RBP: Jsme na tom nejlépe
Ostrava - Jak se v takové situaci daří zdravotním pojišťovnám? Na to jsme se zeptali ředitele Revírní bratrské pokladny (RBP) Lubomíra Káni.
OTÁZKA: Co na to zdravotní pojišťovny?
Nerad hovořím za ostatní, ale obecně platí o zdravotních pojišťovnách, že nepatří k institucím, které projedly svoji budoucnost. Rezervy vytvořené v minulých letech dosud stačily, aby pojišťovny dostály svým závazkům, zaplatily včas lékařům a zajistily péči svým pojištěncům. Často i v lepší kvalitě a rozsahu, než tomu bylo dříve. Před více než rokem hovořily naše plány o osmi procentech nárůstu výběru pojistného v roce 2009. Dnes, po roce stagnace, jsme v podstatě na nule. Oživení a s ním i návrat k nárůstům výběru pojistného v řádech jednotek procent by snad měly přijít letos, nejpozději v roce 2011.
OTÁZKA: To je zvláštní, firmy bankrotují, státní dluh se nedá vypsat už ani na displej kalkulačky a zdravotních pojišťoven se to netýká?
To netvrdím, ale zdravotní pojišťovny, včetně té naší, hospodaří roky pod silnou kuratelou státu a bývalých zakladatelů, dodnes často majoritních plátců pojistného. Málokdo si uvědomuje, že z každé stokoruny vybrané na zdravotní péči směřuje téměř 97 korun zpět do zdravotnictví, na úhradu léků, zdravotní péče. Nasvůj provoz zdravotní pojišťovny spotřebují pouze 3,2 procenta z vybraných peněz. Za roky své existence se podstatně zdokonalil systém výběru pojistného, nedoplatky se v celkovém objemu pohybují spíše v řádech promile. Kdokonalostimámedaleko, ale těžko najdete u nás efektivněji hospodařící systém, který spotřebuje na svůj provoz pouze několik málo procent.
OTÁZKA: Některé prognózy hovoří o krizi a jejím průběhu v podobě dvojitého V. Tedy po krátkém oživení přijde opět propad, možná ještě hlubší než dosud. Počítáte s tím?
Spoléhat na křišťálovou kouli v našem případě nebudeme. Současné rezervy Revírní bratrské pokladny by i při úplném výpadku příjmů představovaly polštář na zhruba 4 až 5 měsíců provozu a plateb lékařům. Zkrátka, přirovnám- li to k rodinnému rozpočtu, máme ušetřeny čtyři měsíční průměrné výplaty a pátá je na cestě. V přepočtu finanční rezervy na jednoho pojištěnce je na tom RBP zřejmě nejlépe ze všech českých zdravotních pojišťoven.
OTÁZKA: Přesto některé konkurenční pojišťovny zvolily v opatřeních proti krizi jiný přístup. Z trhu zmizely po fúzích tři pojišťovny, ale takzvaně za humny vám přibyl konkurent...
Každý si může zvolit svoji cestu. Mykonkurenci vítáme. Naše finanční zdroje, tradice, loajalita klientů a dobré jméno u lékařského stavunám umožňují spoléhat na svoje síly. Fúze zdravotních pojišťoven je složitý organizační proces, a pokud se nezvládne, může přinést hodně zmatku a chaosu. Podobně závažné rozhodnutí musíte dobře vysvětlit pojištěncům, kteří léta svěřovali svoje peníze pojišťovně, stejně tak jsou důležití lékaři. Ti očekávají minimálně zachování dosavadní úrovně plateb a jistou kvalitu vzájemné komunikace. Vůbec nehovořím o vnitřních procesech pojišťovny, kdy musí klapnout propojení informačních systémů slučovaných pojišťoven, transformace dat a další procesy. Apersonální otázky bývají často nejchoulostivější. Zkrátka, v konečném důsledku můžete zjistit, že původně plánované úspory jsou mnohemnižší, náklady naopak daleko nad očekáváním. A pokud k tomu všemu měníte letitý a zavedený název, musíte vážit na lékárnických vahách.
OTÁZKA: Revírní bratrská pokladna je v současnosti jedinou regionální zdravotní pojišťovnou. Necítíte zde svoji Achillovu patu?
Vůbec ne. Vnašem případě ctíme tradici a především kvalitu toho, co nabízíme. Bez ohledu na skutečnost, že garantujeme ze zákona svým pojištěncům akutní ošetření na území celé České republiky. Koncentrace pojištěnců na určitém území vždy vytváří předpoklady pro poskytování lepších služeb. Jste silní při jednáních s lékaři, pojištěncůmtím nabízíte za jejich peníze více kvalitní péče. VpřípaděRBPje koncentrováno v Moravskoslezském a Zlínském kraji devadesát procent z celkového počtu 415 tisíc pojištěnců. Navíc lépe zohledníme specifické potřeby zdravotních nároků obyvatel těchto regionů. Vnašem případě to platí dvojnásob, protože je u nás pojištěno kolem osmdesáti procent zaměstnanců OKD. Úplně nejhorší variantou je, pokud je u pojišťovny registrováno v každém okrese několik stovek, možná tisíců pojištěnců. Jste vlastně všude a přitom nikde. Vaše vyjednávací pozice v hájení oprávněných nároků pojištěnců je slabá.
OTÁZKA: Jak dnes pozná pojištěnec, že je klientem té správné pojišťovny?
I po více než sedmnácti letech, zhruba tak dlouho u nás mámezdravotní pojišťovny, si málokdo uvědomuje, že osmdesát procent všech zdrojů ve zdravotnictví spotřebuje "pouze" dvacet procent české populace. Každá solidarita zdravých s nemocnýmimá však své finanční meze. Paralen nebo aspirin si koupí zřejmě každý z nás, stejně tak asi pochopí, že za pobyt a stravu v nemocnici je slušné si připlatit. Nákladnou onkologickou léčbu si naopak může dovolit zaplatit pár jedinců v tomto státě. Léčba popálené Natálky Sivákové z Vítkova stála v přímých nákladech naši pojišťovnu miliony korun a nejsme u konce. Není zde prostor pro úvahy o dalším vývoji či případné reformě zdravotního systému u nás. Vkaždém případě musí být ta "správná" pojišťovna schopna pokrýt výdaje a nároky na nákladnou péči. Musí být schopna plnit závazky vůči lékařům v dohodnutých lhůtách splatnosti, mít rezervy na horší časy.
OTÁZKA: Pojištěnci však očekávají vždy něco navíc...
Vím, na co narážíte. Doby příspěvků na přilby, solária, antikoncepci a rozdávání peněz přímo v ulicích v honbě za pojištěnci končí. Zdroje jsou omezeny zákonem a administrativními zásahy ministerstva a v celkovém objemu představují nevýznamných půl až jedno procento výdajů z peněz vybraných od pojištěnců.
OTÁZKA: Takže je jedno, u které zdravotní pojišťovny jsme pojištěni?
Opak je pravda. Pokud bych si měl vybrat zdravotní pojišťovnu, zeptal bych se svého praktického lékaře na doporučení. Dohledal bych si dostupnost kontaktních míst, zjistil nabídku možností komunikace prostřednictvím telefonických služeb, případně internetu. Důležitý je i servis v případě, že si nevíte rady s medicínským problémem, hledáte vhodného lékaře k ošetření. Pak je zde samozřejmě i prostor k porovnání různých bonusů v rovině preventivních očkovacích, onkologických a rekondičních programů. Důležitou roli hraje i tradice a jméno pojišťovny.
OTÁZKA: Z vašich předchozích odpovědí vyplývá, že do budoucna se v případě vaší zdravotní pojišťovny díváte s optimismem...
Vpřípadě Revírní bratrské pokladny určitě. To mohu s klidným svědomím slíbit všem jejím pojištěncům.
Regionální deníky, BŘETISLAV LAPISZ
Zdroj: Regionální deníky