Přeskočit na obsah

Mladí lékaři: Personální krizi v nemocnicích nelze řešit bez investicí do vzdělávání

Zástupci spolku Mladí lékaři v těchto dnech zaslali ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi materiál, v němž reagují na nefunkčnost systému vzdělávání mladých lékařů, která se zřejmě velmi podstatnou měrou podílí na nedostatku kvalifikovaných lékařů v nemocnicích, ale i v některých ambulancích.

Považují ministerstvem navrhované kroky ke stabilizaci systému za nedostatečné a vyzývají ho k mnohem zásadnější reformě vzdělávání lékařů. Svoje podněty shrnuli do materiálu nazvaného "Desatero námětů pro kvalitnější vzdělávání lékařů".

V něm lékaři zmiňují, že většina finanční zátěže spojené se školením mladých lékařů nyní leží na bedrech nemocnic. Stát by podle nich měl nemocnicím hradit veškeré náklady na vzdělávání lékařů tak, jak je to běžné v ostatních vyspělých zemích s kvalitním zdravotnictvím. Za to by pak ale měl následně vyžadovat kvalitní přípravu dostatečného počtu specialistů ve všech oborech.

Hlavně menší zařízení nyní nejsou schopna lékařům zajistit, aby mohli splnit všechny povinnosti spojené s tzv. předatestační přípravou, tedy obdobím většinou pěti let od nástupu do zaměstnání, kdy se lékař zaučuje ve vybraném oboru, získává praktické dovednosti a zkušenosti, aby se pak po složení tzv. atestační zkoušky stal specialistou a mohl léčit samostatně bez dohledu.

Autoři dokumentu vidí příčinu v tom, že vzdělávání není v současné době prioritou. Projevuje se to například tím, že lékaři před atestací jsou většinou umisťováni pouze na typy pracovišť, kde je potřeba nejakutněji zajistit provoz a kde nejsou zkušení lékaři. Proto se kvalita tréninku lékařů trvale propadá - lékaři nemají dostatek zkušeností ze svého oboru a chybí jim dostatečný rozhled v oborech příbuzných. Stáže, které by toto měly zajistit, jsou často nekvalitní nebo se dokonce vůbec neuskuteční pro nedostatek času.

Je také konstatováno, že Ministerstvo zdravotnictví nemá o kvalitě vzdělávání v jednotlivých nemocnicích žádný přehled. Při sporadických kontrolních akcích se ministerští úředníci údajně zaměřují pouze na formální kontroly předložených dokumentů, zda jsou všude patřičná razítka. Tím ale nemohou nikterak posoudit skutečnou náplň a kvalitu přípravy. Peníze by pak podle názoru autorů měli směřovat pouze do těch zařízení, která jsou schopna poskytnout vzdělávání lékařům v dostatečné kvalitě. Školiteli mladších kolegů by měli být pouze zkušení specialisté, kteří budou za tuto svoji činnost dostatečně ohodnoceni a budou pak mít menší motivaci odcházet z nemocnic.

    Desatero námětů k řešení personální krize a klesající kvality vzdělávání lékařů

Vyzýváme Vládu ČR, aby se zabývala komplexní reformou vzdělávání mladých lékařů. Bez kvalitního a hlavně funkčního systému specializační přípravy nelze vyřešit dlouhodobou personální krizi projevující se především v lůžkových zařízeních a dosáhnout tak kvalitní a dostupné zdravotní péče v ČR.

Kvalitní a funkční systém vzdělávání lékařů by podle našeho přesvědčení měl být postaven na následujících principech:

1) Vzdělávání lékařů se musí v nemocnicích stát jasnou prioritou a nesmí být podřízeno pouze provozním požadavkům.

2) Financování specializační přípravy musí být zajištěno ze státního rozpočtu a nemůže ležet pouze na bedrech nemocnic či samotných lékařů v přípravě.

3) Povinné stáže musí být podstatně efektivnější. Musí vést k získání co nejvíce praktických zkušeností v co nejkratším čase.

4) Akreditovaná zařízení by měla dát lékařům už při nástupu jasný harmonogram specializační přípravy a k plnění povinností musí docházet průběžně, nikoliv až těsně před atestační zkouškou. Lékaři by měli mít chráněný prostor na samostudium před každou zkouškou.

5) Povinně vyžadované výkony musí být vybírány velmi obezřetně a v realizovatelných počtech.

6) Důraz musí být kladen především na praktický nácvik dovedností a zkušenost s konkrétními výkony, v kterých lékaře zaučují svědomití a jasně určení školitelé.

7) Bezpečná péče pro pacienty musí být vždy prioritou - neatestovaní lékaři musí pracovat vždy pod dohledem či dozorem atestovaných lékařů a musí mít možnost okamžitých konzultací.

8) Kompetence lékařů v přípravě musí být jasně definovány s ohledem na jejich postup v procesu vzdělávání.

9) Kvalita povinných stáží i kurzů by měla být pravidelně sledována.

10) Kontrola kvality vzdělávání a využití finančních prostředků musí být velmi důsledná, musí být zavedeny měřitelné indikátory kvality. Bez kontroly nelze lepších výsledků v přípravě dosáhnout.

Jednotlivé body jsou rozpracovány podrobně v přiloženém dokumentu, který byl zpracován předsednictvem spolku Mladí lékaři na základě četných diskuzí mezi samotnými lékaři.

Za předsednictvo spolku Mladí lékaři

MUDr. Jiří Šedo, Ph.D.

V Praze dne 17. května 2016

Zdroj: Mladí lékaři

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…