Zdaňují mi příspěvek na dítě. Je to správně?
Daní se příspěvek na děti? Bylo mi to řečeno paní účetní a to před panem ředitelem. Ve výplatní pásce ji mám sice napsanou, ale po odečtení daně a přičtení slevy na poplatníka mi příspěvek na dítě činí necelých 400 Kč. a to nejsem sama, ti co mají mít příspěvek na dvě děti se nemohou dopočítat 2000 Kč. Pokud je to od zaměstnavatele „okrádání", jak se mohu bránit? Máme jako zaměstnanci právo vyžadovat přehledné výplatní pásky?
Odpovídá Pavel Vítek, daňový poradce č. 2756 z daňové a účetní kanceláře DATES
Samozřejmě příspěvek na děti je od daně z příjmu osvobozen dle §4 odst. 1 písm. i) zákona č. 586/92 Sb. v platném znění (zákon o daních z příjmů) tak, jako i ostatní dávky sociální péče.
V případě, že zaměstnavatel postupuje v rozporu se zákonem a dávky zdaňuje, máte v případě nedohody s ním tuto možnost jak postupovat.
Musíte uplatnit stížnost dle §237 zákona č. 280/2009 Sb. v platném znění – daňového řádu. Stížnost se podává k místně příslušnému správci daně (Finančnímu úřadu v místě sídla zaměstnavatele). Ze zákona cituji:
§ 237
Stížnost na postup plátce daně
(1) Má-li poplatník pochyby o správnosti sražené nebo vybrané daně, může nejpozději do 60 dnů ode dne, kdy se o výši sražené nebo vybrané daně dozvěděl, požádat plátce daně o vysvětlení. V žádosti uvede důvody svých pochybností.
(2) Plátce daně je povinen podat poplatníkovi písemné vysvětlení do 30 dnů ode dne, kdy žádost obdržel, a v téže lhůtě případnou chybu opravit a současně podat následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování správci daně.
(3) Nesouhlasí-li poplatník s postupem plátce daně, může podat stížnost na postup plátce daně správci daně, který je tomuto plátci daně místně příslušný, a to do 30 dnů ode dne, kdy poplatník obdržel od plátce daně vysvětlení. Nesplní-li plátce daně svoji povinnost podle odstavce 2, je poplatník oprávněn podat takovou stížnost správci daně do 60 dnů ode dne, kdy měl plátce daně podat poplatníkovi vysvětlení.
(4) V řízení o stížnosti na postup plátce daně se použije obdobně § 111 odst. 5 a § 112. Správce daně o stížnosti rozhodne tak, že stížnosti vyhoví nebo částečně vyhoví a současně uloží plátci daně zjednat nápravu ve stanovené lhůtě anebo stížnost zamítne. Rozhodnutí o stížnosti se oznamuje poplatníkovi i plátci daně.
Nejpozději 60 dní ode dne, kdy jste obdržela výplatní pásku s nesprávně sraženou daní, musíte sepsat stížnost případně osobně navštívit Finanční úřad, kde s vámi stížnost sepíšou. Ke stížnosti je třeba doložit předmětnou výplatní pásku. Finanční úřad pak nařídí plátci daně (Vašemu zaměstnavateli), aby svůj chybný postup napravil a to i zpětně. Na rozdíl od Vás má Finanční úřad prostředky, kterými může plátce daně (toho kdo daň sráží poplatníkovi) donutit k nápravě. Doporučuji Vám, abyste před podáním stížnosti na to že takto budete postupovat zaměstnavatele upozornila a dala mu tím poslední možnost k tomu, aby své pochybení napravil bez zásahu kontrolního orgánu.
V Hradci Králové dne 23.10.2012
Pavel Vítek – daňový poradce 2756
Daňová a účetní kancelář DATES
Zdroj: Daňová a účetní kancelář DATES