MZ: Slováci leteckou záchranku v Ústí provozovat nebudou, tendr se zopakuje
Provozovatele letecké záchranné služby v Ústí vybere nová komise
Základnu měla podle dřívějšího rozhodnutí obsluhovat slovenská firma Air-Transport Europe (ATE). Zakázku ale napadla u antimonopolního úřadu kvůli údajně nízké ceně konkurenční DSA, která nyní v oblasti působí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal v listopadu předběžné opatření, podle kterého nesmí ministerstvo smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústí nad Labem zatím podepsat. Ministerstvo za Ludvíkova předchůdce Svatopluka Němečka (ČSSD) s pochybnostmi o nízké ceně nesouhlasilo. Tvrdilo, že cena je adekvátní a je možné za ni službu provozovat. Uvádělo také, že pokud by muselo nabídky znovu posoudit, rozhodlo by zřejmě stejně.
"Vzhledem k tomu, že ÚOHS předběžným opatřením zakázal uzavření smlouvy pro provozování vrtulníků letecké záchranné služby na základně v Ústí nad Labem, protože pochyboval o mimořádně nízké nabídkové ceně, rozhodl jsem se toto rozhodnutí o výběru zrušit. Nová hodnotící komise teď tedy znovu posoudí tuto část veřejné zakázky. Věřím, že je to nejrychlejší cesta k dořešení celé věci," uvedl Ludvík, který se ujal funkce minulý týden.
Mluvčí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Prokop Voleník řekl, že ředitelství nemá k dispozici žádné oficiální vyjádření z ministerstva. "Proto se zatím k věci nemůžeme vyjadřovat," uvedl mluvčí.
V nové devítičlenné komisi zasednou čtyři zástupci ministerstva zdravotnictví a dále lidé z Úřadu pro civilní letectví, Agentury vojenského zdravotnictví, Letecké služby Policie ČR, hasičské služby Královéhradeckého kraje a ministerstva obrany. Podle ministerstva zdravotnictví bude komise svolána v nejbližším možném termínu.
Kvůli průtahům se ministerstvo za Němečka dohodlo s policií, že bude službu v Ústeckém kraji od ledna zajišťovat ze základny v Praze. Zajištění letecké záchranné služby vrtulníkem z Prahy považují záchranáři z Ústeckého kraje za nedostatečné.
Nově ÚOHS zkoumá také rozhodnutí o vítězi pro základnu v Olomouci, kde už ministerstvo uzavřelo smlouvu s ATE. Předběžné opatření ale v tomto případě ze strany ÚOHS zřejmě nehrozí.
Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH bylo vypsáno na šest základen, u pěti už je podepsaná smlouva. Jediným kritériem byla cena. Kromě ATE se má na provozu letecké záchranné služby od ledna podílet rakouská firma Helikopter Air Transport, která v tendru získala základny v Jihlavě a Ostravě. DSA bude létat z Hradce Králové a Liberce, nyní má společně s Alfa-Helicopter osm základen. Další čtyři bude v letech 2017 až 2020 provozovat stát.
ÚOHS začal zkoumat tendr na leteckou záchrannou službu v Olomouci
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal zkoumat zakázku ministerstva zdravotnictví na provoz letecké záchranné služby v Olomouci. Zahájil správní řízení. Má pochybnosti mimo jiné o tom, zda se ministerstvo vypořádalo se všemi námitkami ohledně mimořádně nízké nabídkové ceny. Mluvčí ministerstva zdravotnictví Štěpánka Čechová řekla, že ministerstvo je připraveno předložit úřadu veškeré potřebné materiály.
Ministerstvo už s vítězem uzavřelo smlouvu, předběžné opatření ze strany ÚOHS tak zřejmě nehrozí. "Vzhledem k tomu, že ve věci již byla uzavřena smlouva, jde o řízení o spáchání správního deliktu," řekl mluvčí úřadu Martin Švanda.
"Ministerstvo zdravotnictví ČR se se spisem seznámí a v zákonné lhůtě doloží důkazy o tom, že jsme správní delikt nespáchali. V žádném případě není splněn žádný zákonný důvod, pro který by ÚOHS mohl zakázat plnění smlouvy. Obecně v takovém případě správního deliktu hrozí vyměření pokuty, jsme ale připraveni předložit veškeré potřebné materiály proto, aby ÚOHS neměl k takové sankci důvod," uvedla Čechová.
Ministerstvo ale nadále nemůže uzavřít smlouvu v případě stanoviště v Ústí nad Labem. ÚOHS naopak přestal prověřovat zbylé dvě sporné základny v Jihlavě a v Ostravě. Ve druhém případě úřad ani řízení nezahajoval, v případě Jihlavy řízení nyní zastavil. Tendry napadla společnost DSA.
Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně. V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje údajně malý.
O zbývajících šest základen se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. DSA by měla provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Z Jihlavy a Ostravy mají létat záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Základny v Olomouci a Ústí nad Labem podle výsledku tendru měly připadnout slovenské firmě Air Transport Europe. Situaci v Ústí ale zkomplikovalo předběžné opatření od ÚOHS. Ministerstvo zdravotnictví proto rozhodnutí o vítězi tendru zrušilo. Nabídky posoudí nová komise, jejíž složení dnes schválila vláda. Leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji bude přinejmenším v lednu zajišťovat policejní vrtulník z Prahy.
Rozhodnutí o tendru na leteckou záchranku vláda odkládala
Výběr událostí kolem hledání provozovatele letecké záchranné služby (ministerstvo zdravotnictví zrušilo rozhodnutí o vítězi tendru na provoz stanoviště letecké záchranné služby v Ústí nad Labem):
6. února 2016 - Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) oznámil, že ministerstvo vypíše tendr na provozování vrtulníků pro leteckou záchrannou službu na osmi stanovištích, kde ji zajišťují soukromí provozovatelé. Smlouvy z roku 2008 na zakázku za 3,128 miliardy korun vyprší ke konci letošního roku. Leteckou službu nyní zabezpečují na osmi základnách firmy Alfa-Helicopter a DSA a.s. Na území Prahy a Středočeského kraje zajišťuje službu policie, v krajích Plzeňském a Karlovarském armáda.
17. února - Vláda odložila rozhodnutí o tendru s tím, že na podnět ministra financí Andreje Babiše (ANO) bude zvažovat vedle vypsání výběrového řízení i provozování vrtulníků státem. Babiš už dříve kritizoval výši zakázky.
24. února - Vláda opět odložila přípravu tendru. Ministr Babiš kritizoval pozdní předložení návrhu ministrem Němečkem i výši zakázky. Němeček před jednáním řekl, že by bylo optimální, aby provoz zajistil stát. "Připravili jsme alternativní rozhodnutí, že leteckou službu zabezpečí armáda, která je na tom asi nejlépe z hlediska technického vybavení a silových resortů," řekl.
26. února - Šéf asociace krajů Michal Hašek (ČSSD) řekl, že si hejtmani dokážou představit, že by leteckou záchrannou službu do budoucna zajišťovala armáda a policie, ale ne od začátku příštího roku. Vláda by podle nich v tom případě měla definovat přechodné období, během něhož vyřeší otázky spojené s praktickým provozem.
9. března - Vláda schválila tendr na zajištění letecké záchranné služby v šesti regionech. Ve čtyřech zbývajících regionech bude službu zajišťovat armáda a policie, řekl Němeček. Hodnotu zakázky ministerstvo předběžně určilo na 1,2 miliardy korun.
30. března - Valná hromada společnosti Alfa-Helicopter poslala firmu do likvidace. Společnost, která v posledních osmi letech provozovala záchranku v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci, se tak nepřihlásí do chystaného tendru.
31. března - Společnost DSA oznámila, že se plánuje přihlásit do tendru a uvažuje o tom, že by ke svým čtyřem základnám usilovala také o Jihlavu a Olomouc. Místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček řekl, že přesunout některá stanoviště letecké záchranky od soukromých provozovatelů pod stát je podle něj nepochopitelné rozhodnutí. "Armáda i policie jsou dražší, nemají kapacity, dělají to v rozporu s legislativou," dodal.
2. května - Vláda schválila návrh ministerstva zdravotnictví, že maximální nepřekročitelná nabídková cena pro tendr bude činit téměř 1,639 miliardy korun s DPH. Tendr bude vyhlášen na tři roky plus jeden rok opce. Maximální cenu stanovil znalecký posudek Českého vysokého učení technického (ČVUT).
27. července - Vláda schválila devítičlennou hodnotící komisi, která vybere provozovatele šesti základen letecké záchranné služby na léta 2017 až 2020.
5. září - Ministerská komise rozhodla, že dvě základny bude provozovat DSA (Hradec Králové, Liberec), dvě slovenská Air Transport Europe (Olomouc, Ústí nad Labem) a dvě rakouská Helikopter Air Transport (Jihlava, Ostrava).
5. října - Firma DSA se odvolala proti výsledkům tendru na nové provozovatele. Ministerstvo zdravotnictví obdrželo její námitky a bude je muset do deseti dnů posoudit. Ministerstvo zdravotnictví námitky zamítlo, DSA se 27. října obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
10. listopadu - O situaci kolem letecké záchranné služby jednala Sněmovna, poslanci požádali vládu o podrobnou informaci o jejím zajištění od příštího roku.
18. listopadu - ÚOHS vydal předběžné opatření, podle kterého nesmí ministerstvo zdravotnictví zatím podepsat smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústí nad Labem. Předběžné opatření naopak ÚOHS zamítl v případě jihlavského stanoviště. Důvodem, proč ÚOHS zakázal ministerstvu uzavřít smlouvu na provoz letecké záchranky v Ústeckém kraji, byla nízká cena vítězné nabídky. Zakázku u ÚOHS napadla DSA, která nyní v oblasti působí.
21. listopadu - Podle ministerstva zdravotnictví cena vítězné nabídky byla adekvátní a je možné za ni službu provozovat.
30. listopadu - Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček oznámil, že leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji bude přinejmenším v lednu zajišťovat policejní vrtulník z Prahy.
5. prosince - Ministerstvo zdravotnictví vedené novým ministrem Miloslavem Ludvíkem zrušilo rozhodnutí o vítězi tendru v Ústí nad Labem. Nabídky posoudí nová komise, jejíž složení odsouhlasila vláda.
- Antimonopolní úřad začal zkoumat zakázku na provoz letecké záchranné služby v Olomouci. Zahájil nové správní řízení.
Firmy, které by měly provozovat leteckou záchrannou službu:
DSA - česká společnost provozuje leteckou záchrannou službu od roku 1993, podle kontraktu z roku 2008 jsou její vrtulníky na základnách v Ústí nad Labem, Liberci, Ostravě a Hradci Králové. V minulosti firma působila i v Brně. Podle výsledku tendru by měla od ledna létat v Hradci Králové a Liberci.
Air Transport Europe - slovenská firma v současnosti provozuje všechny stanice letecké záchranné služby na Slovensku, jako první převzala v roce 1995 stanoviště v Popradu, od začátku století pak postupně přibylo i zbylých šest stanic. Kromě letecké záchranné služby firma nabízí také další letecké práce. Podle tendru by měla od ledna zajišťovat záchrannou službu v Olomouci a podle zrušeného tendru měla působit i v Ústí nad Labem.
Helikopter Air Transport - rakouská firma vznikla v roce 1983 a soustřeďuje se zejména na servis letecké techniky, k jejím hlavním zakázkám patří letecká záchranná služba provozovaná rakouským autoklubem ÖAMTC. Podle tendru by měla od ledna zajišťovat službu v Jihlavě a Ostravě.
Zdroj: ČTK