Přeskočit na obsah

Obsadit, ovládnout! Všechny

Novela zákona o zdravotních pojišťovnách, kterou počátkem září schválil Parlament, nejenže zpřísnila podmínky jejich slučování, ale především dala státu do rukou nástroj, jak tyto instituce zcela ovládnout. Norma obsahuje pasáž, v níž se uvádí, že ministerstvo zdravotnictví uvalí nucenou správu na všechny zdravotní pojišťovny, které by hospodařily v rozporu se svým zdravotněpojistným plánem.

Formulace paragrafu je však vágní a nevyplývá z ní, zda bude ministerstvo mít pouze možnost, nebo přímo povinnost zasáhnout. "Zatím neznáme právní analýzu dopadů změn tohoto zákona. Pokud by z něj vyplývala povinnost ministerstva uvalit nucenou správu na pojišťovnu vždy, když plán nedodrží, šlo by o naprosto scestné ustanovení, u kterého je pravděpodobné, že by bylo nutné jej použít vůči převážné většině zdravotních pojišťoven," komentuje dopady zákona Vladimír Kothera, prezident Svazu zdravotních pojišťoven a ředitel pojišťovny Metal - Aliance.

NA PLÁNY ZAPOMEŇME

Pojišťovny sestavovaly své pojistné plány na letošní rok ještě v době hospodářského růstu a nyní je jisté, že je dodržet nemohou. Ministerstvo zdravotnictví by tedy mohlo kdykoli dosadit do pojišťovny nuceného správce, který by ji řídil.

"Tento zákon je trojský kůň Davida Ratha a ladimíra Drymla (oba ČSSD), jak po volbách obsadit všechny pojišťovny, když se jim to nepovedlo za jejich působení na ministerstvu," domnívá se Marek Šnajdr (ODS), první náměstek ministryně zdravotnictví. Není přitom tajemstvím, že bývalý ministr zdravotnictví Rath a lidovec Ludvík Hovorka, autor nynější novely, hlasují ve zdravotnickém výboru Poslanecké sněmovny ve shodě. Sám David Rath by uvítal ještě přísnější zákon, který by obsahoval i tvrdší sankce pro management. "Pojišťovny k plánům dlouhodobě přistupují ležérně i v době ekonomické stability.

Stát je největším plátcem pojištění, proto má plnou povinnost vykonávat dohled," uvedl pro týdeník EURO středočeský hejtman. Šnajdr počítá s tím, že pojišťovny letos vyberou o třináct miliard korun méně, než původně plánovaly. Samy pojišťovny tyto odhady potvrzují. Příjmy v systému veřejného zdravotního pojištění jsou v tomto roce podle jejich dat na úrovni roku 2008, zatímco výdaje jsou oproti loňskému roku vyšší o šest až osm procent. S podobnými čísly pracuje i ministerstvo financí. Tento trend bude podle Kothery pokračovat i v příštím roce.

Ministerstvo zdravotnictví připravilo úsporná opatření, která měla několik miliard ušetřit, sněmovnou však neprošla. "Chtěli jsme snížit procento příjmů, které si pojišťovny nechávají na správu a marketing. Také plošné snížení cen léčiv o pět procent mělo přinést úsporu 2,5 miliardy, bez dopadu na pacienty," připomíná Šnajdr.

FÚZE V REŽII VLÁDY

Hovorka chtěl novelou zabránit účelovému slučování pojišťoven. V budoucnu se budou moci spojit pouze tehdy, pokud některá z nich nezíská do roka od svého vzniku alespoň sto tisíc pojištěnců, nebo se ocitne v nucené správě. Paragraf tedy paradoxně umožní fúzi pojišťoven podle přání vlády, která bude zrovna u moci. "Dochází k omezení možnosti rozhodování správních orgánů, neboť i fúze může představovat nejlepší cestu pro vyřešení problémů konkrétního subjektu," upozorňuje Kothera.

Podle neoficiálních informací stála pojišťovna Metal - Aliance před rozhodnutím, zda se sloučí s nově vzniklou Průmyslovou pojišťovnou nebo s Oborovou pojišťovnou zaměstnanců bank. Kvůli novému zákonu, který teď čeká na podpis prezidenta, to však už nejspíš nestihne. "Je paradoxní, že sociální demokracii vadí fúze malých pojišťoven do většího a silnějšího subjektu, ale nevadilo by jim sloučení všech pojišťoven," diví se Šnajdr.

Novela znepříjemní život i novým pojišťovnám, jež nebude moci založit ten, kdo již nějaké zdravotnické zařízení vlastní. Do roka od vzniku bude navíc muset pojišťovna přilákat sto tisíc klientů, nikoli současných padesát tisíc. Problémy tak bude mít hlavně nejmladší zdravotní pojišťovna Média, která k červenci hlásila kolem 25 tisíc klientů. Zatím však spoléhá na to, že současné tempo bude stačit k tomu, aby do konce roku získala potřebný počet pojištěnců.

Euro, Anna Klepalová

 


Zákon číslo 351_2009 Sb .doc

Čl. I

 

Zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 15/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb., zákona č. 48/1997 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 127/1998 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona č. 220/2000 Sb., zákona č. 49/2002 Sb., zákona č. 420/2003 Sb., zákona č. 438/2004 Sb., zákona č. 117/2006 Sb., zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb. a zákona č. 296/2007 Sb., se mění takto:

 

1. V § 4 odstavec 1 zní:

 

„(1) Žadatelem o povolení podle § 3 může být a provádět všeobecné zdravotní pojištění může právnická osoba se sídlem na území České republiky, která není

 

a) zdravotnickým zařízením,

 

b) zřizovatelem, vlastníkem ani spoluvlastníkem zdravotnického zařízení,

 

c) vlastněna právnickou osobou, která je zřizovatelem, vlastníkem nebo spoluvlastníkem zdravotnického zařízení.“.

 

2. V § 4 odst. 2 písm. f) se číslovka „50 000“ nahrazuje číslovkou „100 000“.

 

3. V § 4a odst. 1 se číslovka „50 000 000“ nahrazuje číslovkou „100 000 000“.

 

4. V § 6 odstavec 2 zní:

 

„(2) Bez likvidace se zaměstnanecká pojišťovna zrušuje

 

a) sloučením se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky, nebo

 

b) sloučením s jinou zaměstnaneckou pojišťovnou.“.

 

5. V § 6 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

 

„(3) Sloučení zaměstnanecké pojišťovny s jinou zaměstnaneckou pojišťovnou podle odstavce 2 je možné pouze v případě, že zaměstnanecká pojišťovna nedosáhla počtu pojištěnců v souladu s § 4 odst. 2 písm. f) nebo na ni byla zavedena nucená správa v souladu s § 7 odst. 1 písm. b). Sloučením se zrušuje ta zaměstnanecká pojišťovna, která potřebného počtu pojištěnců nedosáhla nebo na kterou byla zavedena nucená správa.“.

 

Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 4 až 8.

 

6. V § 6 odstavec 4 zní:

 

„(4) Sloučení se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky oznámí neprodleně zrušovaná zaměstnanecká pojišťovna Ministerstvu zdravotnictví. Sloučení zaměstnaneckých pojišťoven vyžaduje povolení, které vydává Ministerstvo zdravotnictví po vyjádření Ministerstva financí za předpokladu, že

 

a) zaměstnanecké pojišťovny doloží, že budou splňovat podmínky požadované k udělení povolení k provádění všeobecného zdravotního pojištění, s výjimkou podmínky podle § 4a,

 

b) předloží návrh nového pojistného plánu a

 

c) nástupnická zaměstnanecká pojišťovna v důsledku sloučení nenaplní podmínky pro zavedení nucené správy podle § 7 odst. 1.“.

 

7. V § 6 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:

 

„(5) V případě, kdy se sloučením zrušuje zaměstnanecká pojišťovna s více než 200 000 pojištěnců, uděluje povolení podle odstavce 4 Ministerstvo zdravotnictví po souhlasném stanovisku vlády.“.

 

Dosavadní odstavce 5 až 8 se označují jako odstavce 6 až 9.

 

8. V § 6 odst. 6 se věta poslední zrušuje.

 

9. V § 6 odst. 7 se slova „nebo splynutí“ zrušují a slova „odstavce 3“ nahrazují slovy „odstavce 4 nebo 5“.

 

10. V § 6 odst. 9 se slova „odstavce 6“ nahrazují slovy „odstavce 8“.

 

11. V § 7 odst. 1 se slova „zejména nerovnováhu v hospodaření zaměstnanecké pojišťovny (zejména pokud jde o její platební způsobilost) nebo nenaplnění rezervního fondu nebo nedodržování tohoto zákona či dalších předpisů o všeobecném zdravotním pojištění nebo nedodržování schváleného zdravotně pojistného plánu,“ zrušují.

 

12. V § 7 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který včetně poznámky pod čarou č. 4 zní:

 

„(2) Zaměstnanecká pojišťovna má závažné nedostatky v činnosti podle odstavce 1 zejména, jestliže

 

a) zastavila platby podstatné části svých peněžitých závazků 4), nebo

 

b) je v prodlení s plněním svých závazků po lhůtě splatnosti po dobu delší než 3 měsíce 4), nebo

 

c) není možné dosáhnout uspokojení některé ze splatných peněžitých pohledávek vůči zaměstnanecké pojišťovně výkonem rozhodnutí nebo exekucí 4), nebo

 

d) nedodržuje schválený zdravotně pojistný plán.

4) § 3 odst. 2 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobu jeho řešení (insolvenční zákon).“.

 

Dosavadní odstavce 2 až 6 se označují jako odstavce 3 až 7.

 

13. V § 7 odst. 7 se slova „§ 6 odst. 7“ nahrazují slovy „§ 6 odst. 9“.

 

14. V § 9a odstavec 5 zní:

 

„(5) Funkci ředitele zaměstnanecké pojišťovny nemůže z důvodu střetu zájmů vykonávat osoba, která

 

a) je ředitelem, členem Správní rady nebo Dozorčí rady jiné zaměstnanecké pojišťovny,

 

b) je členem statutárního orgánu, dozorčí rady, společníkem právnické osoby, která je dodavatelem zboží či služeb zaměstnanecké pojišťovně, nebo je zaměstnancem nebo v obdobném právním vztahu k této právnické osobě,

 

c) jako fyzická osoba podnikající dodává zboží či služby zaměstnanecké pojišťovně, nebo

 

d) je v postavení osoby blízké k osobám uvedeným v písmenech a) až c).“.

 

15. V § 9a se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:

 

„(6) Funkci ředitele zaměstnanecké pojišťovny nemůže vykonávat osoba, která v posledních 5 letech vykonávala funkci ředitele, člena Správní rady nebo člena Dozorčí rady jiné zaniklé zaměstnanecké pojišťovny.“.

 

Dosavadní odstavce 6 a 7 se označují jako odstavce 7 a 8.

 

16. V § 10 odst. 7 se na konci doplňuje věta „Členem Správní rady nebo Dozorčí rady se dále nemůže stát osoba, která v posledních 5 letech vykonávala funkci ředitele, člena Správní rady nebo člena Dozorčí rady jiné zaniklé zaměstnanecké pojišťovny.“.

 

17. V § 22a odst. 2 se slova „§ 6 odst. 6“ nahrazují slovy „§ 6 odst. 8“

 

 

Čl. II

 

Přechodná ustanovení

 

1. Resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny zřízené nebo založené podle dosavadních právních předpisů jsou povinny splňovat podmínky stanovené v § 4 odst. 1 zákona č. 280/1992 Sb., ve znění tohoto zákona, nejpozději do 1 roku ode dne účinnosti tohoto zákona.

 

2. Resortní, oborová, podniková a další zdravotní pojišťovna, která nedosáhne do 1 roku od založení počtu nejméně 100 000 pojištěnců, je povinna dosáhnout tohoto počtu pojištěnců nejpozději do 2 let od nabytí účinnosti tohoto zákona.

 

3. Pro žádosti o povolení podané před účinností tohoto zákona, jakož i pro kauce složené v souvislosti s těmito žádostmi, se použijí dosavadní právní předpisy.

 

 

 

 

Čl. III

 

Účinnost

 

Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.

 

 

 

 

Zdroj: Euro

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…