Vlídnost díky poplatkům?
TEST NEMOCNIC MF DNES po dvou letech znovu testovala chování lékařů a sester k pacientům
Ředitel kolínské nemocnice Petr Chudomel chvíli s úsměvemsmlouval o to, aby jeho nemocnice dostala v testuMF DNES alespoň o půl stupně lepší známku. Dvojku však nakonec přijal.
"I to je úspěch, potěšilo mě to," uvedl Chudomel. MF DNES oznámkovala pět pohotovostí - kromě Kolína zjišťovala, jak se chovají lékaři a sestry v Olomouci, Sedlčanech, Plzni a Havířově. Nejhorší známka byla právě dvojka.
Náhoda, nebo se zdravotnictví zlepšuje? Ministryně zdravotnictví Daniela Filipiová se spíš přiklání k druhé variantě a se svým předchůdcem Tomášem Julínkem se shoduje na tom, že za lepší chování zdravotníků mohou i poplatky.
"Peníze zaplacené v nemocnici selektují lidi, kterým doopravdy něco je. Lékaři a sestry pak mají pocit, že pacient je tam správně a neobtěžuje banalitami," domnívá se Julínek.
Určitá selekce tu opravdu je - od ledna 2008, kdy začaly poplatky platit, ubylo na pohotovostech v průměru 37 procent lidí.
"Ale to by se zároveň dalo říct, že se chovají hůř lékaři na záchranné službě, kde se počet výjezdů kvůli poplatkům zase zvýšil," oponuje prezident České lékařské komory Milan Kubek.
Zastánci poplatků upozorňují i na to, že když lidé platí, mají pocit, že čerpají službu, a vyžadují, aby byla kvalitní.
"Od zdravotníků si nenechají tolik líbit," podotýká David Marx, šéf České společnosti pro kvalitu ve zdravotnictví.
Lékařská komora řeší každý rok dva tisíce stížností na lékaře. Na postupné proměně v chování lékařů a sester je vidět vliv tréninků, které učí zdravotníky vycházet i s problémovými pacienty. Školení organizují přímo nemocnice, lékařská komora je zavedla před dvěma lety.
"Pacient často přichází k lékaři ve stresu. Zdravotník by s ním ale měl vyjít po dobrém, neměl by se nechat vytočit," říká Milan Kubek.
Diagnóza na chodbě
Nemocnice, jež nedosáhly na nejlepší hodnocení v testu, se dopouštějí různých prohřešků. Nejčastěji nedodržují soukromí. Ve Fakultní nemocnici v Olomouci byly sestry k pacientům milé, na to, co jim je, se však vyptávaly přímo v čekárně.
Zažila to ministryně Filipiová: "Lékař probíral mé zdravotní problémy před plnou čekárnou. Vím, že je to nepříjemné. Nemocnice musí chtít investovat do toho, aby se pacienti cítili lépe." V Olomouci už problém s "diagnózami na chodbě" řeší - vybudují recepci s diskrétní zónou.
V Plzni se sestra k pacientce chovala do příchodu lékařky nepříjemně. "Sestrám už jednou bylo řečeno, že není na nich, aby se snažily pacienta odvrátit od návštěvy nemocnice," omlouvala se později za svůj personál ředitelka plzeňské fakultní nemocnice Jaroslava Kunová.
Někteří manažeři nemocnic však argumentují, že nemohou problémové sestry propustit, protože za ně nenajdou náhradu. Sester je málo, nejsou dobře placené.
"To je cesta do pekel. Takový přístup nemohou dopustit, neprospívá kvalitě zdravotnictví," reagovala prezidentka České asociace sester Dana Jurásková.
Zdroj: Mladá Fronta DNES