Přeskočit na obsah

Na Homolce prováděl vizitu robot

Není nic neobvyklého, když se lékař na vizitě zeptá pacienta, jak se cítí. Zvláštní však je, když se ho na totéž zeptá robot. V Nemocnici Na Homolce jeden takový testují, aby se mohli rozhodnout, zda ho koupí: pojízdný robot dnes prováděl vizitu na kardiochirurgickém oddělení. Ve světě funguje kolem 80 těchto robotů, většina v USA, v zemích střední a východní Evropy zatím žádný.
"Robot RP 7 je zařízení pro dálkové sledování pacientů na lůžku. Lékař se může podívat do jejich dokumentace a může s nimi i přímo mluvit," řekla ČTK mluvčí nemocnice Jitka Kalousková. "Když na intenzivní péči slouží mladý lékař, je velká výhoda, že může pomocí přístroje komunikovat se zkušeným kolegou, radit se, kontrolovat výsledky a například i rány," dodal primář Štěpán Černý. Robot vzdáleně připomíná lidskou postavu, je to nahoru zúžený válec, na němž je ve výši lidské hlavy pohyblivá obrazovka. Na ní se zobrazí tvář lékaře. Nad obrazovkou je kamera, která zprostředkuje pohled na pacienta lékaři na jeho počítači. Přístroj je vybaven i zvukovým zařízením, takže lékař s pacientem prostřednictvím internetu přímo mluví. Lékař má ovládací zařízení doma, takže je k dispozici 24 hodin denně i v době, kdy nemá službu.
"Dobrý den, slyšíte mě, vidíte mě? Máte se dnes dobře?" zahájil dnešní vizitu lékař. Pacient pan František mu přikyvoval, vypadal spokojeně. Tep se mu sice trochu zrychlil, ale to prý je spíše z nervozity z novinářů, z robota žádné obavy neměl.
"Je to normální, když už se může dělat operace z New Yorku v Londýně (dálkově řízená), proč by nemohlo být tohle," řekl ČTK pacient. Dodal, že když mluví s robotem, je to pro něj stejné, jako když mluví přímo s lékařem, techniky se nebojí.
Lékař při dnešní vizitě požádal přítomný personál, aby mu zobrazil na monitoru všechny křivky EKG pana Františka, z údajů pak zhodnotil činnost jeho srdce. Pacient byl dnes sedmý den na jednotce intenzivní péče po náročné operaci srdce. Jeho stav je už tak dobrý, že se s ním lékař dnes domluvil na přesunu na běžné oddělení.
Primář ocenil, že robot umožní, aby zkušený lékař byl častěji "osobně" u pacienta. Může tak i kontrolovat, jak personál o pacienta pečuje, a může jejich péči usměrňovat. Lékař si robota řídí na dálku sám, podle jeho pokynů přístroj pojíždí "sám" po nemocnici, zastaví se v sesterně pro údaje o pacientech, dojede na lůžkové oddělení, kde objede všechna lůžka a promluví s každým pacientem. V USA byl tento systém vyvinut pro nemocnice, v nichž chyběli odborníci na intenzivní péči. Používá se však také na infekčních odděleních, kde za nemocným na izolaci jede robot. Prostřednictvím robota zajistí nemocnice také to, aby o víkendu a v noci dohlížel na práci personálu nejzkušenější lékař. Lékaři mohou probrat postup péče s odborníky z jiných nemocnic, a tak nemusí být pacient kvůli konzultacím převážen jinam, což zvýší i komfort péče.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…