Přeskočit na obsah

MZ: průzkum odhalil slabiny i výhody nemocnic

Pacienti postrádají v českých nemocnicích rozhovory s lékařem o svých zdravotních obtížích a vadí jim brzké ranní buzení. Kritizují hygienu a chybí jim soukromí. Oceňují naopak dodržování termínu přijetí, frekvenci návštěv lékaře, tišení bolesti či zapojení rodiny. Vyplynulo to z průzkumu Kvalita očima pacientů, který provedlo ministerstvo zdravotnictví koncem loňského roku ve 27 zdravotnických zařízeních. Odpovídalo přes 23 tisíc pacientů. O výsledcích informovala ministryně v demisi Daniela Filipiová (ODS). 

"Pro mě je nesmírně zarážející, že velká nespokojenost byla s hygienou zařízení, což mi přijde nesmírně smutné. Jaké já mám zkušenosti, bývá to velmi špatné," řekla ministryně. Za chybu zdravotníků považuje i to, že pacientům neposkytují dostatek soukromí při rozhovoru a vyšetření. Celkové hodnocení nemocnic a léčeben ve zhruba 50 parametrech však dopadlo podle ministryně poměrně dobře. 

"Stejně jako v předchozím šetření jsou nejvíce spokojeni pacienti z fakultních nemocnic Ostrava, Plzeň a Hradec Králové. Ze specializovaných zařízení Masarykův onkologický ústav Brno, který získal nejvyšší hodnocení ze všech 27 zdravotnických zařízení," upřesnila náměstkyně ministryně Markéta Hellerová. Nejhůře se umístily pražské fakultní nemocnice Bulovka a Královské Vinohrady a Fakultní nemocnice Brno. 

Ředitel Vinohrad Marek Zeman řekl, že s výsledky průzkumu se zatím neseznámil. "Děláme si vlastní průzkumy spokojenosti pacientů a nevycházejí nám určitě špatně," prohlásil. 

Náměstek Všeobecné fakultní nemocnice a bývalý ředitel Jan Bříza vidí dobré umístění jako výsledek dlouholeté osvěty. "Už řadu let pořádáme pro zaměstnance kurzy komunikace, aby se snažili vcítit do pocitů pacientů a pod vedením psychologů si ve skupinkách vyzkoušeli reagovat v různých situacích," řekl Bříza. 

První náměstek ministryně Marek Šnajdr zdůraznil, že spokojenost pacientů je vedle vyrovnaného hospodaření pro ministerstvo důležitým měřítkem při hodnocení ředitelů. "Na prvních místech jsou nemocnice, které dlouhodobě hospodaří se ziskem. Ekonomická stabilita jim umožňuje profesionální přístup k pacientům," vysvětlil. Bulovka, která skončila poslední, bude mít co nejdříve nového ředitele. 

Podle Hellerové opakovaný průzkum potvrdil, že se výrazně zlepšila kvalita tam, kde při předchozím šetření s ní byly problémy. Ministerstvo bude opakovat průzkumy každý rok a nabízí metodiku krajům i zdravotním pojišťovnám. Podle Šnajdra by zdravotní pojišťovny měly zohlednit výsledky v úhradách. Kvalitním zařízením by měly platit lépe. 

Průzkum podle ministryně ukázal, že kvalita péče ve fakultních nemocnicích, psychiatrických léčebnách a dalších zařízeních zřizovaných ministerstvem dosahuje nebo se blíží velmi dobrému standardu. Upozornila, že průzkum nehodnotil kvalitu léčby, ale to, jak se pacient v nemocnici cítí. Špatné pořadí tedy neznamená, že nemocnice léčí špatně. 

Pacienti odpovídali den před propuštěním z nemocnice, v daném období dotazník dostali všichni. V zalepené obálce ho vhazovali do schránek, do nichž se nedostal personál daného oddělení. Anonymita byla zaručena, aby se pacienti nebáli sdělit své názory. Podle odpovědí si velmi často přáli větší zapojení do rozhodování o léčbě a postrádali ochotu lékaře rozptýlit jejich obavy a strach. Velmi špatně hodnotili i svoji důvěru v lékaře. 

V psychiatrických léčebnách se k tomu ještě přidává špatný dojem z prvního kontaktu s léčebnou, nedostatek informací o zdravotním stavu a dalším průběhu léčby či nedostatečná úcta a respekt ze strany personálu. 

Pacienti byli nejvíce spokojeni s péčí na odděleních nukleární medicíny, pracovního lékařství, plastické chirurgie, rehabilitace, onkologie a radiologie, hematologie, cévní chirurgie, neurologie a oftalmologie. Naopak nejhůře hodnotili péči porodnických oddělení a psychiatrie. 

Tomáš Raiter za řešitele projektu upozornil, že špatné umístění porodnic a psychiatrie vůbec nevypovídá o špatném přístupu lékařů a sester. "Jde o specifické pacienty, kteří jsou ke všemu výrazně kritičtější, stejně vycházejí průzkumy spokojenosti i jinde na světě," vysvětlil.
    
    Kategorizace nemocnic z pohledu spokojenosti pacientů

skupina A+ významně nadstandardní FN Ostrava, FN Plzeň, FN Hradec Králové, Masarykův onkologický ústav Brno, Nemocnice Na Homolce Praha
skupina A --
skupina A- standardní Ústav pro péči o matku a dítě Praha
skupina B+ mírně pod standardem FN U sv. Anny Brno, Všeobecná fakultní nemocnice Praha, FN Olomouc
skupina B pod standardem FN Thomayerova Praha, FN Motol Praha
skupina B- významně pod standardem FN Královské Vinohrady Praha, FN Brno, FN Bulovka Praha

    Zdroj: ministerstvo zdravotnictví

 

ČTK

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…