Přeskočit na obsah

WHO vyzvala k zákazu veškeré reklamy na tabák

Světová zdravotnická organizace (WHO) vyzvala k zákazu veškeré tabákové reklamy, propagace a sponzorství. Chce tak snížit počet mladistvých kuřáků, kteří jsou podle ní oběťmi důmyslných marketingových technik v časopisech, filmech, na internetu, koncertech i sportovních akcích. Podle některých názorů českých odborníků na reklamu se obdobná omezující aktivita dala očekávat a bude směřovat i na další typy reklam, nejen na tabák.

"Čím více jsou mladí lidé vystaveni tabákové reklamě, tím je pravděpodobnější, že začnou kouřit," uvedla WHO před sobotním Světovým dnem bez tabáku. Obvinila rovněž výrobce cigaret, že klamně spojují používání tabákových výrobků s vlastnostmi, jako je sex appeal.

Většina kuřáků podle organizace začala s používáním tabákových výrobků před dovršením 18 let a téměř čtvrtině nových kuřáků je méně než deset let. Z celosvětového průzkumu podle WHO vyplynulo, že 55 procent dětí ve věku od 13 do 15 let v uplynulém měsíci vidělo na billboardech reklamy na cigarety. Zhruba 20 procent dětí pak vlastní předmět, na kterém je logo některé z cigaretových značek.

Šéf protitabákových aktivit WHO Douglas Bettcher uvedl, že je nezbytné úplně zakázat tabákovou inzerci, aby se zajistila ochrana mládeže před nebezpečnými reklamními sděleními. Zavedení zákazu je podle něj potřebné zejména v chudších zemích, kde se tabákové firmy často zaměřují na dívky.

"Polovičatá opatření nejsou dostatečná," řekl Bettcher. "Pokud je zakázána jedna forma reklamy, tabákový průmysl jednoduše přesune své velké zdroje na jinou formu. Vyzýváme vlády, aby uvalily úplný zákaz, který by rozbil tabákovou marketingovou síť," dodal.

"Zákazy budou určitě pokračovat, protože evropská exekutiva, parlament a všichni se snaží omezit vliv reklamy. To se dalo očekávat. Nyní nastoupí s dalšími kroky proti alkoholu, pak budou auta, už se bojuje proti reklamě zaměřené na děti," řekl ČTK bývalý šéf profesního sdružení Asociace komunikačních agentur a nynější pedagog na VŠE v Praze Jiří Mikeš.

Média přitom z reklamy žijí a nyní tak čelí snahám o její omezování, nejen v souvislosti s tabákem. "Může se to považovat i za útok na nezávislost médií," míní Mikeš. Výdaje na reklamu ve světě ve srovnání s výdaji na jinou komerční komunikaci podle něj relativně klesají, a tak budou firmy využívat jiné a jiné nástroje. Zlatá doba klasické reklamy tak podle Mikeše končí.

V České republice stejně jako v EU je nyní reklama na tabák téměř zcela zakázána. Povolena je pouze v tisku, na letácích či v elektronických prostředcích určených výhradně profesionálům z tabákového odvětví a v místě prodeje tabákových výrobků. Je možné také sponzorovat motoristické soutěže v místě jejich konání, pokud ovšem svým významem nepřesahují hranice státu.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…