Přeskočit na obsah

Vzdělávání zdravotníků může zlepšit implementaci doporučených postupů

srdce, arytmie
Ilustrační foto: Shutterstock

I když by guidelines měly pomáhat zdravotnickým pracovníkům poskytovat optimální péči, v praxi jsou často špatně prováděny. Ve studii STEEER-AF, první randomizované kontrolované studii provedené Evropskou kardiologickou společností (ESC), bylo zjištěno, že dodržování doporučení u pacientů s fibrilací síní (FS) je v celé Evropě nedostatečné. Strukturovaný vzdělávací program pro zdravotníky, zavedený v rámci studie, situaci zlepšil. Podrobnosti byly prezentovány na kongresu ESC 2024, který se konal od 30. srpna do 2. září v Londýně.

„I když pokyny, jako jsou ty od ESC, mají za cíl podpořit zdravotnické pracovníky při uplatňování optimální péče, nejsou často implementovány do klinické praxe. Hlavní překážkou je zde vzdělávání zdravotnického personálu,“ uvedl hlavní řešitel studie prof. Dipak Kotecha z Birminghamské univerzity ve Velké Británii. Jeho tým proto realizoval studii STEEER-AF, první randomizovanou kontrolovanou studii ESC s Evropskou asociací pro srdeční rytmus (EHRA) a Radou ESC pro cévní mozkové příhody, aby otestoval, zda by strukturovaný vzdělávací program pro zdravotnické pracovníky mohl zlepšit poskytování péče o pacienty s FS v celé Evropě v souladu s platnými guidelines. „Zjistili jsme, že dodržování doporučených postupů pro kontrolu srdečního rytmu bylo nízké, ale došlo ke zlepšení díky krátké a cílené edukační intervenci pro zdravotnický personál,“ zdůraznil.

STEEER-AF je klastrová randomizovaná studie provedená ve Francii, Německu, Itálii, Polsku, Španělsku a Velké Británii. Léčebná centra, spíše než jednotlivci, byla randomizována do jedné ze dvou skupin. V centrech randomizovaných do intervenční skupiny absolvovali zdravotničtí pracovníci po dobu 16 týdnů další strukturovaný vzdělávací program, který se zaměřoval na prevenci CMP, kontrolu rytmu a integrovanou péči, přičemž učení bylo podporováno odbornými místními školiteli. Intervence byla vyvinuta ESC Education, EHRA, externími vedoucími obsahu a nezávislou agenturou pro vzdělávání v oblasti medicíny. Zdravotničtí pracovníci strávili na online vzdělávací platformě v průměru 9,2 hodiny. V centrech randomizovaných do kontrolní skupiny dostávali zdravotničtí pracovníci pouze své stávající vzdělávací aktivity.

Celkem bylo studováno 1 732 pacientů s FS ze 70 randomizovaných center. Průměrný věk byl 69 let, 37 procent byly ženy a průměrné skóre CHA2DS2-VASc bylo 3,2, což je v souladu s reálnou populací.

Zatímco v dodržování doporučených postupů pro prevenci cévní mozkové příhody k žádnému významnému zlepšení nedošlo (změnilo se z 63,4 % na 67,5 % v intervenční skupině a z 58,6 % na 60,9 % v kontrolní skupině), významné, 51procentní zlepšení bylo pozorováno v dodržování doporučených postupů pro kontrolu rytmu, které se zvýšilo z 21,4 procenta na 33,9 procenta v intervenční skupině a z 20,5 procenta na 22,9 procenta v kontrolní skupině.

Došlo také k významnému zlepšení sekundárního výsledku hlášeného pacientem, jenž hodnotil osm domén integrovaného managementu FS, který se zlepšil na 77 procent s intervencí a na 71 procent v kontrolní skupině.

„Studie STEEER-AF ukazuje, že cílené vzdělávání zdravotnických pracovníků může zlepšit dodržování doporučených postupů na úrovni pacienta tam, kde existují značné mezery v implementaci, jak se jasně prokázalo u kontroly rytmu u FS. Celkově nebyla péče o pacienty s FS v souladu s předchozími doporučeními, což vyžadovalo celkové přehodnocení toho, jak jsou guidelines konstruovány, šířeny a implementovány. V důsledku STEEER-AF vznikly nové guidelines ESC pro řízení FS 2024, zahrnující řadu přístupů ke zlepšení péče o pacienty s FS navržených tak, aby usnadnily a zjednodušily implementaci doporučení. Kromě toho jsme současně spustili verzi těchto doporučení pro pacienty, aby posílila postavení pacientů a podpořila přístup sdílené péče s multidisciplinárním zdravotnickým personálem,“ uzavřel profesor Kotecha, podle něhož je potřeba vyvinout zvýšené úsilí ke zlepšení provádění doporučených postupů a k optimalizaci péče o pacienty s FS, aby se předešlo vysoké míře nežádoucích výsledků.

Doporučené