Velké pojišťovny varují své klienty před nekalými náboráři
S blížícím se termínem přestupu k jiné zdravotní pojišťovně 30. června stoupá aktivita naháněčů, kteří se snaží přetáhnout klienty Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP), řekl mluvčí největší pojišťovny Oldřich Tichý ČTK. Od počátku roku registruje VZP desítky případů, v posledních týdnech jich přibývá. Problémy s nekalými náboráři hlásí podle zjištění ČTK také největší zaměstnanecká Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZPMV).
K nekalým náborům se některé zdravotní pojišťovny uchylují, přestože uzavřely dohodu, že se této praktiky zdrží. Vyzval je k tomu ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD). Zákon nábory za pomoci externích firem zatím nezakazuje, změnit to má chystaná transparenční novela.
VZP má od svých pojištěnců informace, že u nich doma zazvonili, či je na ulici oslovili podomní náboráři. Lidé by si měli dát pozor, pokud jim náborář tvrdí, že VZP od 1. ledna 2016 rozhodnutím vlády skončí. Dalším lživým tvrzením je, že VZP krachuje a kdo se nepřehlásí, bude mít problém s uhrazením péče. Náboráři také tvrdí, že VZP neplatí včas, proto lékaři odmítají její klienty ošetřovat. Lživé podle Tichého je i tvrzení, že VZP přestane hradit lázně, běžné plomby a neproplácí protonovou léčbu.
"Rozsah péče, na kterou mají naši klienti nárok, je daný platnými zákony. Vliv na to nemá, u které pojišťovny jsou registrováni. Protonovou léčbu schválila VZP pro suverénně nejvíce klientů ze všech pojišťoven - celkem jich bylo už 74," zdůraznil ředitel VZP Zdeněk Kabátek.
Mluvčí ZPMV Hana Kadečková ČTK řekla, že problémy s nekalými nábory evidují zejména v oblastech, kde žije více sociálně slabých občanů. Důležité při volbě podle ní je, jak vybraná pojišťovna hospodaří a zda má na včasnou úhradu péče, nikoli to, kolik stokorun přidá na bonusech.
"Klient by si měl předem zjistit, zda má nová zdravotní pojišťovna uzavřené smlouvy se všemi jeho lékaři, hlavně s praktickým lékařem, pediatrem, gynekologem a zubařem. Pokud ne, bude si muset se změnou pojišťovny hledat nového lékaře," řekla. Problém může nastat zejména u regionálních pojišťoven, které nemají smlouvy v celé ČR.
Obvykle podvodníci přimějí lidi k předložení průkazu pojištěnce či k podpisu přeregistračního formuláře. Vydávají se za pracovníky pojišťovny a předstírají, že zjišťují spokojenost. Žádají o podpis dotazníku, k podpisu ale podstrčí přeregistrační formulář. VZP před těmito praktikami varuje, její pracovníci žádné kontroly či průzkumy v bytech klientů ani na ulici neprovádějí. Externích náborářů VZP ani ZPMV nevyužívají už několik let.
ČTK
Zdroj: ČTK