Od VZP odejde letos přes 80.000 lidí
Na rozdíl od ostatních pojišťoven také zanedbala aktivní přesvědčování pojištěnců o tom, že je pro ně výhodné u VZP zůstat.
Některé zdravotní pojišťovny lákají k přestupu pojištěnce třeba v reklamě na krabicích mléka, jiné mají bannery na zpravodajských serverech. Posílily také aktivitu náborářů, protože už jen do 30. června mají lidé čas na to, aby dali žádost o přestup k jiné zdravotní pojišťovně.
"Já zcela otevřeně přiznám, že očekávám, že nám pojištěnci odejdou, protože jsme udělali mnoho chyb, které se týkaly obrazu pojišťovny navenek. Udělali jsme také mnoho chyb, které se týkaly aktivního přesvědčování pojištěnců o tom, že mají zůstat u VZP. Takže výsledek bude jistě negativní, jsem na to připraven, jsem ochoten ho obhájit v tom smyslu, že umím pojmenovat příčiny, proč k tomu dojde," řekl Kabátek, který největší pojišťovnu s téměř 6,1 milionu pojištěnců vede právě půl roku.
V příštím přestupním termínu, který je 30. června 2014, bude VZP podle Kabátka už určitě aktivní. "Jsme připraveni obrátit trend a získat pojištěnce," řekl. Podle ředitele nemají pojištěnci důvod odcházet. Bez ohledu na pošramocený mediální obraz je VZP pořád nejsilnější pojišťovnou s největší sítí poskytovatelů a největší sítí poboček.
"Po šesti měsících ve funkci si troufnu říct, že VZP je i pojišťovnou s obrovským potenciálem lidských zdrojů, kvalitních lidí, kteří dokážou pro firmu dýchat a dokážou vytvářet výsledky," uvedl.
K odlivu pojištěnců doplnil mluvčí VZP Oldřich Tichý, že řada jich odešla pod vlivem nefér praktik konkurence. Svaz zdravotních pojišťoven řešil situace, kdy náboráři lidem tvrdili, že VZP končí, a zmanipulovali je k přestupu. Kvůli pochybnostem o postupu při náboru nových pojištěnců Vojenské zdravotní pojišťovny (VoZP) podalo ministerstvo zdravotnictví před pár dny trestní oznámení. VoZP kritiku odmítla.
Kabátek nechtěl kauzu komentovat. Řekl jen, že se nechce obhajovat tím, že konkurence používá metody, které jsou na hraně. Spíše než u druhých hledá prý chyby u sebe. "Myslím si, že bychom si měli říct, co umíme udělat aktivně pro to, abychom uspěli. To, že konkurence užívá metod, které jsou pro nás nepřijatelné, to je další věc," řekl.
Od loňska zákon změnil termíny přestupu z prvního dne čtvrtletí na první den roku. Půl roku předem musí klient oznámit rozhodnutí přejít jinam. Kabátek k tomu uvedl, že čtvrtletní přestupní termíny nutily VZP k větší aktivitě a systematičnosti v naplnění projektů, které osloví klienty.
"Já si nemyslím, že my máme špatný produkt, ale potřebujeme sdělit klientům, že ten dobrý produkt máme. Na to jsme rezignovali, zapomněli jsme na to, že klientům musíme neustále opakovat, že jsme ta dobrá a kvalitní pojišťovna. Ostatní pojišťovny to dělaly a dělaly to velmi chytře a dobře, za to je musím jen chválit," shrnul.
Přechody pojištěnců mezi zdravotními pojišťovnami (ZP) k 1. lednu 2013:
původní ZP VZP VoZP ČPZP OZP Škoda ZPMV RBP odchody saldo odchodů příchodů
VZP - 38.106 22.520 5264 731 16.016 6317 88.954 -69.798
VoZP 4590 - 2374 468 73 1219 402 9126 40.654
ČPZP 6282 5937 - 861 49 3252 3820 20.201 12.593
OZP 2529 2229 1156 - 62 1682 179 7837 -625
Škoda 252 110 106 104 - 137 3 712 291
ZPMV 2069 2394 1963 445 81 - 528 7480 16.092
RBP 3434 1004 4675 70 7 1266 - 10.456 793
příchody 19.156 49.780 32.794 7212 1003 23.572 11.249 144.766 -
Zdroj: zdravotní pojišťovny
Naďa Myslivcová
ČTK
Zdroj: ČTK