Přeskočit na obsah

Rada dala dvěma nemocnicím návod k jednání s postiženými pacienty

Představitelé Národní rady zdravotně postižených ČR předali dvěma pražským nemocnicím svůj návod na to, jak by měli zdravotníci jednat s handicapovanými pacienty. Desatera rad získala motolská nemocnice a Nemocnice Na Homolce. Mají lékaře a sestry naučit komunikovat s postiženými, a usnadnit jim tak pobyt v ordinacích a zdravotnických zařízeních. Řekl to předseda rady Václav Krása.

Rada připravila šest desater. Zaměřuje se v nich na neslyšící, tělesně postižené, seniory, pacienty s demencí a nevidomé. Poslední návod učí tomu, jak je zrakově postižené možné provádět. "Naše desatera nejsou kritika zdravotníků. Je to pomoc. Mnohdy si problém ani neuvědomují nebo nevědí, jak mají s postiženým jednat," uvedl Krása.

Podle něj by například lékaři a sestry měli nevidomým pacientům neustále popisovat to, co právě dělají a na jaký zákrok se chystají. "Když dostává injekci vidící člověk, stále ví, co se děje. Nevidomý to ale neví," dodal předseda rady. Již dříve uvedl, že kvůli přístupu zdravotníků handicapovaní mnohdy svou návštěvu u lékaře odkládají a jejich stav se zhoršuje.

Sestry a doktoři by měli postiženého pacienta oslovovat přímo. Neměli by komunikovat jen s jeho doprovodem. Například místo věty: "Ať si pán odloží," by měli rovnou říct nemocnému: "Odložte si, prosím." U seniorů by se pak měli vyvarovat oslovení babi či dědo a neměli by s nimi jednat jako s malými dětmi. Věci nevidomých pacientů by neměl nikdo přemisťovat. Texty desatera je možné najít na webových stránkách rady www.nrzp.cz.

Návody hodlá rada rozšířit i do dalších pražských nemocnic. Postupně by je měla získat také zdravotnická zařízení v dalších místech republiky.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…