Ministerstvo nesmí podepsat smlouvu na leteckou záchranku v Ústí
Pokud by ministerstvo nemohlo uzavřít smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústí, bude ji od ledna zajišťovat vrtulník z Prahy, řekl mluvčí ministerstva Ladislav Šticha. Ústečtí záchranáři to považují za nedostatečné.
"Momentálně máme dohodu s ministerstvem vnitra, že tak jako dosud zajišťuje pražská letecká záchranná služba služby pro Ústecký kraj v noci, tak by od 1. ledna dočasně rozšířila svoji působnost i na den," uvedl Šticha.
"Vzhledem k letové dostupnosti letecké záchranné služby Praha pro území Ústeckého kraje vnímáme toto možné řešení jako nedostatečné pro poskytnutí potřebné péče občanům Ústeckého kraje," řekl mluvčí ústecké záchranné služby Prokop Voleník. O dalším postupu se bude záchranná služba v pondělí radit.
Oficiální zákaz ministerstvo zdravotnictví zatím nedostalo. "V tuto chvíli máme spíše obecnou informaci týkající se toho, že nám nebude povolena poslední smlouva," řekl mluvčí ministerstva. Termín pro vydání rozhodnutí podle něj vyprší v pondělí.
Vítězem tendru na Ústecku se stala slovenská firma Air-Transport Europe, před ní v oblasti působila konkurenční DSA, která zakázku napadla u ÚOHS. Podle DSA nemají vrtulníky slovenského dopravce v Česku potřebnou certifikaci. Současná smlouva na provoz letecké záchranky vyprší na konci letošního roku. DSA napadla výsledky u čtyř stanovišť, kde neuspěla. Sama má provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Předběžné opatření naopak ÚOHS zamítl v případě jihlavského stanoviště. U dalších dvou jsou už podle Švandy podepsány smlouvy a úřad tam nezahájil ani správní řízení.
Společnost Air-Transport Europe, která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu na Slovensku, rozhodnutí antimonopolního úřadu ohledně provozu letecké záchranky v Ústí nad Labem nekomentovala.
"Náš tým manažerů pracoval a nadále pracuje na tom, abychom od 1. ledna 2017 byli připraveni a schopni provozovat vrtulník pro potřeby letecké záchranné služby v daném středisku v plném nasazení, a to na základě všech požadovaných kritérií a podmínek, které byly stanoveny v zadávací dokumentaci," sdělila ČTK mluvčí slovenské firmy Zuzana Hopjaková. Z jejího vyjádření také vyplynulo, že společnost minulý týden podepsala s českým ministerstvem zdravotnictví smlouvu na provoz záchranné služby na základně v Olomouci.
Rozhodnutí ÚOHS ohledně provozu na stanovišti v Ústí nad Labem firma DSA přivítala. "Teď čekáme, co bude dál. Jestli ministerstvo zdravotnictví svolá novou komisi nebo jak na to bude reagovat," řekl ČTK místopředseda představenstva firmy Daniel Tuček.
Proti zamítnutí předběžného opatření u jihlavského stanoviště se DSA chystá podat rozklad. "Námitky jsme podali také v případě olomouckého a ostravského stanoviště, ale k těm jsme se zatím nedočkali žádné odpovědi," řekl Tuček. Podle DSA hodnotící ministerská komise prokázala neznalost civilních leteckých předpisů a nerespektovala vlastní zadávací podmínky.
Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH by mělo zajistit provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Jediným kritériem výběru byla cena.
Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně. V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje malý.
O zbývajících šest základen by se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. DSA by měla provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Základny v Olomouci a Ústí nad Labem podle výsledku tendru měly připadnout slovenské firmě Air-Transport Europe. Z Jihlavy a Ostravy mají létat záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.
Babiš: Zakázka na leteckou záchrannou službu byla vypsána pozdě
Zakázka na nové provozovatele letecké záchranné služby byla podle ministra financí a šéfa ANO Andreje Babiše vypsána pozdě. Za výsledky výběrového řízení nese odpovědnost končící ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD), protože jeho ministerstvo vytvořilo zadávací dokumentaci, napsal ČTK v reakci na rozhodnutí antimonopolního úřadu Babiš. Ministerstvo zdravotnictví pochybení odmítá, podle něj byl tendr vypsán včas.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předběžným opatřením rozhodl, že ministerstvo zdravotnictví nesmí podepsat smlouvu na provoz stanoviště letecké záchranné služby v Ústí nad Labem. U zbývajících devíti základen je o provozovatelích rozhodnuto.
Babiš ČTK napsal, že nezná zdůvodnění ÚOHS. "Zásadním problémem však je, že zakázka byla vypsaná pozdě. Bylo zřejmé, že se toto může stát. Zakázka měla být vypsaná mnohem dříve, neboť ministerstvo zdravotnictví vědělo, že smlouva končí 31. 12. 2016. Nebyl bohužel dostatečný prostor, aby se připravilo státní řešení," uvedl vicepremiér.
"Tendr byl vypsán včas, všechno běží podle plánovaného harmonogramu," řekl ČTK v reakci na kritiku mluvčí ministerstva zdravotnictví Ladislav Šticha. Připomněl, že ze šesti stanovišť, která se v tendru soutěžila, je u pěti uzavřená smlouva. Provoz dalších čtyř zajistí stát. "Samozřejmě, že je trochu paradoxní, že zrovna ministr financí se k tendru vyjadřuje tímto způsobem, protože to byl on a ministři za jeho hnutí, kteří výrazným způsobem do tendru zasahovali," uvedl Šticha. Babiš s Němečkem se kvůli tendru na leteckou záchrannou službu dlouhodobě přeli. Kvůli tomu bylo rozhodnutí vlády o jeho vypsání opakovaně odkládáno.
Do budoucna bude podle Babiše nejlepším řešením, pokud bude leteckou záchrannou službu zajišťovat stát. Komise, v níž zasedli zástupci několika ministerstev, už dříve doporučovala, aby většinu stanovišť po roce 2020 převzal nově zřízený státní podnik.
Rozhodnutí o tendru na leteckou záchranku vláda odkládala
Výběr událostí kolem hledání provozovatele letecké záchranné služby (ÚOHS zakázal podepsat smlouvu na provoz záchranky v Ústí nad Labem):
6. února - Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) oznámil, že ministerstvo vypíše tendr na provozování vrtulníků pro leteckou záchrannou službu na osmi stanovištích, kde ji zajišťují soukromí provozovatelé. Smlouvy z roku 2008 na zakázku za 3,128 miliardy korun vyprší ke konci letošního roku. Leteckou službu nyní zabezpečují na osmi základnách firmy Alfa-Helicopter a DSA a.s. Na území Prahy a Středočeského kraje zajišťuje službu policie, v krajích Plzeňském a Karlovarském armáda.
17. února - Vláda odložila rozhodnutí o tendru s tím, že na podnět ministra financí Andreje Babiše (ANO) bude zvažovat vedle vypsání výběrového řízení i provozování vrtulníků státem. Babiš už dříve kritizoval výši zakázky.
24. února - Vláda opět odložila přípravu tendru. Ministr Babiš kritizoval pozdní předložení návrhu ministrem Němečkem i výši zakázky. Němeček před jednáním řekl, že by bylo optimální, aby provoz zajistil stát. "Připravili jsme alternativní rozhodnutí, že leteckou službu zabezpečí armáda, která je na tom asi nejlépe z hlediska technického vybavení a silových resortů," řekl.
26. února - Šéf asociace krajů Michal Hašek (ČSSD) řekl, že si hejtmani dokážou představit, že by leteckou záchrannou službu do budoucna zajišťovala armáda a policie, ale ne od začátku příštího roku. Vláda by podle nich v tom případě měla definovat přechodné období, během něhož vyřeší otázky spojené s praktickým provozem.
9. března - Vláda schválila tendr na zajištění letecké záchranné služby v šesti regionech. Ve čtyřech zbývajících regionech bude službu zajišťovat armáda a policie, řekl Němeček. Hodnotu zakázky ministerstvo předběžně určilo na 1,2 miliardy korun.
30. března - Valná hromada společnosti Alfa-Helicopter poslala firmu do likvidace. Společnost, která v posledních osmi letech provozovala záchranku v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci, se tak nepřihlásí do chystaného tendru.
31. března - Společnost DSA oznámila, že se plánuje přihlásit do tendru a uvažuje o tom, že by ke svým čtyřem základnám usilovala také o Jihlavu a Olomouc. Místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček řekl, že přesunout některá stanoviště letecké záchranky od soukromých provozovatelů pod stát je podle něj nepochopitelné rozhodnutí. "Armáda i policie jsou dražší, nemají kapacity, dělají to v rozporu s legislativou," dodal.
2. května - Vláda schválila návrh ministerstva zdravotnictví, že maximální nepřekročitelná nabídková cena pro tendr bude činit téměř 1,639 miliardy korun s DPH. Tendr bude vyhlášen na tři roky plus jeden rok opce. Maximální cenu stanovil znalecký posudek Českého vysokého učení technického (ČVUT).
27. července - Vláda schválila devítičlennou hodnotící komisi, která vybere provozovatele šesti základen letecké záchranné služby na léta 2017 až 2020.
5. září - Ministerská komise rozhodla, že dvě základny bude provozovat DSA (Hradec Králové, Liberec), dvě slovenská Air Transport Europe (Olomouc, Ústí nad Labem) a dvě rakouská Helikopter Air Transport (Jihlava, Ostrava).
5. října - Firma DSA se odvolala proti výsledkům tendru na nové provozovatele. Ministerstvo zdravotnictví obdrželo její námitky a bude je muset do deseti dnů posoudit. Ministerstvo zdravotnictví námitky zamítlo, DSA se 27. října obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
10. listopadu - O situaci kolem letecké záchranné služby jednala Sněmovna, poslanci požádali vládu o podrobnou informaci o jejím zajištění od příštího roku.
18. listopadu - ÚOHS vydal předběžné opatření, podle kterého nesmí ministerstvo zdravotnictví zatím podepsat smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústí nad Labem. Předběžné opatření naopak ÚOHS zamítl v případě jihlavského stanoviště.
Firmy, které by měly provozovat leteckou záchrannou službu:
DSA - česká společnost provozuje leteckou záchrannou službu od roku 1993, podle kontraktu z roku 2008 jsou její vrtulníky na základnách v Ústí nad Labem, Liberci, Ostravě a Hradci Králové. V minulosti firma působila i v Brně. Podle výsledku tendru by měla od ledna létat v Hradci Králové a Liberci.
Air Transport Europe - slovenská firma v současnosti provozuje všechny stanice letecké záchranné služby na Slovensku, jako první převzala v roce 1995 stanoviště v Popradu, od začátku století pak postupně přibylo i zbylých šest stanic. Kromě letecké záchranné služby firma nabízí také další letecké práce. Podle tendru by měla od ledna zajišťovat záchrannou službu v Olomouci a Ústí nad Labem.
Helikopter Air Transport - rakouská firma vznikla v roce 1983 a soustřeďuje se zejména na servis letecké techniky, k jejím hlavním zakázkám patří letecká záchranná služba provozovaná rakouským autoklubem ÖAMTC. Podle tendru by měla od ledna zajišťovat službu v Jihlavě a Ostravě.
Zdroj: ČTK