Přeskočit na obsah

Záchranáři a hasiči se přou kvůli nehodě na dálnici

Vedení pražské záchranné služby tvrdí, že se o nedělní nehodě autobusu na dálnici D8, při níž zemřelo šest lidí, dozvěděl její dispečink s příliš velkým zpožděním. Pražští záchranáři, kterou požádala o pomoc středočeská záchranná služba, dostali informaci o nehodě po šesti minutách. Středočeská záchranná služba i hasičský sbor, který provozuje tísňovou linku 112, ale jakékoliv pochybení odmítají.
"Pokud se stane tak velká nehoda a máme vyjet na pomoc, je šest minut příliš dlouhá doba a někde se stala chyba. Nechápu, co za tu dobu kdo dělal," řekl ČTK ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.
Dodal, že nekritizuje ani středočeské záchranáře ani hasičský záchranný sbor. "Kritizuji systém, kdo je viník, nevím," prohlásil Schwarz. Hasičský sbor provozuje linku 112, která propojuje hasiče, záchrannou službu a policii. Krátce po nehodě zavolal na linku o pomoc řidič havarovaného autobusu.
Vinu za zpoždění odmítl v neděli v reportáži České televize mluvčí hasičského záchranného sboru Petr Kopáček. Uvedl, že středočeskému operačnímu středisku sdělila linka 112 všechny potřebné informace, a pokud nastala nějaká chyba, tak byla na straně záchranné služby.
Podle mluvčí generálního ředitelství hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralové dostala operátorka záchranného sboru informaci o nehodě z tísňové linky 112 za 3 minuty a 39 sekund. "Pokud došlo k jakémukoliv dalšímu zpoždění informace, došlo k němu na straně záchranného sboru. Tvrzení ředitele záchranného sboru hlavního města Prahy, že linka 112 způsobila zdržení při vysílání sil a prostředků na místo nehody, je neodůvodněné," uvedla.
"Od přijetí, vyhodnocení a zpracování výzvy naším operačním střediskem do aktivace složek záchranné služby hlavního města Prahy uběhly necelé dvě minuty. V žádném případě se nejedná o zpoždění," ohradila se mluvčí středočeských záchranářů Tereza Janečková.
Dispečerkám podle ní trvá běžně v průměru minutu, než vyhodnotí a zpracují výzvu, to znamená, než zjistí zdravotní stav a počet raněných, přesné místo a další informace od svědků nehody. Další vteřiny dispečerkám zabraly výzvy posádkám záchranářů.
Podle Janečkové měla středočeská záchranka všechny své sanity k dispozici a ty také okamžitě vyjely k místu nehody. Podle mluvčí je běžné, že u hromadného neštěstí nebo pokud je nehoda poblíž jiného kraje, mohou dispečerky požádat o výpomoc záchranku z jiného kraje. V tomto případě to byla pražská záchranná služba.
"Nemůže se tedy vůbec jednat o pozdní výzvu," uvedla Janečková. "Klidně jsme ji mohli podat až ve chvíli, kdy by dorazily naše posádky a sanitní vozy na místo a zjistily by stav zraněných a potřebu dalších složek záchranného systému. Běžně se žádá o výpomoc až po příjezdu na místo," řekla mluvčí.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…