Šťastný: Protikuřáckému zákonu může hrozit změna na prokuřácký
Kouření na úřadech, na zastávkách, ve vlacích, ale i v pilotních kabinách letadel by podle poslance Borise Šťastného umožnilo schválení návrhů, kterými se dnes zabýval hospodářský výbor sněmovny. O tom, zda je nějaká restaurace kuřácká, či nekuřácká, by podle návrhu, který v hospodářském výboru leží, mohl rozhodnout majitel podniku. Šťastný patří naopak k zastáncům úplného zákazu v restauracích.
Výbor dnes projednával předlohu novely takzvaného protikuřáckého zákona. Debatu ale nakonec přerušil do doby, než se k návrhům vyjádří autoři normy. Hlavním autorem původní novely je právě poslanec ODS Šťastný. ČTK řekl, že pokud by byly schváleny podněty, které zazněly v hospodářském výboru, měla by se norma nazývat spíš zákonem na ochranu kuřáků. Rozsah míst, kde se může kouřit, by totiž paradoxně rozšířil - třeba na zastávkách či v dopravních letadlech si dnes lidé zapálit nesmí.
Údaje se různí, uvádí se ale, že v tuzemsku denně zemře na následky nemocí z kouření 50 až 60 lidí. Podle statistik kouří zhruba čtvrtina české populace, mezi mladými od 15 do 18 let dokonce polovina. Náklady na léčbu kouřením zapříčiněných nemocí dosahují zhruba devíti miliard korun ročně.
Pokud jde o kouření ve vlacích, nyní mohou podle Šťastného dráhy vyhradit některé vagony kuřákům, v praxi je ale velká většina souprav nekuřácká. I to by se však mohlo změnit. Podle jednoho z návrhů, který je v hospodářském výboru ve hře, by dráhy nově měly přímo povinnost nějaké vagony pro kuřáky vyhradit. "Vypadly veškeré již platné zákazy kouření ve státních institucích, budovách, domovech důchodců a podobně," dodal Šťastný na adresu dalších návrhů z hospodářského výboru. Podle něj by se mohlo kouřit i na radnicích, na ministerstvech, v bankách či v pojišťovnách.
O novele, tedy o tom, zda a jak kouření omezovat, měla dolní komora rozhodovat v červnu. Po dnešku je ale otázka, zda normu nečeká další odklad.
Momentálně se předlohou zabývají právě odborné sněmovní výbory. Příští týden by ji měl projednat zdravotní výbor, kde většinou na rozdíl od hospodářského převažují zastánci výraznějšího omezování kouření, například úplného zákazu kouření v restauracích. Proti tomu je mimo jiné generální sekretář asociace hotelů a restaurací Václav Stárek, který se dnešního jednání hospodářského výboru zúčastnil. Podle něj by měli politici ponechat rozhodnutí na podnikateli a zákaznících.
Poslanci dnes umožnili vystoupení i poradci pro zdravotní způsobilost pilotů a profesionálnímu pilotovi dopravních letadel Tomáši Kostrouchovi. Ten s odvoláním na odbornou studii prohlásil, že u kuřáků, kteří nemohou kouřit, se mohou již po hodinách objevit abstinenční příznaky. Zahrnují prý například deprese nebo nesoustředěnost. "Mohu jen potvrdit, že zákaz kouření na palubě zákonem by byl velmi negativním prvkem bezpečnosti létání," řekl Kostrouch.
Později upřesnil, že tím myslel právě kouření pilotů. "My, dopravní piloti, nelétáme jen dvanáctihodinové lety, jsme ale standardně 12 hodin v práci," řekl ČTK a dodal, že během této doby nemají piloti šanci se od letadla vzdálit a zapálit si.
Šťastný však považuje návrh umožnit kouření v letadlech za "obrovský" a nežádoucí krok do minulosti. Kostrouch si ale myslí, že pokud jsou oba piloti kuřáci, nebo se na tom kuřák s nekuřákem dohodne, měla by být zachována možnost zapálit si během letu.
Šťastný poukázal mimo jiné na to, že nyní je v prostředcích hromadné dopravy zakázáno kouřit. ČTK také řekl, že je navíc nutné zajistit ochranu cestujících před následky pasivního kouření, v tomto případě před kouřem z pilotní kabiny.
Zdroj: ČTK