Přeskočit na obsah

Slováci často zneužívali tísňovou linku, zabralo varování

Telefonáty se žádostmi o přesný čas, vulgarismy nebo nepravdivá ohlášení neštěstí zaplavily tísňovou linku 112 na Slovensku. Zhruba čtyři z pěti volání vyhodnotili v minulosti záchranáři jako neopodstatněná.

Situace se zlepšila až po zavedení automatického upozornění na možnost udělení vysoké pokuty. Planá volání zaznamenali také čeští provozovatelé linky 112.

Na slovenskou tísňovou linku směřuje několik tisícovek telefonátů denně. "Téměř 80 procent volání bylo falešných, docházelo k neodůvodněnému zatěžování operátorů," uvedl státní tajemník ministerstva vnitra Maroš Žilinka.

Podle záchranářů byly časté případy, že lidé zneužívali hlavně volání z mobilních telefonů bez použití takzvané SIM karty, která umožňuje lehkou identifikaci volajícího. Často prý šlo o děti nebo dospělé, kteří si takto krátili čas, operátoři se nevyhnuli ani vulgarismům od volajících.

Úřady proto začátkem léta zařadily na linku 112 automatické oznámení, které upozorní na hrozbu pokuty až 1659 eur (40.700 Kč) v případě zneužití volání, a až poté přepne na operátora. Toto opatření podle Žilinky pomohlo počet planých volání snížit.

"Došlo k poklesu falešných volání na tísňovou linku o 44 procent," zhodnotil dnes Žilinka výsledky dva měsíce trvajícího testu. Pokutu za zneužití volání úřady podle něj za toto období neudělily, zaměřily se na prevenci.

Ministerstvo vnitra zvažuje, že falešná volání navrhne zařadit mezi trestné činy. Podobná praxe podle Žilinky funguje v Rakousku nebo Německu. V Česku, které se také potýká s případy zneužívání tísňové linky, hrozí pachateli pokuta.

 

ČTK

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…