Spory o linku 112 pokračují
Linka tísňového volání 112 je určena právě pro takové mimořádné události, jakou byla nedělní tragická nehoda autobusu na dálnici D8 u Zdib nedaleko Prahy, při níž zemřelo šest lidí. to včera řekl mluvčí hasičského záchranného sboru (HZS) Petr Kopáček. Reagoval tak na kritiku některých záchranářů, podle kterých se voláním na číslo 112 oddaluje zahájení záchranné akce - prodlužuje se prý doba, než se ke zdravotníkům informace dostanou.
Kopáček míní, že se řidič nabouraného autobusu zachoval správně, když po havárii volal linku 112, která má být pojítkem mezi složkami Integrovaného záchranného systému (IZS), tedy hasiči, policií a záchrannou službou. Operátor linky následně vyhodnocuje, která složka IZS je při události potřeba, a její pracovníky pak informuje.
"Linka 112 je jednotné evropské číslo tísňového volání, které je určeno pro cizince, ale také pro mimořádné události, při nichž je potřeba více složek IZS, což byl případ nedělní nehody," řekl Kopáček.
Okolnosti nehody kritizovali především pražští záchranáři. Jejich ředitel Zdeněk Schwarz tvrdí, že linka 112 zpozdila zásah zdravotníků. Řidič autobusu podle Schwarze telefonoval na linku, která s tříminutovým zpožděním předala informaci dispečinku středočeské záchranné služby a ten s dalším tříminutovým zpožděním pražskému operačnímu středisku.
Kopáček v úterý podotkl, že pracovnice linky 112 dostala od řidiče autobusu jen kusé, nepřesné a zmatené informace, což je prý častý problém. Obdobné těžkosti ale údajně řeší i operátoři na lince 155, tedy záchranná služba.
Operátorka linky 112 pak údajně předala do dvou minut elektronicky základní informaci o nehodě, kterou následně přijali hasiči a policie. Záchranná služba prý ale není zatím schopna přijmout tuto "datovou větu" v elektronické podobě, což je podle Kopáčka zásadní problém.
Schwarz k tomu řekl, že právě dnes se vedou jednání, která by měla vyřešit problém "datové věty". Zatím ji prý přijímají ve zkušebním provozu záchranné služby pouze ve třech krajích a mají s ní podle Schwarze řadu negativních zkušeností.
"Proto se tomu bráníme s tím, že datovou větu přijímat nebudeme, dokud nebude vše doladěno. Pro nás je výhodnější současný systém, že se všechny hovory týkající se zdravotní problematiky automaticky přepínají z linky 112 na záchrannou službu," uvedl Schwarz.
Doplnil, že záchranáři navíc neznají, co má být přesným obsahem "datové věty", a kdo jim její zavedení finančně zajistí. "Je to otázka 300.000 až 350.000 korun na jedno operační středisko," dodal šéf pražské záchranky.
Mluvčí hasičů včera také upozornil, že tísňová linka 112 není jen doplňkovým číslem k linkám 150 (hasiči), 155 (záchranná služba), 156 (městská policie) a 158 (Policie ČR). "Podle zákona je definována jako rovnocenná k ostatním číslům. Cizinci ji mohou využívat i proto, že operátoři na lince 112 hovoří cizími jazyky. Navíc možnost dovolání se na číslo 112 například z mobilního telefonu je vyšší než u národních čísel tísňového volání," doplnil Kopáček.
Pokud totiž podle něj někdo volá na linku 112 z mobilního telefonu, nepotřebuje ani SIM kartu, ani kredit, dokonce může mít i zamčený telefon a je jedno, jakého má operátora, vždy by se měl dovolat. Operátoři linky 112 mají k dispozici i okamžité informace o adrese pevné telefonní stanice volajícího či přibližnou polohu mobilního telefonu při volání.
"Nechceme lidem radit, jaké číslo mají použít v tísňové situaci, záleží to čistě na nich. Nepopíráme, že když má někdo například zdravotní problém, je pro něj výhodnější volat záchrannou službu a její číslo 155," konstatoval mluvčí hasičů. Doplnil však, že jako zřizovatel linky 112 mají i na doporučení EU povinnost toto číslo propagovat.
Linku 112 prý využívá už přes 90 procent lidí, kteří volají hasiče. Kopáček si myslí, že právě hasiči byli na místě nedělní havárie potřební hned od počátku, protože bylo nutné vyprostit zraněné. Nehoda se stala 16. července kolem 07:30. Řidič autobusu narazil na teplické dálnici D8 zhruba dva kilometry od Prahy do mostního pilíře.
Při nehodě zemřelo šest cestujících, z toho pět na místě, další žena po převozu do nemocnice. Zbylých devět lidí bylo zraněno. Řidič autobusu vyvázl s frakturou zápěstí. Havárii autobusu vyšetřuje policie jako obecné ohrožení z nedbalosti a podezřelým je devětapadesátiletý řidič autobusu. Obviněn dosud nebyl.
Zdroj: ČTK