Tajemství úspěchu Alphega lékáren: Pacient v centru zájmu
Šestý evropský kongres Alphega Pharmacy se konal koncem listopadu loňského roku v kongresovém centu Grimaldi Forum v Monaku. Sešlo se tu přes tisíc účastníků z osmi zemí, aby oslavili nedávné úspěchy unikátního konceptu – virtuálního řetězce Alphega lékáren. V Británii byl přijat do sítě tisící člen, byla zahájena spolupráce s německými lékárnami Vivesco a nizozemskými Kring‑apotheek. V Česku byla krátce před kongresem otevřena dvoustá lékárna. Ke konci loňského roku tedy existovalo více než 6 000 článků tohoto unikátního konceptu. Tyto úspěchy připomněla Caitlin Sorrell, koordinátorka Alphega lékáren pro Evropu.
Cílem a náplní kongresu však nebyly jen oslavy, ale i bilancování – například Alistair Grenfell (IMS Health) poukázal na stagnaci farmaceutického trhu a přesun speciálních přípravků z lékáren do nemocnic. Hodnocení situace však bylo východiskem pro návrh řešení, které s elánem dramatické hvězdy stříbrného plátna přednesla Ornella Barra, zakladatelka konceptu Alphega lékáren a členka výkonného výboru ředitelů Alliance Boots. Cestu vpřed vidí Ornella Barra ve zkvalitnění individuálních služeb a poradenství klientům/pacientům Alphega lékáren a v rozvoji pacientských programů. Nezbytnou součástí úspěchu je budování silné celoevropské a celosvětové značky. Koncept díky počínající spolupráci s americkými společnostmi Walgreen a AmerisourceBergen přesahuje hranice starého kontinentu.
V průběhu kongresu účastníci absolvovali „prohlídku“ lékárny očima psychologa Dimitrose Tsivrikose (Londýn). Dozvěděli se, jak přilákat pozornost klientů vnějším vzhledem i jak zaujmout uspořádáním interiéru.
Anthony Roberts představil pohled na lékárnu a léky, jak ji vnímají starší klienti. Nelze souhlasit s tím, že lidé 65+ nevyužívají moderní technologie, sociální sítě a internet. Naopak, internet se stává velmi častým místem, kde i senioři hledají informace. Moderní komunikační technologie také zvyšují adherenci k léčbě (upozornění, připomínky, kontrola příbuznými apod.).
Na kongresu zaznělo několik velmi zajímavých přednášek, ale neméně důležité byly semináře pro delegáty jednotlivých zemí a sdílení zkušeností v neformálních diskusích.
Závěr kongresu patřil Stefano Pessinovi, výkonnému řediteli Alliance Boots, který shrnul četné úspěchy Alphega lékáren. Podotkl však, že je nutné spojit síly, aby kooperace Alliance Boots (v ČR Alliance Healthcare) s Alphega lékárnami obstála v tvrdé konkurenci na lékárnickém retailovém trhu. Je nutné udělat maximum, aby měli pacienti důvod se do Alphega lékáren vracet.
Dvě otázky pro Ornellu
MT měla příležitost položit zakladatelce konceptu spojení distribuční společnosti se sítí nezávislých lékáren Ornelle Barra dvě otázky:
Co vás vedlo k založení Alphega lékáren?
Koncept vznikl ve Francii, kde se před dvaceti lety snižovaly marže lékáren a rostl tlak na jednotlivé lékárny. Situace nezávislých lékáren se zhoršovala, což mě velmi trápilo. Spojení distribuční společnosti s lékárnami a jejich podpora mi připadalo jako smysluplný vývoj, který však z dnešního pohledu vnímáme jako revoluční krok.
Nevnímají lékaři pacientské programy, například měření tlaku nebo glykémie v lékárnách, jako nemístnou konkurenci?
Vztah mezi lékařem a lékárníkem nesmí být konkurenční, ale jde o spolupráci prospěšnou pro všechny, především pro pacienta. Mnozí lidé mají blíže k lékárníkovi než k praktickému lékaři a jsme rádi, když se na nás obrátí s žádostí o radu či pomoc. V žádném případě nechceme a nebudeme nahrazovat lékařskou péči, ale můžeme pacienta upozornit, když zjistíme odchylku od normy ve sledovaném parametru. Pak mu doporučíme, aby se obrátil na lékaře. Tento koncept dobře funguje například ve Velké Británii, kde jsou lékárníci také součástí týmu, který zajišťuje péči o pacienta po propuštění z nemocnice. Chceme s lékaři spolupracovat, protože máme stejný zájem – péči o zdraví našich pacientů. Proto máme do budoucnosti vytčené heslo Passion for Patients.
Zdroj: Medical Tribune