Specialisté nesouhlasí s úhradovou vyhláškou
Připomínky Rady
Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s.
(dále také jen SAS)
k návrhu úhradové vyhlášky MZ na rok 2017 rozeslanému 4.10.2016
Radikální nesouhlas s tímto návrhem.
Přijato 5.10.2016.
Po prostudování návrhu k němu máme tyto ZÁSADNÍ připomínky:
1. § 16, odst. (1) – limit úhrady kódu 09543
Nesouhlasíme s tím, aby úhrada tohoto výkonu byla limitovaná tržbami za regulační poplatky z roku 2014. Od jejich zrušení došlo nikoli z naší iniciativy k významnému navýšení počtu návštěv pacientů v našich ambulancích a také k významným přesunům pojištěnců mezi pojišťovnami.
Je tedy jistě logické, že, pokud již musí v tomto bodě existovat limit, měl by být dán rokem 2016.
2. Příloha č. 3, bod A), odst. 2 – koeficient ve vzorci jen 1,035
Tato výše koeficientu znamená stagnaci úhrad, resp. jejich nárůst jen o 0,5% proti roku 2016.
Tato výše koeficientu je v hrubém rozporu z řadou slibů samotného ministra zdravotnictví a jeho náměstka pro zdravotní pojištění, podle nichž mělo dojít k dorovnání úhrad na úroveň platného seznamu výkonů do 3 let od zvýšení hodnoty práce nositele výkonů právě v SZV.
Dne 8.9.2016 na jednání Koalice soukromých lékařů s vedením MZ nám ústy ministra a náměstka, MUDr. Philippa, byl výslovně slíben koeficient minimálně 1,05 Kč. Žádáme splnění toho i všech předchozích slibů.
3. Příloha č. 3, bod A), odst. 2 – podoba vzorce
Vzorec při existenci zvláštních pravidel pro „superdrahé“ (5x a více) pojištěnce považujeme za nepřehledný a komplikovaný. Žádáme jeho zjednodušení (na podobu 1,05 x POPzpoZ x PUROo) s tím, že u pacientů s vyššími náklady by měla být možnost jednat o vyvinění z limitu.
Doporučujeme do textu přílohy doplnit formulaci:
„V případě změny v rozsahu a struktuře poskytovaných služeb, které by vedly k vyššímu podílu nákladnějších pojištěnců proti referenčnímu období, ZP žádost poskytovatele o zohlednění posoudí v rámci konečného vyúčtování. „
4. Příloha č. 3, bod A), odst. 2 – zahrnutí limitů úhrad ZÚM a ZÚLP do úhradového vzorce
Jde o ustanovení, proti němuž jsme protestovali již v rámci jednání o vyhlášce pro rok 2016. Následně jsme se s většinou ZP dohodli na zpětném přesunu ZÚMu a ZÚLPu do regulací.
Odmítáme, aby nám tato položka byla opět vnucována do limitů úhrad výkonů
5. Příloha č. 3, bod A), odst. 5, písm. a) – malý počet pojištěnců jen 50
Jde o ustanovení, proti němuž jsme protestovali již v jednání o vyhlášce pro rok 2016. Následně jsme se s většinou ZP dohodli na počtu 100, který považuje za nejmenší možný z hlediska uhlídatelnosti nákladů na straně poskytovatele. Žádáme tedy, aby tato položka byla opět navýšena na 100.
6. Příloha č. 3, bod A), odst. 6 – vyúčtování až 150 dnů po konci roku 2017
Ve smyslu našich připomínek již pro rok 2016 a našimi dohodami s většinou ZP žádáme, aby tato lhůta nebyla takto nepřiměřeně dlouhá, ale max. 120 dnů.
7. Příloha č. 3, bod A), odst. 7 – limit na úhradu výkonů v odb. 305, 306, 308 a 309.
Vítáme, že se zrušení limitů pro ZÚM a ZÚLP a ostatních regulací netýká jen pacientů se soudem nařízenou léčbou, máme ale za to, že soudem nařízená péče by měla být bez limitů i ve výkonech.
Žádáme úhrady výkonu u těchto pojištěnců mimo limit úhradovým vzorcem.
8. Příloha č. 3, bod B), odst. 3 – limit jen 2 % proti nákladům roku 2014
Žádáme, aby byl limit zde navýšen přiměřeně tak, aby nedošlo ke snížení kvality a dostupnosti péče, resp. abychom nebyli ti, kdo nakonec zaplatí ze svého navýšení cen léků mezi lety 2014 a 2017.
Žádáme limit minimálně 5% a to, aby referenční období byl i zde (nemůže-li být rok 2016) rok 2015.
9. Příloha č. 3, bod B), odst. 2. a 4.- limity regulací u obou položek jen 2%
Ve smyslu bodu 8. výše žádáme i zde navýšení limitu na minimálně 5%.
Za Radu SAS sepsal MUDr. Zorjan Jojko, předseda.
Zdroj: SAS