Marková vs. Šnajdr aktuálně o zdravotnictví
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
Dobrý večer.
Moderátor
A proti ní sedí poslanec a zdravotnický expert občanských demokratů Marek Šnajdr. Dobrý večer i vám.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Hezký večer.
Moderátor
Pane poslanče, řekněte mi - zaplatí čeští pacienti po těchto změnách v oblasti regulačních poplatků jaksi úhrnem více peněz, nebo ne?
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Tak my jsme se dnes shodli na asi 42 bodech. Součástí této dohody jsou i, nebo je i dohoda, jakým způsobem upravit stávající systém regulačních poplatků. Nicméně u, jak už zde v tom úvodním příspěvku zaznělo, u několika bodů jsme se neshodli na konkrétní částce a umožnili jsme novému panu ministrovi, aby vypracoval ten konkrétní návrh tak, aby zachoval několik základních principů, to znamená ty principy, které stanoví koaliční dohoda, a současně princip ten, že tím kompromisem týkající se regulačního poplatku za položku na receptu české zdravotnictví přijde o určité prostředky jak na té příjmové straně, tak na té regulační, a ta následná opatření mají tento propad kompenzovat. To znamená v této chvíli říct, že pacient nebo pojištěnec zaplatí více, je předčasné. Ano, zcela jistě v porovnání například v této chvíli s platbou za hospitalizaci zaplatí více, na druhou stranu, jak už zde zaznělo, dnes, pokud měl tři, čtyři položky na jednom receptu, tak zaplatil za každou 30 korun, teď zaplatí regulační poplatek pouze za recept, to znamená tyto změny jdou proti sobě.
Moderátor
To bezesporu diváci vědí, ale... Dobře, ale pane poslanče, tak vy tady už nějaký čas si v rámci té budoucí trojkoalice prostě hrajete s parametry regulačních poplatků, nemůžete se na tom nějakým způsobem dohodnout, teď jste se snad částečně dohodli, tak co očekáváte? Očekáváte, že se do celého zdravotnického systému od pacientů dostane více peněz skrze regulační poplatky, nebo ne?
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
My jsme udělali kompromis. Kompromis se týká mnohem zásadnější věci, než jsou regulační poplatky. V této chvíli...
Moderátor
Počkejte, pane poslanče, já vím. O tom budeme mluvit.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Ano. Já vám v této chvíli neumím říct... Ano, umím si představit, že to bude znamenat maličko více přínos pro české zdravotnictví. Také to byla naše vyjednávací podmínka. Musíme si uvědomit, že české zdravotnictví je ohroženo krizí. Příští rok bude chybět na financování péče zhruba 10 miliard. To znamená představa, že bychom my přistoupili na variantu, která poškodí české zdravotnictví, české pacienty v tom smyslu, že výsledek bude znamenat méně peněz pro zdravotnictví neboli méně peněz na financování péče, tak taková varianta pro nás by byla nepřijatelná a nestala se, není výsledkem toho koaličního kompromisu.
Moderátor
Paní poslankyně, co vy říkáte tomu? A teď, prosím, ještě zůstaňme u té možná, řekněme, obsahově či objemově marginální věci, ale u regulačních poplatků.
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
Tak já se domnívám, že to vůbec není marginální věc. Je škoda, že opět se začíná regulační poplatky, protože se nejdříve hovořilo o tom, že bude reforma zdravotnictví, opět se začíná tou nechutností, s prominutím, a to jsou regulační poplatky, a teď dokonce se tedy ještě navyšují. Přitom právě zavedením regulačních poplatků v době pana Julínka jako ministra zdravotnictví už se navýšila spoluúčast pacientů, v současné době skoro 17 %. To znamená - kam ještě půjdeme? Jak dlouho ještě budeme tahat vlastně ty peníze z kapes lidí, kteří tu zdravotní péči potřebují? Protože na ně to dopadne nejvíce.
Moderátor
A vy, paní poslankyně, neakceptujete to, co říká pan poslanec Šnajdr, že je krize ekonomická, že zdravotnictví bude v propadu 10 miliard na příští rok a že je potřeba ty peníze prostě někde vzít?
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
To je klasická vlastně, řekněme, výmluva, protože my víme dobře, že ve zdravotnictví se skutečně ztrácejí miliardy. Mluví se zhruba o 20 miliardách ročně, které se ztratí. A to šetření musí být někde jinde. Určitě ne... právě třeba v lékové politice, ale určitě ne tím, že opět budou jaksi za banální léky, jak se vždycky nazývají, že se bude platit více, že se bude více platit na regulačních poplatcích. Skutečně to není pro obyčejné lidi, pro ty lidi, kteří tu zdravotní péči potřebují. Nevěřím tomu a bude to skutečně další navýšení plateb, ale z kapes občanů, nikoliv tedy to, co říká pan poslanec.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Již zde padlo, že my dosud pravidelně kvartálně vyhodnocujeme dopad na všechny cílové skupiny našich spoluobčanů, jestli nejsou těmi změnami neúměrně zatíženi. Ta data jsou veřejně přístupná na statistickém úřadu a jasně hovoří o tom, že nejsou. My jsme se zavázali, že v tom budeme pokračovat. Ale jestli mně dovolíte, to je dobrý příklad, to, co zde uvedla paní poslankyně. Ta koaliční dohoda má 42 bodů, 42 zásadních bodů. Ten kompromis o regulačních poplatcích opravdu je - není nejvýznamnější věc, je téměř málo významná věc. Bohužel ta mediální pozornost je nejvíc soustředěna právě na ně. Ano, já jsem připraven se bavit o lékové politice. Součástí těchto 42 bodů jsou drastické změny a úspory v oblasti lékové politiky, jako například prosazení aukcí, jako například zavedení preskripce nebo předpisů účinné látky, což je obrovské protikorupční opatření, které směřuje k výrazným úsporám zdravotních pojišťoven za léky. Například. Takže tato konkrétní odpověď - ano, koalice se chystá významným způsobem šetřit na lécích nebo na zdravotnických prostředcích.
Moderátor
Jen si dovolím podotknout, pane poslanče, že vy sami jste si nechali regulační poplatky a jednání o nich až na politické lídry a označili jste to za politické téma.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
To je pravda.
Moderátor
Tak, výborně. Paní poslankyně?
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
Já bych chtěla tady říci, že skutečně vlastně právě jedna ze stran koalice šla do voleb s tím, že zdravotnické poplatky, že bude usilovat o jejich zrušení. Teď tedy dokonce přistoupili na to, že budou vlastně... de facto dohromady dojde ke zvýšení zdravotnických poplatků. A ještě jenom poznámku k tomu, o čem se tady hovořilo, třeba právě o té preskripci, i o tom, že třeba bude možné, aby... nebo by mohlo být do budoucna možné, že lékař bude psát ne recept pouze účinnou látku a vlastně bude na lékárníkovi nebo popřípadě na pacientovi, že si rozhodne. Myslím si, že to není úplně správné, protože tady pořád funguje ta informační asymetrie, to znamená, že ten pacient nikdy nemůže úplně přesně vědět. Za tu léčbu je prostě zodpovědný lékař. A lékař je odpovědný také za to, jaké léky budou předepisovány. Tady bych se toho hodně bála.
Moderátor
Tak to je léková politika. Další výrazná část, řekněme, případné změny v českém zdravotnickém systému je systém zdravotnických standardů. Tak chápu, že na to není příliš mnoho času, pane poslanče, ale...
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Já myslím, že podstatné je říct toto - ano, my jsme se dohodli a je to součástí dohody, že vymezíme takzvaný nárok, nebo, chcete-li, standard. My raději říkáme nárok neboli to, na co má český pojištěnec nárok ze zdravotního pojištění, v jakém rozsahu.
Moderátor
Berte to tak, že divák Událostí, komentářů je poučený. A teď moje otázka, pane poslanče. Ten nárok, který bude nějak specifikován a bude jaksi zakotven v zákoně, tak bude, řekněme, vyšší, než je současný, řekněme, standard, a nebo bude nižší?
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Tak jedna z podmínek, které povedou k tvorbě tohoto nároku mezi odbornými společnostmi a pojišťovnami, bude to, že takovýto nárok bude muset být ufinancovatelný z veřejného zdravotního pojištění, to znamená musíme stanovit nárok tak, nebo pouze do výše toho, na co máme zdroje, to znamená pokud mi dáváte tuto zjednodušující otázku, tak zcela jistě nebude vyšší, než je dnešní standard, ale není žádný důvod k tomu, aby klesal. Ale samozřejmě můžeme se bavit o tom, jak neustále přicházejí nové a nové techniky, nové a nové léčebné metody, nové a nové přístroje, tak ano, je namístě se bavit o tom, jestli na všechny tyto nové inovace máme prostředky, jestli jsou všechny dostatečně medicínsky zdůvodněny a jestli naopak část z nich není prostor nebo nevytváří prostor pro svobodnou volbu a svobodnou příplatbu.
Moderátor
Není, paní poslankyně Marková, náhodou toto, tedy vymezení zdravotnických standardů, toho, na co je nárok, to, pro co by například komunisté nakonec také mohli zvednout ruku ve sněmovně?
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
KSČM mluví i o tom, že je potřeba stanovit, řekněme, to základní, co je financované z veřejného zdravotního pojištění, tedy mluví i o takzvaném standardu, ale my už jsme několikrát hovořili o tom, že skutečně my si představujeme, že ten standard bude širší, že skutečně bude zajišťovat zdravotní péči kvalitní pro ty lidi, kteří potřebují tu zdravotní péči na té úrovni, kterou potřebují, to znamená, že nebude rozhodovat to, jestli mám v peněžence peníze, jestli jich mám hodně nebo málo, jestli na to budu mít nebo ne, ale jestli tu zdravotní péči doopravdy potřebuji. To znamená, že skutečně nemůže rozhodovat to, jestli tam ty finanční prostředky jsou nebo nejsou. Jestli já tu péči potřebuji, tak bych ji měla dostat.
Moderátor
Pane poslanče?
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
To jsou věci, které jsou jasné, takže pro nás stanovení standardu, a mimochodem 15 let se už mluví o stanovení standardu, takže doufejme, že se toho konečně dočkáme. Ale ne tak, že ze zdravotního pojištění nebude placeno nic a všechno ostatní si budou muset lidi platit buďto z nějakého komerčního připojištění nebo z vlastní peněženky. To rozhodně ne.
Moderátor
Tak, a teď, prosím, soustřeďme tu výhradu paní poslankyně na to, jestli bude převažovat kritérium, řekněme, schopnosti financovat něco, toho daného člověka či zdravotního pojištění, a potřebnosti čistě ze zdravotnického hlediska.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Já to dovolím si trošičku vrátit do reality. Nárok potřebujeme proto, abychom vybalancovali možnosti medicíny s možnostmi ekonomickými. To jsou prostě spojené nádoby a nelze léčit nad vyšší úroveň, než má česká ekonomika, než má české zdravotnictví. Nárok je vymahatelný prostředek, je to ochrana pacienta. Když se dneska zeptám vás, pane redaktore, na co máte za své zdravotní pojištění nárok, kde na to máte nárok, kdy na to máte nárok, tak mi nebudete umět odpovědět, protože žádné takové právo nemáte. To znamená my na úroveň příjmů veřejného zdravotního pojištění chceme vybalancovat nárok pojištěnce, který bude vymahatelný, kontrolovatelný. Musíme tomu jasně stanovit priority. My jasně říkáme, že akutní péče, specializovaná péče, to znamená nádorová, kardiovaskulární, cerebrovaskulární, to znamená ta onemocnění, která postihují desítky tisíc našich občanů, jsou vážná, tak do těch chceme investovat. A například ty změny, které jsme dneska prosadili, ano, že lidé si budou muset koupit Paralen za své, nebo Acylpirin za své, tak to znamená, že prostředky šetříme a ten nárok posunujeme na úroveň specializované péče pro akutní a vážně nemocné lidi a současně umožňujeme lidem, kteří se svobodně rozhodnou, že si připlatí lepší služby, nadstandardní péči, lepší nebo dražší materiál, kteří se svobodně rozhodnou, tak my umožníme těmto lidem si toto připlatit, což mimochodem znamená transparentnost, znamená to protikorupční opatření a znamená to nemalé další zdroje do systému českého zdravotnictví.
Moderátor
To vás, prosím už jen krátce, to vás nepřesvědčuje, paní poslankyně?
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
Nepřesvědčuje mě to v tom smyslu, jak tady o tom mluvil pan poslanec, protože jestliže nebude existovat něco, čemu se říká sociální klauzule, to znamená, že ti lidé, kteří skutečně nebudou mít dostatek finančních prostředků, aby měli tu péči takovou, jakou potřebují ke zlepšení nebo udržení toho svého zdravotního stavu, tak do té doby není možné to takovýmto způsobem formulovat, protože tady pan poslanec pořád hovoří o tom, aby ti, co budou mít peníze, tak aby mohli rychleji se dostat k péči, aby měli kvalitnější a tak dále. Ne. Do té doby, dokud nebude existovat ten sociální... ta sociální klauzule, aby to bylo přístupné pro všechny, kteří to potřebují, tak do té doby skutečně to takhle nelze formulovat.
Moderátor
Tak.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Dvě věty.
Moderátor
Pane poslanče...
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Nárok znamená garanci plně hrazené varianty každému nezávisle na tom, v jaké je ekonomické situaci, plus právo si vybrat dražší variantu, to znamená každý, nezávisle na jeho ekonomické situaci, bude mít garantovánu plně hrazenou variantu. To je prostě...
Moderátor
To byla druhá věta, pane poslanče.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
To je nárok.
Moderátor
Tak. Oběma...
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
A sociální klauzule... od roku 2007 zde máme limit. V loňském roce čtvrt miliony lidí...
Moderátor
Říkal jste dvě věty, pane poslanče.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Pardon.
Moderátor
Pane poslanče Šnajdre, paní poslankyně Marková, díky za váš čas. Na shledanou.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Děkujeme za pozvání.
Soňa Marková /KSČM/, stínová ministryně zdravotnictví:
Na shledanou.
Marek Šnajdr /ODS/, poslanec, odborník strany na zdravotnictví:
Na shledanou. Hezký večer.
ČT 2, Martin Veselovský
Zdroj: ČT 2