Přeskočit na obsah

Proč MZ nezastropovalo ceny stáží

Ministerstvo zdravotnictví se v květnu opakovaně sešlo se zástupci sdružení Mladí lékaři o.s. Během těchto schůzek se nepodařilo dosáhnout žádné dohody ohledně změny financování postgraduálního vzdělávání lékařů. Názory ministerstva zdravotnictví a zástupců sdružení Mladých lékařů se rozcházely. Jediným bodem, na kterém se obě strany dohodly, je možnost zastropování ceny stáží.

Zatímco dnes si cenu stáží mohou akreditovaná pracoviště zvolit podle svých představ, napříště by směla kmenové nemocnici za školence účtovat nejvýše 350 korun na den. Dnes je běžná cena 500-1000 korun za jeden den pobytu školence na akreditovaném pracovišti. Tyto ceny přitom celkové náklady na postrgaduální vzdělávání lékařů velmi zvyšují.

Ministerstvo zdravotnictví v květnu slíbilo, že požádá ministerstvo financí, aby v cenovém věstníku zregulovalo cenu na maximálně 350 korun denně. Jednoduchý právní krok měl být hotový do tří týdnů.

Nyní je září a změna se nekoná. Zástupci sdružení Mladí lékaři poslali otázky na Ministerstvo financí, které žádají o vysvětlení současného stavu. Na jejich dotazy odpovídá ing. Pavel Maštálka, ředitel odboru Cenové politiky Ministerstva financí.

Požádalo MZ o návrh na vydání rozhodnutí o cenové regulaci ve věci zastropování cen stáží na maximální částce 350 Kč/den?

Ministerstvo zdravotnictví nepožádalo o „návrh“, ale v květnu 2010 obdrželo Ministerstvo financí dopis ředitelky odboru vzdělávání a vědy MZ s žádostí o spolupráci při regulaci cen stáží v rámci specializačního vzdělávání lékařů. V dopisu byla mimo jiné uvedena informace, že po jednáních MZ se zástupci odborných lékařských společností, ČLK, Asociace děkanů lékařských fakult, Mladých praktiků a Mladých lékařů o.s. byla „stanovena“ maximální výše částky za absolvovanou praxi ve zdravotnických zařízeních na 350 Kč/den stáže.

Je MZ ze zákona kompetentní podat MF návrh na vydání rozhodnutí o cenové regulaci či nikoli? Pokud ne, jakými mechanismy lze takovou regulaci realizovat, a které konkrétní legislativní nástroje je MZ ze zákona kompetentní v takové věci použít?

Žádný zákon sice nesvěřuje MZ působnost v předkládání návrhů na zařazení konkrétního druhu zboží nebo služby do seznamu zboží s regulovanými cenami, ale je přirozené, že ústřední orgány státní správy v rámci spolupráce toto mohou činit a činí. Ministerstvo zdravotnictví je samo cenovým orgánem oprávněným k regulaci cen v odvětvích stanovených v zákonu č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů, avšak v daném případě (stáže) na základě návazné žádosti Ministerstva financí legislativní odbor Ministerstva zdravotnictví vydal stanovisko, že se nejedná o druh zdravotního výkonu, který by patřil do cenové  působnosti Ministerstva zdravotnictví.

Pokud je MZ ze zákona kompetentní podat MF návrh na vydání rozhodnutí o  cenové regulaci a o návrh na vydání rozhodnutí nepožádalo, o co konkrétně MZ  ministerstvo financí v dané věci požádalo?

Ministerstvo zdravotnictví mohlo předložit návrh na zařazení nového druhu  výkonu do seznamu zboží s regulovanými cenami a na stanovení jeho maximální ceny. Podání učiněné výše uvedeným dopisem však bylo v obecné rovině bez vymezení konkrétního druhu výkonu, určených podmínek, za nichž bude poskytován a za nichž by maximální cena platila, určení zdravotnických zařízení podléhajících nové cenové regulaci a bez jakéhokoliv kalkulačního podkladu odůvodňujícího výši navrhované ceny.

Jak dlouho obvykle trvá legislativní proces cenové regulace, požádá-li  kompetentní státní orgán o návrh na cenovou regulaci. Jak tento legislativní  proces probíhá, jaké má kroky?

Seznam zboží s regulovanými cenami je vydáván cenovým rozhodnutím podle § 10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, a není tedy např. správním rozhodnutím, na jehož vydání by se vztahovaly lhůty vyplývající např. ze správního řádu. Jedná se o obecně závazný právní předpis vydávaný na základě zákonného zmocnění, na jehož vydání není právní nárok a záleží na rozhodnutí ministra financí, zda rozhodne o zařazení do seznamu zboží s regulovanými cenami. Ze zkušeností  z minulosti lze konstatovat, že obvyklou dobou pro rozhodnutí o zařazení nové položky do seznamu zboží s regulovanými cenami je rozmezí 3 až 6 měsíců s možnými výjimkami podle konkrétního případu.

Liší se legislativní proces, a tím i délka trvání uvedení regulace v platnost,  požádá-li státní orgán o návrh na rozhodnutí o cenové regulaci či pouze požádá  o spolupráci ve věci cenové regulace?

Výše uvedený proces vydání rozhodnutí o změně seznamu zboží s regulovanými cenami se v zásadě neliší v závislosti na tom, zda předkladatelem návrhu je orgán státní správy nebo jiný subjekt. Všechny uvedené kroky musejí být realizovány. Požádání o spolupráci by připadalo v úvahu pouze v případě, pokud by předkladatel, např. Ministerstvo zdravotnictví, byl vybaven působností v rozhodování o cenové regulaci sám  a jiný cenový orgán by požádal pouze o součinnost např. při posouzení oprávněnosti některé nákladové položky patřící do cenové působnosti jiného orgánu (např. cena elektřiny v působnosti ERÚ). Z toho vyplývá, že i délka rozhodovacího procesu je stejná.

Byl proces cenové regulace maximální výše cen stáží pro lékaře ve specializační  přípravě již zahájen?

V zásadě práce na případném rozhodnutí o cenové regulaci stáží lékařů probíhají, uskutečnilo se jednání s zástupci MZ, na kterém byly specifikovány požadavky na náležitosti cenového návrhu, proběhlo projednání postupu s příslušným správcem rozpočtové kapitoly s ohledem na spoluúčast státního rozpočtu, bylo vyžádáno legislativní stanovisko ve vztahu věcné příslušnosti Ministerstva financí k regulaci tohoto druhu výkonu a v souvislosti s jeho vydáním bylo opakovaně MZ vyzváno k předložení kalkulačních podkladů (15. července 2010).

V jaké fázi se nyní proces cenové regulace nachází?

V současné době Ministerstvo financí čeká na předložení příslušných kalkulačních podkladů pro budoucí maximální cenu Ministerstvem zdravotnictví, což bylo v pracovním styku ze strany MZ po výše uvedeném vyzvání přislíbeno.

Kdy lze očekávat, že cenová regulace vstoupí v platnost?

Další postup a jeho časové parametry závisejí od zpracování a předložení podkladů Ministerstvem zdravotnictví. Po předložení kompletních podkladů by bylo možno predikovat možnost vydání cenového rozhodnutí v časovém limitu cca 2 měsíců.

www.tribune.cz

Zdroj: www.tribune.cz

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…