Přeskočit na obsah

MZ chce shromáždit osobní data o pacientech na jeden portál

Loni v září vypsalo ministerstvo soutěž o návrh na Hospodárné funkční zdravotnictví. Tendr vyhrála společnost Microsoft. Redakce MT má k dispozici materiál s názvem „Podrobnosti o předmětu soutěže o návrh Hospodárné a funkční zdravotnictví“.

Tento dokument mimo jiné obsahuje návrh na zřízení nového pacientského portálu, který má velmi ambiciózní cíle.

“Zřídíme internetový portál pro přístup občanů k údajům ze zdravotnictví, včetně přístupu ke své vlastní zdravotní dokumentaci. Kromě samotného přístupu portál může sloužit jako integrované místo pro komunikaci se zdravotnickým systémem a poskytovat různorodou funkcionalitu – zabezpečenou komunikaci s poskytovateli zdravotní péče,“ uvádějí autoři návrhu.

"Podle mně je to naprosto zbytečná investice veřejných peněz," uvedl pro Medical Tribune MUDr. Pavel Kubů, člen představenstva Českého národního fóra pro eHealth.

"Na co potřebujeme jednotný portál pro všechny pojištěnce? Jednou z mála oblastí, ve které zdravotní pojišťovny dnes mohou mezi sebou soutěžit, je komunikace s klienty. A pokud ministerstvo tvrdí, že chce zachovat stávající konkurenci pojišťoven, pak nechápu, proč zamýšlí tuto centralizaci.  Náklady na zřízení takového jednotného portálu mají jít do desítek až stovek milionů korun. Člověka při tom napadá otázka, zda tento krok není náhodou přípravou na to, aby se pojišťovny všechny sloučily v jednu soukromou pojišťovnu,“ poznamenává Kubů.

Další kritici projektu také namítají, že všechna potřebná data o pojištěncích má k dispozici jejich mateřská pojišťovna a není důvod, proč by měla informace dávat na společný portál.

Ostatní funkce portálu

Autoři návrhu ale tvrdí, že nový portál má zlepšit celkovou kvalitu služeb ve zdravotnictví. „Přístup občana k informacím ve zdravotnictví je roztříštěný a v řadě případů nepřehledný a zavádějící,“ uvádí se v daném materiálu.

Projekt má mimo jiné také řešit:

-  ochranu dat a komunikaci

-  zlepšení a zkvalitnění informovanosti pacientů.

-  umožnění přístupu k elektronické zdravotní dokumentaci pro pacienty.

-  zpřístupnění informací o ePreskripci a lékových záznamech

-  poskytování informací a údajů o kvalitě.

-  dostupnost informací pojišťoven a dalších finančních informací.

-  realizace integrovaného místa pro koumikaci se zdravotnickým systémem, poskytování různorodé funkcionality.

-  zabezpečená komunikace s poskytovateli zdravotní péče.

-  možnost elektronického bookingu vyšetření v návaznosti na weby poskytovatelů zdravotní péče. Informace o finančním čerpání a individuální spoluúčasti na financování zdravotní péče.

-  dostupnost informací o jednotlivých lékařích a nelékařích – jejich profil a zkušenosti, atestace, o zdravotních sestrách vzdělání, praxe lékárníků a dalších.

Chaos na ministerstvu

Redakce Medical Tribune oslovila s dotazy ministerstvo zdravotnictví. Zajímala se o to, jaké konkrétní změny by tento centralizovaný portál přinesl. Jaké funkce by tento portál obsahoval? Co se stane se současnými weby jednotlivých pojišťoven - zaniknou nebo budou jejich funkce výrazně omezeny? Přes které webové rozhraní budou například posílány elektronické výkazy? A bude administrátor tohoto portálu mít přístup k datům všech pojištěnců?

Ministerstvo zdravotnictví ale odpovědělo, že tento projekt nemá na starosti: „Pacientský portál zajišťuje Platforma zdravotních pojištěnců, Ministerstvo zdravotnictví není nositelem uvedeného projektu. Podporuje jej však na základě Memoranda, které zmíněné dvě strany podepsaly 30.10.2012. Vzhledem k tomu, že se Ministerstvo zdravotnictví na projektu fakticky nepodílí, kontaktujte pro bližší informace k této záležitosti paní Michalu Filipovou,“ uvedla Lucie Ciznerová z tiskového oddělení MZ.

Michala Filipová, zástupkyně Platformy pojištěnců však informace ministerstva zdravotnictví nepotvrdila. „Muselo dojít k určitému nepochopení. Naše platforma administruje pouze pacientský portál, který přináší informační články o zdravotních pojišťovnách obecně, pomáhá pojištěncům získávat praktické informace a podobně. Rozhodně ale nemůžeme ze své pozice provozovat ani plánovat portál s uvedenými funkcemi,“ uvedla Michala Filipová.

Redakce zaslala otázky na ministerstvo znovu. Dotazy došly také zástupcům jednotlivých zdravotních pojišťoven. Další informace připravujeme.

Iva Bezděková, www.tribune.cz

 

Zdroj: www.tribune.cz

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…