Nové centrum nabízí lidem to nejcennější: čas
Každý třetí Čech či Češka někdy v životě onemocní nádorovým onemocněním, ročně se tuto diagnózu dozví téměř 70 000 osob. Další desetitisíce se obávají, že jim někde v těle bují zhoubný nádor. Tito lidé mnohdy v ordinacích nezískají odpovědi na všechny otázky, které se jim honí hlavou. Je to zejména proto, že na ně lékaři nemají dostatek času. Právě čas je hlavním nadstandardem, který klientům nabízí Centrum preventivní a následné onkologické péče. Již v roce 2000 ho založila Liga proti rakovině.
Vedoucí lékařka centra Marie Bělešová v úterý ČTK řekla, že centrum je nestátní zdravotnické zařízení, které poskytuje poradenskou službu onkologickým pacientům a veřejnosti nabízí možnost preventivních vyšetření. Klientovi umožňuje nejen konzultovat jeho problémy se specialistou, ale poskytuje i odborná vyšetření, včetně laboratorního a rentgenologického. Výsledky takových vyšetření se klient dozví, pokud to jde, do druhého dne, což ve zdravotnických zařízeních nebývá zvykem.
Centrum sídlí v Nemocnici sv. Alžběty v ulici Na slupi. Objednat se může kdokoli. Vstupní vyšetření stojí 300 korun, pro sociálně slabé občany je zdarma. Pokud je třeba zahájit léčbu, jsou pacienti odesláni do zdravotnického zařízení a léčbu hradí zdravotní pojišťovny. Činnost centra dotuje především Liga proti rakovině. Termín si lze domluvit na čísle 221 969 310.
"Je důležité pacienty vyslechnout a odpovědět jim. Máme na pacienta hodinu času, což v běžné ordinaci není možné. Lidé se chtějí zeptat na to, na co se nemohli zeptat u svého lékaře, protože na to nebyl čas. Někdy mají obavy, zda pracoviště, na které chodí, je dost dobré, nebo se chtějí ujistit laboratorním vyšetřením," řekla Bělešová.
Lidé mohou také telefonovat na Nádorovou telefonní linku na číslo 224 920 935. Mohou rovněž zanechat na záznamníku dotaz, na který jim lékaři zavolají odpověď. Na linku volají denně zhruba tři desítky lidí. Ti se nevyptávají jen na své zdraví. Telefonují i lidé, kteří mají nemocného ve svém okolí, a ptají se třeba na to, jak se k němu mají chovat, jak by mu mohli pomoci. Občas se někteří volající chtějí dozvědět, která nemocnice je nejlepší, kam by se měli obrátit. Na tento dotaz však odpověď nedostanou, uvedla Bělešová.
Zdroj: ČTK