SAS: Úhradová vyhláška vede k poklesu příjmů
Stanovisko
Rady Sdružení ambulantních specialistů (SAS)
k návrhu úhradové vyhlášky pro rok 2016 v podobě,
v jaké byla rozeslána k připomínkám 17.9.2015, s připomínkami.
Radou schváleno 21.9.2015
Rada SAS prostudovala návrh úhradové vyhlášky v části věnující se ambulantním specialistům a dává tímto najevo, že registrovala toto:
-
Bod 1,03 Kč (o haléř více, než v roce 2014 v úhradové vyhlášce, ale o haléř méně, než u naprosté většiny ZP v roce 2015, tedy v naší konkrétní dohodě s pojišťovnami).
-
Úhradový vzorec:
Maximální úhrada = počet pojištěnců v roce 2016 krát průměrná úhrada roku 2014 krát koeficient 1,01.
Práce navíc tedy zadarmo.
Před několika dny avízované navýšení ceny lékařské práce v Seznamu výkonů o 10% tímto zcela anulované.
-
Do úhradového vzorce nezapočítáni pacienti, kterým bychom v roce 2016 vykázali jen 09511 (minimální kontakt) a/nebo 09513 (telefonická konsultace), ale v referenčním ano!
Toto snižuje průměrný počet bodů referenčního období.
-
Tzv. malý počet pojištěnců ne 100 jako dosud, ale jen 50. U výkonů i regulací.
-
Volným výkonovým systémem hrazena péče o pojištěnce při jejich menším počtu než 50, pojištěnce EU a výkonu 09555.
-
Kompenzace výpadku příjmů ze zrušení regulačních poplatků stejným režimem jako v roce 2015 s absolutním stropem dle hodnot z roku 2014.
-
Regulace za předpis léků, zdravotnických prostředků, ZÚMu, ZÚLPu a indukované péče nejspíše prakticky ve stejné podobě jako v roce 2015.
Rada SAS konstatuje, že spojí-li si dopady popsané výše v bodech 1. až 4. a 6., musí zcela jednoznačně odmítnout tvrzení MZ, že u ambulantních specialistů (AS) by mělo dojít v roce 2016 k navýšení úhrad.
Jsme si jisti, že tyto podmínky jednoznačně povedou k poklesu příjmů AS v roce 2016 o 1 až 4% proti roku 2015.
Na tomto místě Rada SAS připomíná, že s parametry úhradové vyhlášky pro rok 2014, které jsou dnes brány vedením MZ jako referenční pro rok 2016, nesouhlasila již na začátku roku 2014. I jsme tehdy (3.1.2014) vydali výzvu všem AS dodatek v jejím znění nepodepisovat. Překvapuje nás, že vznikla situace, která budí dojem, že si to současné vedení MZ nepamatuje.
Požadujeme minimálně 5%ní navýšení našich úhrad proti roku 2015. Mimo MZ avízované 10%ní navýšení hodnoty práce lékaře v Seznamu výkonů žádáme, aby toto bylo provedeno těmito cestami:
-
Přiměřené navýšení hodnoty bodu ve všech skupinách v příloze č. 3 návrhu úhradové vyhlášky MZ pro rok 2016.
-
Úprava úhradového vzorce do takové podoby, aby uhrazena byla u nutná práce navíc. Odmítáme absolutní (byť na rodné číslo rozpočítaný) limit.
-
Do úhradového vzorce musí být započítání i pacienti, kterým v daném roce provedeme a vykážeme kód 09511. Minimální kontakt je plnohodnotným běžně užívaným výkonem. Jeho faktické zrušení není v žádném případě žádoucí.
-
Navýšení tzv. malého počtu pojištěnců zpět na dosud obvyklých 100/rok.
-
Plná kompenzace výpadku příjmů ze zrušených regulačních poplatků (RP) bez limitů vycházejících z referenčního období.
U tohoto bodu je třeba si uvědomit, že
-
důsledkem že pacienti sami přestali platit RP, je to, že došlo navýšení četnosti jejich návštěv v našich ambulancích
-
za pacienty sice tuto položku (s limitem dle referenčního období) platí pojišťovny, pro nás ale nejde o žádné finanční prostředky navíc. Jen je dostáváme z jiného zdroje. Do kalkulace navýšení našich příjmů proti minulým obdobím by tyto peníze tedy neměly být v žádném případě započítány.
Všechny naše připomínky berte, prosíme, jako ZÁSADNÍ.
Máme za to, že je-li realistický odhad vedení MZ, že v roce 2016 bude navýšen příjem systému o více než 10 mld. Kč, jsou zcela realistické i naše výše rozepsané požadavky.
Za Radu SAS připomínky sepsal MUDr. Zorjan Jojko, předseda.
Zdroj: SAS