Pojišťovny nehradí léky předepsané v nesmluvním zařízení
Zdravotní pojišťovny neproplácejí částky, které pacient zaplatil lékaři, jenž nemá s pojišťovnou uzavřenou smlouvu. Neproplácejí ani léky předepsané v nesmluvním zařízení ani vyšetření, byť by na ně lékař pacienta poslal do zařízení, které smlouvu s pojišťovnou má. Jiná situace by nastala, pokud by byl v Česku zaveden takzvaný pokladenský systém, v němž pacient hradí platbu za poskytnutou zdravotní péči svému lékaři přímo a peníze následně získává od pojišťovny zpět, uvedla mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Java Víšková.
To, aby lékaři mohli vybírat peníze v hotovosti a pacienti si nechávali vystavené účty proplácet, neumožňuje česká legislativa. Výroky některých lékařů, že by mohla nastat situace, kdy zdravotní zařízení nepodepíší s pojišťovnami smlouvy a hromadně přejdou na pokladenský systém, jsou tedy podle Víškové neopodstatněné.
Pojištěnci si mohou vybrat nesmluvní zařízení, tím se však vzdávají práva nejen na úhradu péče ze zdravotního pojištění, ale i na úhradu všech vyšetření ve smluvním zdravotnickém zařízení, které jim lékař bez smlouvy předepíše. Výjimka by nastala, jestliže by pacienta smluvní zařízení převzalo do své péče.
Nesmluvnímu zdravotnickému zařízení pojišťovna z prostředků veřejného zdravotního pojištění vždy hradí pouze nutnou a neodkladnou péči poskytnutou při úrazu, při vzniku akutního onemocnění, při akutním zhoršení zdravotního stavu a při neodkladném porodu, kde by odklad zdravotní péče mohl vést k ohrožení života nebo k závažnému zhoršení zdravotního stavu. Tato péče může být poskytována nejdéle do doby, než je možné pacienta bez ohrožení jeho zdravotního stavu předat do péče smluvního zdravotnického zařízení. Pokud by pojištěnec chtěl být dále léčen v nesmluvním zdravotnickém zařízení, musí být informován, že další péči již bude muset plně hradit sám.
Zdroj: ČTK