Údaje o napojení lékařů na firmy budou v USA veřejné
Vláda si od nového opatření slibuje, že lékaři budou brát větší ohled na zájmy pacientů, a ne na svůj finanční prospěch. Informoval o tom deník the New York Times.
Z analýz listu vyplývá, že na výplatních páskách výrobců léků a zdravotnických potřeb je kolem čtvrtiny doktorů ve Spojených státech.
Peníze dostávají například za konzultace či přednášky. V některých případech může jít o stovky tisíc až miliony dolarů ročně.
Celé dvě třetiny doktorů pak čas od času přijímají pozornosti v podobě jídla, například pozvání na večeři či oběd pro své zaměstnance. Lékaři, kteří berou peníze od farmaceutických firem, přitom podle zjištění deníku the New York Times praktikují medicínu jinak než ti, kdo takové platby nedostávají. Jsou například při předepisování léků ochotní více riskovat a experimentovat, když třeba podávají silná antipsychotika dětem.
Podle nových pravidel budou muset o platbách lékařům informovat všechny firmy, které vyrábějí alespoň jeden produkt, na nějž se vztahuje nějaká podoba státního zdravotního pojištění. Administrativa prezidenta Baracka Obamy odhaduje, že půjde zhruba o 1 100 společností, které budou již brzy muset zveřejňovat údaje o tom, zda konkrétního lékaře platí za propagaci nových výrobků anebo zda třeba jen nechaly do jeho ordinace doručit sendviče a kávu.
Americká vláda se přitom nesnaží rozlišovat mezi vhodnými či nevhodnými platbami. Tvrdí pouze, že pacienti mají právo na co nejvíce informací, aby se mohli při výběru lékaře dobře rozhodnout.
Někteří zástupci farmaceutického průmyslu se však obávají, že nové údaje mohou být využity při soudních sporech a že se teď lékaři budou bát spolupracovat s farmaceutickými firmami, což by mohlo zbrzdit inovace v oboru. Nová pravidla, která jsou součástí Obamovy rozsáhlé reformy zdravotnictví, nyní procházejí veřejným připomínkovacím řízením, jež skončí v polovině února. Poté americká vláda vydá jejich definitivní podobu.
Požadavky více zprůhlednit spolupráci mezi lékaři a farmaceutickými firmami zaznívají i v ČR. Podle Mgr. Jakuba Dvořáčka, výkonného ředitele Asociace inovativního farmaceutického průmyslu, podporuje asociace všechny kroky, které k takovému zprůhlednění povedou.
„Snaha prosazovat etická pravidla v rámci farmaceutického trhu ČR je patrná i z připravované legislativy. Svědčí o tom např. změny zákona o regulaci reklamy, na jehož přípravě jsme se formou připomínek podíleli. Vítáme, že se v něm vymezuje pevně daná dvouletá lhůta pro poskytování vzorků léčivých přípravků či zpřísňují pravidla pro poskytování pohostinských služeb na setkáních odborníků nebo vědeckých kongresech.
Při spolupráci mezi zástupci farmaceutického průmyslu a lékaři dbají členské společnosti AIFP na maximální otevřenost. Důkazem je nejen náš Etický kodex, jehož dodržování je pro všechny členy závazné, ale i řada našich projektů v oblasti etiky. V říjnu jsme zveřejnili na stránkách www.lekarskekongresy.cz databázi mezinárodních odborných kongresů, na nichž je účast českých lékařů sponzorována členskými společnostmi AIFP.
Zároveň podporujeme, aby všichni odborníci při své přednáškové či publikační činnosti deklarovali své závazky vůči farmaceutickým společnostem formou disclaimeru – deklarace střetu zájmů,“ dodává Mgr. Dvořáček.
-----
čtk, red
Medical Tribune
Zdroj: Medical Tribune