Přeskočit na obsah

Lékárnice: Stali se z nás matematici


Žďársko/Změna ve zdravotnictví týkající se regulačních poplatků a cenotvorby medikamentů v lékárnách zaskočila jak pacienty, tak i lékárníky. Ti totiž při nejlepší vůli většinou nejsou schopni klientům dokonale vysvětlit, jak k cenám léků došli, ale hlavně tuto naprosto nelogickou změnu před pacienty obhájit. Potvrdila to i předsedkyně Okresní lékárnické komory ve Žďáře nad Sázavou Květa Benešová.

Chtěli jste odstranění regulačních poplatků a zprůhlednění cen léků. Co máte teď?

To, co se děje, je naprosto nesmyslné a neposunuli jsme se nikam dál. Změna současný chaotický systém ve zdravotnictví zkomplikovala ještě více. Lidé jsou zmateni, lékárníci jim většinou nejsou schopni vysvětlit, jak k cenámléků došli, protože výpočet naprosto postrádá logiku. První tři dny jsme jenom koukali do počítače a telefonovali kolegům a správci počítačové sítě.

A v praxi?

Lidé nechápou, jak ceny stanovujeme, a já se jim vůbec nedivím. Pacientmánapříklad předepsané tři krabičky nějakého léku. Najedno balení doplácí třeba 60 korun, takže na tři by to logicky mělo být 180 korun. Ale není. Výsledek je pak úplně jiný, protože je stanoven v počítačovém programu za použití složitého vzorce. Aklientovi se pak těžko vysvětluje, že obyčejná násobilka v tomto případě prostě neplatí. To před lidmi neobhájíme.

Pozice lékárníka jakožto odborníka přes medikamenty se tedy povážlivě otřásá, že?

Z původní pozice farmaceutických odborníků, kteří jsou v lékárnách od toho, aby lidemposkytli veškerý servis včetně poradenství ohledně léků, se nechtěně dostáváme do role téměř matematických expertů. Samozřejmě, ty kalkulace provádí počítačový program, nemyosobně, ale měli bychom být schopni to lidem vysvětlit. Ato je problém. Když přijde pacient a řekne, jak je možné, že tři krabičky stejného léku nestojí třikrát tolik co jedna, jámu to sice vysvětlím, ale není v mých silách, aby složitou tvorbu cen pochopil. Aprotože to nepochopí, logicky ztrácí k lékárníkovi důvěru...

A pak řekne, že si lékárníci ceny dělají, jak se jim zachce, jen aby vydělali...

Samozřejmě. Nedostane se muočekávané odpovědi, aby jí porozuměl. Aveřejnost si pak o lékárnících udělá obrázek ve smyslu, že si ceny léků stanovují, jak se jim to hodí, protože to lidem ani nedovedou jasně a srozumitelně vysvětlit. Jenže ty informace zjednodušeně předat prakticky nelze. Nejsme schopni říci pacientovi, kolik doplatí na jedno, dvě nebo tři balení léku, aniž by to prošlo počítačem. Ato opravdu vypadá dost nedůvěryhodně.

Na účtenkách z lékáren je ale navíc nově odečítán regulační poplatek třicet korun. Jenže ne na všech...

To je další věc, která lidi mate. Některými médii sice prošla zpráva, že regulační poplatky byly zrušeny, ale to je nesmysl. Zákon stále platí, nikdo ho nezrušil, a politici teď vlastně lidem ukazují, jak ho mají obcházet, a tedy i porušovat. Je to tak, že třicet korun se nově odečítá od doplatku. Zjednodušeně řečeno - pokud je doplatek na určitý lék nižší než třicet korun, tak pacient zaplatí jenom regulační poplatek, tedy těch třicet korun a nic víc. Lék se tak zlevňuje pro pojišťovnu.

A když někomu vyjde doplatek za lék třeba na 150 korun?

Tak se těch třicet korun poplatku, tedy takzvané zákonné slevy, od těch 150 korun odečte. Apro pojišťovnu to pak bude dražší.

Tenhle způsob výdeje léků včetně vysvětlování pacientům je asi časově náročnější než dříve, že?

To je pravda. Nehledě na to, že chceme klientovi najít finančně nejvýhodnější balení medikamentu, aby naněm zbytečně netratil, a současný systémnámto značně komplikuje.

Jak se lékárnická komora hodlá k nevítané změně postavit?

Nezbude než systematicky tlačit na politiky, aby se věc konečně radikálně změnila. A nejenom prostřednictvím nějakých kosmetických úprav, které situaci jenom zhorší. Musí být určena jasná a jednoduchá pravidla ohledně stanovování cen léků, a to tak, aby jim rozuměli nejenom odborníci, ale i samotní pacienti.

Takže by to neměla být jenom snaha lékárníků...

Ozvat by se ale měly i pojišťovny a svaz pacientů, protože těch se to rovněž týká. Nechceme, aby si pacienti mysleli, že je lékárníci chtějí okrádat. Vjejich povědomí jsme teď ti špatní, kteří si neustále na něco stěžují a jde jim jenom o vlastní prospěch. Ale nikdo už nevidí, že nejsme nespokojeni jenom za sebe, ale i za pacienty.

Regionální deníky - Kraj Vysočina, Lenka Mašová

Zdroj: Regionální deníky - Kraj Vysočina

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…