Přeskočit na obsah

Nepodepsáním úhradových dodatků se mnoho nezmění

Rada Sdružení ambulantních specialistů (SAS) 31. října vyzvala všechny ambulantní specialisty, aby nepodepisovali úhradové dodatky od zdravotních pojišťoven, pokud budou ve znění přílohy č. 3 vyhlášky MZ 348/2016 Sb.

„Žijeme v době, kdy  stále narůstá výběr pojistného, kdy hospodářství ČR prosperuje více, než bylo ještě nedávno odhadováno. Není žádný důvod souhlasit s tím, že úhrada naší práce bude stagnovat, nebo se zvýší proti roku 2016 jen o půl procenta,“ uvádí v prohlášení předseda SAS MUDr. Zorjan Jojko.

Podle něho úhradová vyhláška pro rok 2017 svévolně a bez jakéhokoliv zdůvodnění prosazuje opatření, kterým finančně zvýhodňuje nemocniční ambulance. Vzorec limitující úhradu jejich výkonů obsahuje koeficient 1,09, zatímco mimonemocniční ambulance se mají spokojit s pouze 1,035, tj o 5,5 procent nižší úhradou mnohdy zcela stejné práce. 

„Jde jednoznačně o diskriminaci mimonemocničních ambulancí. Na jedné straně je nám tvrzeno, že bylo od začátku roku 2016 zvýšeno ocenění naší práce o deset procent v Seznamu výkonů,  avšak úhradové vyhlášky na rok 2016 a 2017  vrací vše zase zpět  těsně nad nulu - sama vyhláška pro rok 2016 těch deset procent zredukovala na jedno procento a pro rok 2017 nám nabízí jen půl procenta,“ vysvětluje.

Rada SAS se chystá ihned oslovit všechny zdravotní pojišťovny s žádostí o nabídky, které budou lépe odpovídat současné hospodářské situaci i postavení ambulantní specialisované péče v systému českého zdravotnictví.

Česká legislativa je v tomto směru relativně jednoduše nastavena. Pokud se zdravotní pojišťovna a příslušný lékař nebo poskytovatel zdravotní péče nedohodnou jinak nebo vůbec, zdravotní pojišťovna je povinna provést úhradu podle úhradové vyhlášky.

„V tomto gestu ambulantních specialistů tedy nevidím žádný velký smysl. Zdravotní pojišťovny nepochybně cenové dodatky nabídnou, jestli budou identické s vyhláškou nebo v některých drobnostech odchylné, samozřejmě u každé jednotlivé pojišťovny nemohu předvídat. Pokud lékař takový dodatek odmítne, je stejně pojišťovna povinna uhradit částku podle vyhlášky. Maximálně předpokládám, že ze strany vedení Sdružení ambulantních specialistů je zde snaha, aby se s pojišťovnami dohodli na  nějakém výhodnějším způsobu, než jim přiznává vyhláška. Ta ale vyšla teprve 30. října a v pojišťovnách se nyní dokončují analýzy. Předběžné poznatky jsou, že nebude žádná velká, nebo dokonce žádná finanční rezerva, takže ústupky pojišťoven nebudou vůbec žádné, nebo jen velmi minimální,“ říká prezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich.

V rámci současného systému by podle zdravotních pojišťoven bylo třeba vrátit se ke správnému rozdělení rolí. Stát by se měl starat o strategický rozvoj zdravotnictví, o precizaci nároků klientů z veřejného zdravotního pojištění, tedy o to, co je z pojištění poskytováno a co již ne. Zdravotní pojišťovny by pak měly dojednávat a nakupovat zdravotní péči. Tento systém se ale v posledních letech deformoval a veškeré rozhodování o finančních tocích provádí ministerstvo zdravotnictví úhradovou vyhláškou.

 

Co konkrétně se ambulantním specialistům nelíbí na příloze č. 3 úhradové vyhlášky MZ pro rok 2017?    

 

1. Hodnota koeficientu ve vzorci jen 1,035 neodpovídá slibu ministra zdravotnictví, který oficiálně slíbil výši koeficientu 1,05, což zástupci SAS považovali na minimálně přípustnou hodnotu.

2. Komplikovaný úhradový vzorec s absolutním limitem vycházejícím z průměrné úhrady na jednoho pojištěnce v roce 2015. Vyhláška MZ pro rok 2013 byla Ústavním soudem (ÚS) zrušena, protože  ÚS považoval za   nepřípustné, aby část práce byla hrazena jen třicetníkem. Nyní (pokud nepůjde o pacienta více než pětinásobně dražšího než ostatní) nemá být zaplacena vůbec. Bez možnosti obhajoby méně než pětinásobně zvýšených nákladů. SAS proto požaduje, aby úhradová pravidla připouštěla přinejmenším možnost jednat mezi poskytovateli a zdravotními pojišťovnami, pokud náklady na některé pacienty převýší limit roku 2015.

3. ZÚM a ZÚLP neregulované, ale limitované vzorcem úhrady spolu s výkony, což bylo ze strany SAS odmítnuto již v úhradách pro rok 2016 a s řadou ZP vznikla dohoda na zpětném návratu této položky do regulací. 

4. Tzv. malý počet pojištěnců  ne 100 jako dosud, ale jen  50, u výkonů i regulací.

5. Kompenzace výpadku příjmů ze zrušení regulačních poplatků  s absolutním stropem dle hodnot z roku 2014. Bez zohlednění poměrně masivního přesunu pojištěnců mezi ZP mezi roky 2014 a 2015.

6. Konečné vyúčtování až 150 dnů po konci roku 2016, tj. o měsíc později, než tomu bylo dle vyhlášky MZ do roku 2015 a má být dle dohod s většinou ZP i pro rok 2016.

 

 

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…