Roithová: Čeští lékaři a podnikatelé mohou přijít až o 80 000 Kč
Jak je možné stát se obětí podvodu katalogových firem?
Zuzana Roithová popisuje pravdivý příběh české lékařky, která se na ní obrátila s žádostí o pomoc. "Obětí podvodných katalogových firem je možné se stát velmi jednoduše. Jste-li majitelem soukromé lékařské praxe, poštou Vám přijde nevinně vyhlížející formulář na upřesnění údajů o Vaší praxi pro účely aktualizace mezinárodní lékařské databáze „The European Medical Directory“ (tj. Evropský lékařský kontaktní seznam). Vše budí dojem, že se v databázi již Vaše praxe nachází, jen údaje nejsou zcela přesné. Každý poctivý lékař, který chce své pacienty informovat co nejlépe a má snahu vše uvést na pravou míru, bude v pokušení formulář vyplnit, podepsat a zaslat zpět.
Tento problém se netýká jen lékařů, ale veškerých osob samostatně výdělečně činných (tj. i jakýchkoli živnostníků). Podnikatelé nejsou v současné době evropským právem proti těmto praktikám dostatečně chráněni, na rozdíl od spotřebitelů. ČR je dobrým prostředím pro podobné podvody ještě z dalších dvou důvodů. Zatímco v některých státech do definice spotřebitele spadají i drobní podnikatelé a tím jsou chráněni evropským právem na ochranu spotřebitele, u nás tomu tak není. Druhou nepříznivou okolností je fakt, že naše soudy dosud dávaly přednost zájmům podvodných katalogových firem před zájmy poctivých podnikatelů - řídily se literou a nikoli duchem zákona, na rozdíl od soudní praxe v Evropě.
"Podvodným ujednáním katalogových firem jsme se zabývali v Evropském parlamentu již několikrát. Podařilo se nám zlepšit ochranu před podvodníky. Je mi líto, že ČR na rozdíl třeba od Francie neměla zájem definici spotřebitele rozšířit i o živnostníky. Snažím se proto alespoň upozorňovat na konkrétní případy u nás a přimět Evropskou komisi k celoevropské koordinaci potírání podvodných aktivit katalogových firem." dodává europoslankyně KDU-ČSL Zuzana Roithová.
Zuzana Roithová byla v minulosti zpravodajkou Evropské lidové strany ke zprávě Evropského parlamentu reagující na podvodné katalogové firmy a několikrát v této věci interpelovala Evropskou komisi. Ta má jako jediná možnost legislativní iniciativou celoevropsky zastavit tyto podvody. Bohužel Evropská komise byla dosud značně nečinná i přes petici podepsanou 100 000 Evropany. Nicméně na obzoru je šance na rozetnutí tohoto gordického uzlu, jelikož Evropská komise dokončuje veřejnou konzultaci k novelizaci pravidel zakazujících nekalou reklamu, kam by příští rok mohla zahrnout i tento dlouhodobý problém.
"Než však bude platná nová legislativa, mohu obětem katalogových firem poradit, aby u zahraničních katalogových firem kontaktovaly zastupitelské úřady daných zemí, včetně dozorových orgánů příslušných pro ochranu spotřebitele. Podstatné je zpochybňovat platnost závazné smlouvy/objednávky učiněné jen na formuláři, jelikož smluvní ujednání jsou neurčitá, taktéž chybí přijetí smlouvy druhou stranou, rovněž je vhodné namítat neplatnost smlouvy pro rozpor s dobrými mravy či z důvodu omylu. Podstatné je nesdělovat údaje k platební kartě," varuje ještě Zuzana Roithová.
Zdroj: Parlamentní Listy