Školení proti vyhoření za pět milionů korun
Oblastní Nemocnice Náchod a. s. se rozhodla využít peníze z Evropské unie na projekt „Zdravá nemocnice.“ V jeho rámci probíhá vzdělávání pracovníků nemocnice hned v několika programech – komunikace s pacienty, zlepšení práce v kolektivu, obrana proti syndromu vyhoření. Projekt přišel na necelých pět milionů korun. Za tuto částku školí firma zhruba 500 zdravotníků. Školení jednoho člověka tak přijde v přepočtu na zhruba 10 tisíc korun. To vše za kurzy, které proběhnou pouze jednou až třikrát ročně.
Co se však za onu částku pořídilo? Jak projekt vypadá? Mají podobné projekty – probíhají třeba v Trutnovské, Jičínské a Královedvorské nemocnici – vůbec cenu?
Veřejné výběrové řízení vyhrála firma Aperta, s.r.o Liberec. Spolupracuje dále přímo s vyškolenými lektory z řad zaměstnanců náchodské nemocnice. Na podrobnosti ohledně projektu se redakce Medical Tribune ptá koordinátora projektu Lukáše Holuba z Náchodské oblastní nemocnice a. s.
Proč se vaše nemocnice rozhodla pro tento projekt? Měli jste větší počet pracovníků, kteří bojovali s tzv. „syndromem vyhoření“?
Oblastní nemocnice Náchod a.s. se pro realizaci projektu rozhodla z několika důvodů:
- potřeba školit zaměstnance v měkkých dovednostech, zejména právě komunikace, zvládání stresu a manažerského dovednosti, což je oblast, na kterou nemocnice nemá vlastní finanční prostředky, protože prioritně musí peníze vkládat do zákonného vzdělávání
- šance využít nabízené peníze z EU právě cíleně na tuto oblast, která nikdy v minulosti a v takovém měřítku nebyla v Oblastní nemocnici Náchod a.s. školena
Vaše nemocnice zveřejnila loni informaci o tom, že tento projekt vyšel na téměř pět milionů korun. Projektu se účastní více než 500 zdravotníků, to znamená náklady kolem desíti tisíc korun na hlavu – to vše za pouhých pár hodin školení. Jsou tyto náklady adekvátní?
Náklady necelých pět milionů nezahrnují pouze vlastní školení, ale také vybavení školící místnosti a další náklady spojené se školením jako ubytování, stravování a režijní náklady. Školení neprobíhá jednou ročně, ale každá skupina absolvuje minimálně 4 moduly vzdělávání po 8 vyučovacích hodinách. Vynaložené náklady jsou vynaložené efektivně, protože mají za cíl vzdělat zaměstnance, ale současně nastartovat aktivity, které budou mít udržitelnost v rámci nemocnice, takže investice do vzdělávání bude mít efekt i do budoucna.
Dále měl podle našich informací projekt původně stát „pouze“ 2 488 000 Kč – co vedlo navýšení nákladů?
Informace ohledně částky 2 488 000,- se týká předpokládané ceny veřejné zakázky bez DPH pouze co se týče dodávky vzdělávání, nikoliv celého projektu. V rámci výběrového řízení se dokonce podařilo vysoutěžit nižší částku.
Jak vlastně školení probíhá? Je účast povinná?
Účast na školení je považována za prohlubování kvalifikace, což je výkon práce, tudíž je povinná. Nicméně se samozřejmě snaží zaměstnance namotivovat tak, aby školení chtěli absolvovat a pochopili, že pro ně školení je přínosem. Školení probíhají v pracovní době.
Co konkrétně se na seminářích probírá? Co si máme představit pod větou „Metody školení jsou zaměřeny na interaktivní formu, nácvik příslušných dovedností a jejich aplikovatelnost do praxe“ uvedenou na vašich stránkách?
Konkrétně například skupina sanitářů (ošetřovatelů) se zaměřuje na komunikaci s pacienty, s nadřízeným, s kolegy, na syndrom vyhoření a zvládání psychické zátěže obecně. Interaktivní forma konkrétně znamená, že lektor pouze nepřednáší, ale vtahuje účastníky do diskuze, pracují malé skupinky, které mají za úkol plnit některé praktické úkoly, vzájemně se pod dohledem lektora hodnotit a také si zkoušet před skupinou přehrávat některé situace, které práce přináší.
Jak se pracuje s lékařkami a sestrami na mateřské dovolené? Co je náplní jejich programu?
Lékařky a sestry na mateřské dovolené a rodičovské dovolené jsme zařadili do projektu cíleně, abych tuto skupinu, která je nyní mimo aktivní pracovní poměr vtáhli do dění nemocnice, informovali je o součastných aktivitách nemocnice, o aktuální legislativě v oblasti zdravotnicí a současně je také podpořili tím, že budou mít prostor rozvíjet se v profesních dovednostech, které v době mateřské dovolené jsou u nich upozaděny.
Štěpán Feik, www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz