Přeskočit na obsah

Pražská záchranka: Při zdravotních potížích volejte vždy 155

Při zdravotních potížích by měli lidé volat vždy na linku 155, kde jim bude bez jakékoliv časové prodlevy poskytnuta kvalifikovaná zdravotní pomoc, sdělila dnes ČTK mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová. Pokud lidé volají na tísňovou linku 112, může trvat i několik minut, než je dispečerka přepojí. V případě vážného zranění či stavu ohrožujícího život přitom může rozhodovat každá minuta.

Pražská zdravotnická záchranná služba dlouhodobě prosazuje, aby se lidé se zdravotními potížemi obraceli výhradně na linku 155. Ředitel záchranky Zdeněk Schwarz už dříve uvedl, že linka 112 by měla sloužit spíše zahraničním turistům nebo při hromadných katastrofách.

Tísňová linka 112, která funguje ve většině evropských států, má lidem usnadnit rozhodování, kam v případě potřeby zavolat. Člověk se dovolá na dispečink, odkud jej operátorka dále přepojí.

Například při zástavě oběhu může prodlení při přepojování snížit šance na resuscitaci. Podle odborníků se za dvě minuty tato šance sníží až o 20 procent.

Pokud lidé volají na číslo 155, okamžitě se jich ujme kvalifikovaný zdravotnický personál. Zdravotní sestry mohou lidem po telefonu poradit s první pomocí i asistovanou resuscitací. Je běžné, že zdravotníci zůstávají v kontaktu s volajícím až do doby, než přijede sanitka. Díky tomu dosahuje pražská záchranka dobrých výsledků v počtu zachráněných při zástavě srdce. V loňském roce bylo 38 procent resuscitací úspěšných.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…