Nemocnicím vadí reklamy na pohřby v jejich blízkosti
První, co vidí pacient při převozu do pražských nemocnic jsou obří tabule patřící pohřebním ústavům. Cedule stojí u Nemocnice Na Bulovce, Thomyerovy Fakultní nemocnice či FN Vinohrady.
„Kdyby záleželo na nás, cedule by tam nikdy nestála. Považujeme to za neetické a musím upřímně přiznat, že už jsme dost naštvaní. Tento problém řešíme dlouhodobě i přes právní oddělení, situaci prověřovalo také ministerstvo, ale nedaří se to vyřešit. Cedule není na našem pozemku v areálu, ale na pozemku magistrátu, který by musel vypovědět smlouvu o jeho pronájmu. Pokud se to podaří, změnu situace jenom uvítáme,“ uvedla na dotaz MT Martina Štanclová, mluvčí Fakultní Thomayerovy nemocnice.
Stejný názor má také její kolega z Nemocnice Na Bulovce. „Rozhodně nám to přijde neetické a deprimující. Přímo v našem areálu nemocnice žádnou podobnou reklamu nenajdete, okolní prostory ale nemocnici nepatří, tam nezmůžeme s poutači na pohřební služby vůbec nic,“ poznamenává mluvčí Bulovky Martin Šalek. „Zhruba 100 metrů před hlavním vchodem do Bulovky je na soukromém domě umístěná reklama na pohřební službu. A nejen reklama, ale přímo i provozovna. A proti tomu za současných podmínek můžeme jen protestovat, ale to je tak vše,“ doplňuje mluvčí nemocnice.
Poukazuje na to, že zákon o reklamě tyto aktivity mimo areál nemocnice neupravuje, a to ani formou např. nějakého ochranného pásma. Přitom forma ochranného pásma se např. využívá k zákazu kasin a heren v okolí škol apod.
Magistrát: zašlete novou stížnost
Nemocnice se obracely na magistrát a ministerstvo zdravotnictví už zhruba před dvěma lety. Magistrát dnes tvrdí, že tato jednání probíhala za bývalého vedení a nemocnice vyzývá, aby poslaly na město novou stížnost.
„Nejenom vedení radnice, ale žádný soudný člověk nemůže považovat za etické či přirozené, že se v blízkosti nemocnic objevuje takovýto typ reklamy,“ odpovídá na přímý dotaz redakce Ivan Šiler z tiskového oddělení magistrátu hlavního města Prahy. „Pokud bude vznesena oficiální stížnost jakékoliv nemocnice na území hl. m. Prahy, pražský magistrát pochopitelně bude na tuto věc promptně reagovat. Aktuálně však žádná takováto stížnost vznesena nebo konkrétně zdokumentována nebyla. Pokud se tak stalo v minulosti za předcházejícího vedení Prahy, pak nebyla postoupena k dalšímu projednání a tedy o ní nevíme,“ zní z radnice.
Nemocnice z takové odpovědi nadšeny nejsou. „Je to typická byrokracie. Věc řešíme už dva roky a nyní máme podávat další žádost,“ diví se Martina Štanclová s tím, že Thomayerova nemocnice žádosti magistrátu vyhoví a novou stížnost podá. Výzvu magistrátu naplní také Nemocnice Na Bulovce.
„Nechápu sice, proč magistrát nemůže jednat na základě svého rozhodnutí, ale novou stížnost určitě podáme. Budeme zvědavi, zda to bude mít tentokrát nějaký konkrétní výsledek. O legislativní úpravě se mluvilo už před dvěma lety, nic se zatím ale v tomto ohledu nestalo. Domníváme se, že by tento problém měli otevřít také zákonodárci a určit ochranné pásmo v okolí nemocnic, pro určité typy reklam vymezit,“ říká mluvčí Bulovky Martin Šalek.
Magistrát tvrdí, že zrovna v případě Nemocnice Na Bulovce bude řešení problému složitější: „Zdejší reklama je součástí pohřebního ústavu na soukromém pozemku, který zde funguje již dlouhá léta. Zde by legislativní úprava takovéto situace byla ze zákona pravděpodobně složitější neboli nikoliv na rovině samosprávy, ale státní správy,“ tvrdí Ivan Šiler z tiskového oddělení magistrátu.
Peníze za pronájem do rozpočtu města
Ve skutečnosti je to samotné město Praha, které vybírá peníze za reklamu na pohřební služby v areálu nemocnice. Při východu z nemocnice Na Bulovce je totiž zhruba 10 metrů před vstupem reklamní poutač na pohřební službu. Umístěný je na sloupku, který je zasazený do chodníku. Jelikož v celé Praze chodníky nepatří městských částem, ale hlavnímu městu, které má k tomuto účelu zřízenou svou firmu TSK (Technická správa komunikací), povolení pro tuto ceduli muselo dát TSK a také na to uzavřít smlouvu a tento prostor na chodníku za peníze pronajmout. Je tedy pravda, že za tento pronájem magistrát vybírá peníze?
„Technická správa komunikací nebo konkrétní městská část pronajala reklamní prostor, o jehož pravém účelu nebyli jeho zástupci zpraveni a ani jinak neměli nástroje jak dopředu takovýto proces monitorovat či vysledovat. Nicméně, finanční zdroje z každého pronájmu se samozřejmě dělí mezi jednotlivé městské části a magistrát,“ odpovídá Ivan Šiler z magistrátu.
Jak je tedy možné, že magistrát vybírá peníze za něco, co považuje za neetické a morbidní? Město prý nemůže dělat nic a čeká na nové zákony.
„Magistrát nemůže vypovědět řádně uzavřenou, platnou a nájemcem plněnou smlouvu, a na tom základě zasahovat do agendy konkrétní městské části, neboť by tím porušil zákon ve smyslu etickém, profesním i právním. Může pouze vyčkat, až tato smlouva o pronájmu skončí a následně upozornit pronajímatele prostoru na určitý typ jednání ze strany jeho klienta, na něž lze nahlížet jako neetické. Jinými slovy je tedy čistě na státní správě, zda na základě konkrétních návrhů přijme taková legislativní opatření, která přesně vymezí typ reklamy potažmo její instalaci v konkrétním prostoru, které budou zákonem odmítnuty.“
Iva Bezděková, www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz