Zdravotní pojišťovny řeší podvodné nábory klientů
Mluvčí OZP Mario Böhme vysvětlil většinu případů tím, že klienti na přestup buď zapomněli, nebo si ho rozmysleli. V malém procentu případů, kdy nastala chyba, pojišťovna s pracovníky, kteří se na ní podíleli, ukončila spolupráci, řekl Böhme ČTK.
Aktuální termín k podání přihlášky je do konce března, klientem nově zvolené pojišťovny se pak člověk stane od 1. července. Další termín k vyplnění žádosti je od 1. července do 30. září, klientem nové pojišťovny se pak člověk stane od 1. ledna 2017.
"V krajích Libereckém a Ústeckém se na VZP obrátilo už více než 250 klientů, kteří popřeli, že by dali souhlas s přeregistrací k OZP. Další případy jsou na Moravě, v jižních Čechách a jinde," řekl ČTK Tichý.
Böhme poznamenal, že VZP sama oslovuje lidi, kteří od ní odcházejí, aby zjistila, zda o přeregistraci vědí a souhlasí s ní. Poslala jim i návod, jak přihlášku dodatečně rozporovat. "Přiložila také formulář, který stačilo podepsat a vyplnit. Evidujeme případy, kdy podpis klienta na formuláři se zjevně shodoval s podpisem na rozporované přihlášce," řekl.
OZP už iniciovala společné jednání všech sedmi zdravotních pojišťoven, ze kterého by měla vzejít univerzální dohoda, jak postupovat v případě přihlášek dodatečně stažených na základě žádosti klienta. Zatím na to má každá pojišťovna vlastní postup.
Nechtěným přechodům by mělo zabránit i to, že se přijaté přihlášky ověří. "Tento systém OZP už zavedla. Všechny budoucí klienty oslovujeme v dostatečném předstihu před termínem přestupu, abychom eliminovali případy, kdy klient o změně zdravotní pojišťovny vůbec neví," řekl Böhme.
VZP zveřejnila návod, jak se nechtěného přestupu vyvarovat. Podvodní náboráři tvrdí, že kontrolují platnost průkazu pojištěnce, protože se chystá výměna. Vydávají se za pracovníky pojišťovny, kteří kontrolují, zda lékaři nevykázali na klienta péči, kterou mu neposkytli. Předstírají, že provádějí průzkum spokojenosti se službami pojišťovny, a požadují podpis dotazníku. K podpisu však podstrčí přeregistrační formulář. Požádají o podpis fiktivního evidenčního listu, kde klient potvrdí, že chce zůstat u své pojišťovny. Ve skutečnosti ale podepíše přeregistrační formulář.
ČTK
Zdroj: ČTK