Rozhodnutí poskytovatele nevyžadovat informovaný souhlas
Pokud se jako poskytovatel zdravotní péče rozhodnu, že nebudu vyžadovat písemný informovaný souhlas pacienta a naopak napíšu "Rozhodnutí poskytovatele" o tom, že k poskytnutí žádné ze zdravotních služeb nebude vyžadován informovaný souhlas písemnou formou, s výjimkou případů, které stanoví zákon, mám povinnost toto "Rozhodnutí" vyvěsit na místo přístupné pacientům/ spolu s ceníkem, ordinační a provozní dobou/ nebo ho uložit do šuplíku spolu s "Evidencí stížností" pro případnou kontrolu?
Odpovídá Mgr. Miloš Máca
Vámi nastíněné znění „Rozhodnutí poskytovatele“ týkající se informovaných souhlasů v písemné podobě je zcela dostatečné a vyhovující zákonu. Jakkoliv takto výslovně formulovaná podmínka takové rozhodnutí poskytovatele zveřejnit na místě přístupném pacientům v zákoně uvedená není, mám za to, že z ustanovení § 45 odst. 2 písm. h) ve spojení s § 46 odst. 1 písm. a) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, lze takovou povinnost dovodit. Pro zamezení veškerých sporů tedy vřele doporučuji toto rozhodnutí poskytovatele spolu s dalšími povinnými dokumenty zveřejnit na místo přístupné pacientům, ideálně např. do čekárny před ordinací.
Vzhledem k tomu, že jde o takto jednoduchý dokument, bylo by velmi kontraproduktivní správním orgánům v případě sporu složitě argumentovat, že dle výslovného znění zákona je poskytovatel povinen takové rozhodnutí „zpracovat“, avšak už není v zákoně uvedeno slůvko „zveřejnit“.
Zcela pragmaticky považuji za jednodušší řešení Vámi formulované rozhodnutí poskytovatele zveřejnit rovnou, a to i přesto, že různí právníci mohou mít na věc různé výklady. Případný následný vleklý spor, pokud by tak poskytovatel neučinil, by byl pro lékaře mnohem více zátěžový. Tlumočím Vám tedy tímto nejen svůj právní názor, ale zejména i dobrou radu, jak postupovat co nejméně konfliktně.
Miloš Máca, www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz