Přeskočit na obsah

Zdravotní turistika nabízí firmám možnosti růstu

Zubní ordinace pro většinu lidí nepředstavuje skvělé místo pro trávení dovolené. Stále více Evropanů však cestuje do zahraničí kvůli levnější zdravotní péči nebo proto, aby spojili návštěvu památek s návštěvou lékaře.

Vytváří se tak rychle rostoucí trh, který zatím není příliš využívaný tradičními cestovními kancelářemi, upozorňuje agentura Reuters.

Podle profesora Mezinárodní univerzity aplikovaných věd v německém Bad Honnefu Helmuta Wachowiaka je hodnota globálního trhu zdravotní turistiky 40 až 60 miliard USD (804,1 miliardy až 1,2 bilionu Kč) a trh roste o zhruba 20 procent ročně.

"Bylo pro mě jednoduše levnější dojet si k zubaři do Maďarska," řekl agentuře Reuters 42letý fyzioterapeut z Berlína, který nechtěl prozradit své jméno. Kliniku poblíž Budapešti si vybral z reklamy na internetu a nalákala ho úspora stovek eur ve srovnání se stejným ošetřením v Německu.

Lidé cestují do zahraničí kvůli zdravotní péči z různých důvodů. Mezi hlavní patří, že je to levnější, doma musejí na ošetření dlouho čekat, nebo ošetření, které požadují, není v jejich zemi k dispozici.

Britská společnost Medical Tourist Company posílá ročně zhruba stovku pacientů do nemocnic v Indii na různá ošetření, včetně operací srdce, kolene a kyčelního kloubu, umělého oplodnění či zubního ošetření. Firma uvádí, že v poslední době je rapidní růst poptávky patrný hlavně u zákazníků z Afriky, kde je obtížnější nalézt odpovídající zdravotní ošetření pro náročnější operace.

Mnoho zemí, včetně Německa, se také snaží propagovat sebe samy jako destinace pro zdravotní turistiku. Podle německé turistické asociace bylo v zemi v roce 2010 ošetřeno zhruba 77.000 zahraničních pacientů, kteří zde utratily 930 milionů eur (24 miliard Kč). Pacienti pocházeli hlavně z dalších evropských zemí, Ruska, Blízkého východu a Spojených států.

Průzkum výzkumné společnosti IPK International ukázal, že tři až čtyři procenta světové populace cestuje kvůli zdravotnímu ošetření do jiné země. Až 52 procent Evropanů pak udává, že si umí představit, že kvůli zdravotní péči pojedou do jiné země. Tento trh má tak obrovský prostor k růstu.

Cestovní kancelář Dr. Holiday, která je součástí druhého největšího německého touroperátora Rewe, se zaměřuje na prázdninové pobyty spojené se zdravím. Mohou to být pobyty spojené s cvičením, ale také nabízí cesty do Maďarska za zubním ošetřením nebo do Turecka kvůli laserové oční operaci.

Mezi lety 2003 až 2007 počet cest, které kancelář prodala, stoupl z 300 na 30.000. Od té doby je tempo růstu neustále nad deseti procenty a letos Dr. Holiday čeká zvýšení o 18 procent. Pro srovnání podle údajů Světové turistické organizace (UNWTO) loni počet turistů po celém světě stoupl o čtyři procenta.

ČTK/Reuters

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…