Vládní návrh novely zákona č. 96/2004 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění zákona č. 125/2005 Sb., zákona č. 111/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb. a zákona č. 189/2008 Sb., se mění takto:
- 1. V § 5 odst. 1 se na konec písmene b) doplňují slova „pokud bylo studium 1. ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2009/2010,“.
- 2. V § 9 odst. 2 se slova „písm. d)“ nahrazují slovy „písm. e)“.
- 3. V § 13 odst. 2 se slova „písm. c)“ nahrazují slovy „písm. d)“.
- 4. V § 14 odst. 2 větě první se slova „písm. c)“ nahrazují slovy „písm. c) a d)“.
- 5. V § 17 odst. 1 písm. c) se slova „v roce 1994“ nahrazují slovy „v roce 2004“.
- 6. V § 17 odst. 2 větě první se slova „písm. b)“ nahrazují slovy „písm. c)“.
- 7. Za § 21a se vkládá nový § 21b, který zní:
„§ 21b
Odborná způsobilost k výkonu povolání praktické sestry
(1) Odborná způsobilost k výkonu povolání praktické sestry se získává absolvováním
a) střední zdravotnické školy v oboru praktická sestra, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejdříve ve školním roce 2010/2011, nebo
b) akreditovaného kvalifikačního kurzu praktická sestra po získání úplného středního vzdělání nebo středního vzdělání s maturitní zkouškou a způsobilosti k výkonu povolání ošetřovatele podle § 36.
(2) Dále mají odbornou způsobilost k výkonu povolání praktické sestry zdravotničtí pracovníci, kteří získali způsobilost k výkonu povolání
a) zdravotnického záchranáře podle § 18, nebo
b) porodní asistentky podle § 6.
(3) Praktická sestra, která získala odbornou způsobilost podle odstavců 1 a 2, může vykonávat základní ošetřovatelskou péči bez odborného dohledu až po 6 měsících výkonu povolání pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Do té doby musí vykonávat své povolání pouze pod odborným dohledem.
(4) Praktická sestra může vykonávat speciální ošetřovatelskou péči pouze pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Dále se praktická sestra ve spolupráci s lékařem podílí na preventivní, léčebné, rehabilitační, neodkladné, diagnostické a dispenzární péči.“.
- 8. V § 29 odst. 1 písm. a) se slova „, nebo“ nahrazují slovy „; studium 1. ročníku lze zahájit nejpozději ve školním roce 2009/2010, nebo“.
- 9. V § 29 odst. 1 písm. b) se za slova „zdravotnický asistent“ vkládají slova „,zahájeného nejpozději v roce 2009,“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
- Zdravotničtí pracovníci, kteří podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, získali odbornou způsobilost k výkonu povolání zdravotnického asistenta, jsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona zdravotnickými pracovníky s odbornou způsobilostí k výkonu povolání praktické sestry.
- Osoby, které zahájily studium na střední zdravotnické škole v oboru zdravotnický asistent nejpozději ve školním roce 2009/2010 nebo studium v akreditovaném kvalifikačním kurzu zdravotnický asistent nejpozději v roce 2009, získávají jeho úspěšným absolvováním odbornou způsobilost k výkonu povolání praktické sestry.
Čl. III
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Důvodová zpráva
Obecná část
Cílem změny zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“), je potřeba naléhavého řešení nedostatku středního zdravotnického personálu, a to zejména všeobecných sester.
Nedostatek zdravotních sester se sice projevuje již delší dobu a má své objektivní příčiny (volný pohyb osob v rámci Evropské unie, nezájem o tuto těžkou a odpovědnou práci, nízké finanční ohodnocení apod.). Při analýze příčin nedostatku všeobecných sester byl zjištěn i jiný důvod, který je ze strany exekutivy přímo ovlivnitelný. Touto příčinou je duplicita ve vzdělávání všeobecných sester, kdy vzdělávací systém umožňuje získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu po získání odborné způsobilosti na dvou druzích škol, a to na vyšší odborné škole a vysoké škole. Na obou druzích škol se získává odborná způsobilost všeobecné sestry.
Podle platných předpisů Evropské unie konkrétně ve směrnici 2005/36/ES to je v počtu 4 600 hodin a celkové délce studia 3 roky. Výsledkem vzdělávání je odborná způsobilost všeobecná sestra podle zákona č. 96/2004 Sb. se stejnými kompetencemi. Oba tyto programy jsou téměř shodné, splňují požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání a Metodického pokynu Ministerstva zdravotnictví k této vyhlášce. Absolventi akreditovaného vzdělávacího programu oboru vzdělání Diplomovaná všeobecná sestra a absolventi studijního oboru Všeobecná sestra jsou způsobilí vykonávat činnosti uvedené v § 5 vyhlášky č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, není mezi nimi žádný rozdíl. Praxe je však taková, že většina absolventů akreditovaného vzdělávacího programu oboru vzdělání Diplomovaná všeobecná sestra ve vyšších odborných školách zdravotnických po ukončení vzdělávání pokračuje na bakalářském stupni vysoké školy. Tato duplicita umožňuje vzdělávat všeobecné sestry 6 let po vykonání maturitní zkoušky.
Výše popsaný systém je samozřejmě zatěžující pro státní rozpočet s neefektivně vynaloženými výdaji na vzdělávání a je to jeden z důsledků toho, že se rezort zdravotnictví dlouhodobě potýká s nedostatkem sester, které zbytečně zůstávají ve vzdělávacím systému a nenastupují do praxe. Pro doplnění se uvádí několik statistických údajů, které odůvodňují tento požadavek. Ke vzdělávání ve vyšších odborných školách zdravotnických bylo v roce 2008 přijato 991 studentů, z toho 812 bylo absolventů oboru vzdělání Zdravotnický asistent a 56 bylo absolventů oboru vzdělání jiného zdravotnického směru. Tato čísla bez dalších informací potvrzují logiku studia na vyšších odborných školách. Zásadní problém ale nastává v případě bakalářského studia pro všeobecné sestry na vysokých školách, kde bylo do denní formy studia přijato 645 studentů, z toho bylo 567 absolventů z vyšších odborných škol. Obdobná situace je i v rámci kombinované formy tohoto studia na vysokých školách.
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána a s právem EU; směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 7. září 2005 o uznávání odborných kvalifikací.
Návrh zákona nemá žádné negativní dopady na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, hospodářské subjekty, malé a střední podnikatele, životní prostředí, ani dopady v sociální oblasti.
Návrh byl projednán ve zkráceném připomínkovém řízení v době od 24. 4. do 30. 4. 2009 s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a odborem kompatibility Úřadu vlády. Připomínky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy předložené do doby ukončení prací na materiálu byly akceptovány a do materiálu zapracovány. Zkrácení lhůty a omezení okruhu připomínkových míst bylo odsouhlaseno ministrem a předsedou LRV (dopis čj. 07638/0-OVL ze dne 27. dubna 2009); uvedený postup byl zvolen z důvodu časové tísně.
Zvláštní část
K novelizačnímu bodu 1
Účelem navrhované změny § 5 odst. 1 písm. b) je výše uvedený nepříznivý stav odstranit. Touto změnou dojde k utlumení akreditovaných vzdělávacích programů Diplomovaná všeobecná sestra ve vyšších odborných školách zdravotnických a studenti by tak naposledy nastoupili do 1. ročníků ve školním roce 2009/2010. Absolventi oboru vzdělání Zdravotnický asistent tak budou moci pokračovat ve studijním oboru všeobecná sestra na vysokých školách, ale již bez předchozího vzdělávání ve vyšších odborných školách zdravotnických. Tím dojde ke zkrácení přípravy na povolání všeobecné sestry o 3 roky.
K novelizačním bodům 7, 8, 9 a čl. II
Druhým opatřením ke zvýšení počtu sester je převedení zdravotnických asistentů, kteří vykonávají své povolání pouze pod odborným dohledem nebo přímým vedením všeobecných sester nebo porodních asistentek na nově zavedený obor praktická sestra (nový § 21b), který lze získat studiem zahájeným nejdříve ve školním roce 2010/2011 a absolvováním akreditovaného kvalifikačního kurzu praktická sestra od roku 2010. Tímto opatřením se umožní, aby při splnění stejných kvalifikačních předpokladů mohla praktická sestra po uplynutí 6 měsíční praxe poskytovat základní ošetřovatelskou péči bez odborného dohledu a dále poskytovat speciální ošetřovatelskou péči pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Tímto dohledem je zajištěno, že nedojde ke snížení odborné úrovně v návaznosti na kvalitu a bezpečnost poskytovaných služeb ze strany těchto praktických sester.
K novelizačním bodům 2 až 6
Zbývající návrhy změn provedené v § 9 odst. 2, § 13 odst. 2, § 14 odst. 2, § 17 odst. 1 písm. c), § 17 odst. 2 jsou technického charakteru a jedná se o opravy tiskových chyb, ke kterým došlo při poslední novelizaci zákona v roce 2008.
V Praze dne 6. května 2009
předseda vlády
Ing. Mirek Topolánek v. r.
ministryně zdravotnictví
Daniela Filipiová v. r.
Zdroj: www.tribune.cz