Letecké záchranky chtějí spolupracovat v rámci celé Evropy
Záchranářské vrtulníky běžně přepravují pacienty po Evropě, protože letecké předpisy jsou stejné. Problém ale nastává při akutním zásahu v místě hromadného neštěstí či havárie, protože zdravotní systémy a úhrady péče v jednotlivých zemích se liší. Přeshraniční spolupráce je proto jedním z témat celosvětového kongresu letecké záchranné služby AirMed 2008, který začal v Praze.
"Evropské země mají stejnou právní úpravu létání. Máme obrovský prostor stejně cvičit lidi, využívat stejné procesy ke zvýšení bezpečnosti, soustředit výcvik a hledat stejné vzorce pro výpočet ekonomiky provozu letecké záchranky," řekl novinářům předseda kongresu Pavel Müller.
Ministr zdravotnictví Tomáš Julínek (ODS) potvrdil, že v zákoně o zdravotnické záchranné službě, který je součástí reformního balíku, dá jasné právní zakotvení také leteckým záchrankám. Vyřeší prý i jejich financování. Zdravotní pojišťovna bude podle Julínka hradit rutinní péči, což je asi 70 procent činností letecké záchranky. Stát uhradí krizové situace, asi 15 procent činnosti, a zbytek kraj, který je provozovatelem záchranné služby.
Norma je už v paragrafovaném znění a ministr ji nyní dá do připomínkového řízení. Jednání téměř 700 odborníků z celého světa na kongresu bere jako šanci získat podněty k případnému doplnění normy.
Ministr připomněl, že vrtulníky už létají přes hranice při převozu pacientů nebo ostatků do vlasti. Evropa čeká na novou směrnici pro urgentní medicínu. Česko ale zároveň jedná s Německem a připravuje smlouvu se Saskem a Bavorskem o přepravě pacientů například v příhraničních horských oblastech, kdy je přístup ze sousední země jednodušší.
Müller dodal, že kromě jednání s německými záchranáři se vedou jednání i s rakouskými kolegy. Souvisí to s budováním dálnice Brno-Vídeň, pro zásahy v tomto prostoru by bylo výhodné spolupracovat. Připomněl, že v Evropě už jsou stanice letecké záchranné služby Evropa 1 a Evropa 2, které vznikly jen proto, aby zasahovaly na území několika států. Zatím je to složité kvůli roztříštěnosti právní úpravy zdravotnictví v jednotlivých zemích.
Kongres potrvá do čtvrtka. V doprovodném programu se představí ve světové premiéře na Pražském výstavišti nový typ vrtulníku Bell 429 vybavený pro přepravu pacientů. V pátek bude na letišti Kbely k vidění armádní Airbus 319 upravený pro zdravotní evakuace. Letové ukázky jsou připraveny v parku Průhonického zámku.
Letecká záchranná služba vznikla na českém území 1. dubna 1987, za tu dobu přepravila přes 100.000 lidí. Vrtulníky pro ni zajišťuje a jejich provoz financuje ministerstvo zdravotnictví. Zdravotnickou záchranku zřizují kraje, které odpovídají za její organizaci a zajištění činnosti ve svém obvodu.
Letecká záchranná služba má ve 14 krajích deset stanovišť. V Praze, Brně a Hradci Králové ji zajišťuje policie, v Plzni armáda a v Českých Budějovicích, v Ústí nad Labem, Liberci, Jihlavě, Olomouci a Ostravě soukromníci. Podle předběžné dohody by nadále policie měla provozovat základnu jen v Praze, základny v Brně a Hradci Králové by měly zajišťovat soukromé firmy.
Zdroj: ČTK