Přeskočit na obsah

Práva pacientů? Stačí zvednout telefon

Nevíte přesně, na co máte jako pacient právo nebo nejste spokojeni s poskytnutou zdravotní péčí? Obraťte se na zdravotní pojišťovny, které v klientských centrech či call centrech poradí, jak postupovat. Hlavně připravovaná reforma zdravotnictví spoustu věcí změní a posílí postavení nemocného v systému a zejména pacientská práva.

"Pokud pojištěnci mají pochybnosti nad provedeným vyšetřením či výkonem, mohou se obrátit na naše klientské centrum. Revizní lékař vše prozkoumá. Takovou možnost naši pojištěnci mají a celkem běžně toho využívají," uvedl Lubor Machytka, ředitel krajské pobočky Všeobecké zdravotní pojišťovny.

Stejně tak zdravotní pojišťovny nabízejí lidem možnost právní pomoci a prověření lékařského výkonu. "Právníci na telefonu Zdravotní pojišťovny Metal-Aliance nabízejí svým pojištěncům právní rady zdarma," uvedla Zuzana Brávníková, mluvčí zdravotní pojišťovny, která v rámci call centra poskytuje také službu s názvem Právník na telefonu.

Vzhledem k tomu, že se do budoucna počítá se zvyšující se finanční spoluúčastí obyvatel na systému zdravotní péče, očekávají pojišťovny, že pacienti budou důsledně dohlížet na naplňování svých práv. Budou vědět, jaká mají práva? Jak zjistí, jestli jim bylo poskytnuto skutečně to, na co měli nárok? Poradí si s tím, jak v oblasti zdravotní péče uplatňovat své nároky?

Klientská či call centra poradí nejen s právy pacienta, ale i s právem na informace, problematikou plateb pojistného i s dalšími právními peripetiemi, které na cestě českým zdravotnictvím mohou nastat.

Právník na telefonu již nyní nejčastěji pomáhá v oblasti ochrany práv pacienta, výkladu práv a povinností či v otázkách práva na informace, ať už u pacienta či jeho blízkých a příbuzných. Řeší rovněž pochybení a sankce při poskytování lékařské péče nebo pracovněprávní vztahy v souvislosti s pracovními úrazy či nemocemi z povolání. Právník také může pomoci se sepsáním žádostí, objednávek, uplatnění nároku, stížností a v řadě dalších procesů.

"V současné době se na linku obrací klienti s dotazy ohledně pracovních úrazů, možností stížnosti na zdravotnická zařízení, reklamací na poskytnutou zdravotní péči či s dotazy ohledně nakládání se zdravotní dokumentací. Ačkoliv jde o právní poradenství pro oblast zdraví, volající pokládají občas i zcela nezdravotní dotazy, například ohledně pokut MHD a jejich vymáhání," uvedl David Kostka, ředitel úseku zdravotní politiky Zdravotní pojišťovny Metal-Aliance.

DANIELA TAUBEROVÁ

Prostějovský deník, Olomoucký deník

Zdroj: Prostějovský deník

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…