Přeskočit na obsah

Nadstandard? Čeští pacienti o něj příliš zájem nemají

"Zájem pacientů byl a je velmi sporadický," komentovala stav ve Fakultní nemocnici Plzeň tisková mluvčí Renata Jenšíková.

"Poptávka není vyšší než jindy," přidává se mluvčí pražské Thomayerovy nemocnice Martina Štanclová. A ani v ostatních oslovených zařízeních se situace výrazně neliší.

"Myslím, že upravená možnost zaplatit si za nadstandard se ještě tolik do povědomí pacientů nevžila," popisuje zkušenost ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze mluvčí Petra Pekařová. Například v olomoucké fakultní nemocnici si za odlehčenou dražší sádru připlatili tři pacienti, sedm si uhradilo nitrooční čočky.

Uspěchané novinky

V některých nemocnicích s vyčíslováním nadstandardu vyčkávají, a tudíž ho ještě nenabízejí. "Je potřeba důkladně zvážit všechny faktory, které se na ceně podílejí. Předpokládám, že ekonomové ocení produkty zodpovědně. Domníváme se, že není důvod to uspěchat, naopak je potřeba stanovit solidní cenu, abychom byli konkurenceschopní," tvrdí mluvčí nemocnice na Bulovce Martin Šalek.

Jako nepovedeně uspěchanou novinku zmínil nedávný případ domažlické nemocnice, která využila možnost zavést příplatek za konkrétního operatéra a zřejmě se s výší ceny unáhlila, neboť zájem pacientů byl minimální. Vedení nemocnice poté připustilo, že bude muset příplatek upravit. "Proto opravdu nechceme pospíchat," ozřejmil postoj nemocnice Šalek.

Důležité jsou přístup a atmosféra

Balíček ekonomicky náročnějších variant zdravotní péče je součástí zdravotnické reformy ministra Hegera a má především zprůhlednit placení služeb, které nejsou plně hrazeny pojišťovnami.  "Zavádění variant nebude znamenat omezení péče, pouze umožní legální spoluúčast pacientů na úrovni obvyklé ve vyspělých evropských zemích, aniž by došlo ke zhoršení situace sociálně slabších spoluobčanů," uvádí v tiskové zprávě ministerstva zdravotnictví Leoš Heger.

Prezident Svazu pacientů Luboš Olejár však nesouhlasí: "Lidé o to zájem nemají a mít nebudou. Naše zkušenost je taková, že pacienti hodnotí spíš přístup personálu, tedy to, jestli jsou sestřičky ochotné, usmívají se atd. Tato část reformy je zbytečná práce a akorát vyvolává střety. Pacienti si to ve finále vyloží tak, že jim doktoři podsouvají něco, co jim pouze přinese peníze a co zaručí byznys dodavatelům," uzavřel.

Autor: Kateřina Řehořová

TÝDEN. cz

Zdroj: TÝDEN

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…