Na MZ definitivně vítězí model vzdělávání sester 4 plus 1
Návrh novely zákona č. 96/2004 sb. provázejí nekonečné a mnohaleté diskuse, které stále začínají jakoby od začátku. Tato jednání se nyní ministerstvo zdravotnictví rozhodlo ukončit a zvolilo řešení, které vrací vzdělávání v ošetřovatelství o krok zpátky. Vyplývá to i z dnešního sdělení ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka. Ten připouští, že výsledná podoba návrhu je motivována i hrozící personální krizí v českých nemocnicích. „V podstatě vidíme dvě dlouhodobé cesty k řešení nedostatku personálu v některých zdravotnických zařízeních. Tou první je zvyšování finančního ohodnocení. O to se poctivě snažíme s možnostmi, které máme a které nám státní rozpočet umožní.
Letos k prvnímu lednu došlo už podruhé ke zvýšení tarifních platů lékařů i sester o pět procent, to znamená, že je to dohromady už o deset procent,“ řekl ministr. Velkým problémem je podle něj změna systému vzdělávání, jak u lékařů, tak u sester. „Minulý týden legislativní rada vlády posuzovala náš návrh zákona 95 o postgraduálním vzdělávání lékařů a schválila jej bez jakýchkoli problémů. Věřím, že bude velmi rychle projednán ve vládě a že se dostane ještě na únorovou schůzi poslanecké sněmovny.“
U sester je však situace složitější. „Zde při práci na novele zákona č. 96 o nelékařských zdravotnických povoláních nebyla elementární shoda mezi samotnými sestrami. Před několika lety došlo k opuštění standardního systému středoškolského studia. V současnosti sestra, aby měla plné kompetence, musí mít vysokou školu a to znamená, že musí studovat sedm let. To je jeden z důvodů, proč nám sestry utíkají a nevracejí se zpátky do nemocnic. Snažili jsme se nalézt nějaký konsensus, to se úplně nepovedlo. Rozhodl jsem se tedy do tohoto procesu vstoupit, protože jde o situaci, kterou je potřeba řešit rychle. Našli jsme řešení, které podle mého názoru umožní ten systém změnit.“ Řešení, které nyní ministerstvo prosazuje, se označuje jako „4 + 1.“ „To znamená, že základem zůstane studium na středních zdravotnických školách, po jehož absolutoriu ten absolvent nebude mít titul zdravotnického asistenta. Podle pracovního návrhu by se měl nazývat praktickou sestrou. Následovat bude rok dalšího studia na vyšší odborné škole a po té by absolvent měl mít titul všeobecná sestra a měl by všechny kompetence kvalifikované sestry. Znamená to rovněž, že stávající zdravotničtí asistenti, kterých je podle našich informací kolem tří tisíc, budou mít možnost si dodělat ten rok studie a snadněji tak dosáhnout tak na kompetence všeobecné sestry. Chci poděkovat ministerstvu mládeže a tělovýchovy, se kterým byla velmi dobrá spolupráce na tvorbě tohoto návrhu, chci poděkovat i všem ostatním, kteří se na tom podíleli, ať to byla hlavní sestra ministerstva nebo pan náměstek Vymazal. Doufám, že už v průběhu měsíce března tento návrh odejde do vlády. Myslím si, že jde o poměrně přelomovou záležitost, která by mohla napomoci odstranit nedostatek zdravotních sester. Jsme si vědomi toho, že kromě reformy vzdělávání je třeba finančně posilovat jak sestry, tak lékaře,“ popsal ministr.
Takový zlom ve vzdělávání sester je překvapivý už proto, že ještě na sklonku roku hlavní sestra ministerstva zdravotnictví Mgr. Alice Strnadová, MBA podobné řešení odmítla: „Model čtyři plus jedna není v tuto chvíli na pořadu dne, a to z mnoha důvodů,“ řekla jednoznačně. „Mnohdy slýchávám, že sestry ze SZŠ byly ty nejlepší. Podívejme se ale, kdo se dříve na tyto školy hlásil – děti, které na základní škole měly jedničky, maximálně dvojky. Důvody, pro které sestry odcházejí pracovat mimo svůj obor, vidím především ve špatném platovém ohodnocení a nevyhovujících pracovních podmínkách. V dnešní konkurenci vzdělávacích možností tyto školy mnohdy bez přijímacích zkoušek berou každého bez ohledu na studijní předpoklady. Doba je už prostě někde jinde,“ řekla Mgr. Strnadová na konferenci věnované kompetencím sester.
Lucie Ondřichová, www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz