Lékaři kasírují za drobnosti
Chcete se u lékaře objednat na konkrétní hodinu? Tak si zaplaťte. Vždyť zadarmo ani kuře nehrabe. Tak drsně by se dal popsat přístup některých pražských lékařů ke svým pacientům. Řada odborníků se totiž rozhodla těžit z toho, že lékařů je v Praze málo, a tak se z pacientů snaží dostat co nejvíce peněz. Do takzvaného nadstandardu si ale zdravotníci započítávají také věci, které byly dříve běžné. Například objednání na konkrétní den a hodinu.
Ceník v ordinaci
"V lednu jsem přišla do čekárny své gynekoložky a velice jsem se podivila. Na dveřích totiž visel ceník za nadstandardní ošetření. Za dvě stě korun ročně doktorka nabízela objednání na konkrétní čas a například poslání výsledku vyšetření SMS zprávou. Za 1500 korun už byla například lékařka ochotná sdělit i své soukromé číslo," vypráví jedna z pacientek gynekoložky Kristýny Jandové z polikliniky Revoluční.
Zaplatit se prý vzpírala, protože k lékařce chodí jednou ročně, nakonec ale na podmínky přistoupila, protože lékařku měnit nechce. "Přijde mi to velice nefér. Znamená to tedy, že když si žena nezaplatí, lékařka ji na konkrétní hodinu neobjedná a bude muset v ordinaci čekat třeba celý den, než na ni přijde řada?" ptá se.
A podobně to funguje i u gynekologa Tomáše Řádka z Prahy 4. "Poplatky za nadstandardní služby si ženy samozřejmě platit nemusí, ale nové pacientky nepřijímáme, pokud neuhradí minimální poplatek ve výši šest set korun," sdělila zdravotní sestra redaktorce Deníku, která se vydávala za pacientku.
Písemné odmítnutí
Takové informace se ale pacient dozví většinou pouze ústně, písemně lékař odmítá tuto informaci potvrdit.
Podle Svazu pacientů ČR ale existuje způsob, jak se bránit: "Ve chvíli kdy lékař odmítne pacienta vzít bez toho, že si uhradí nadstandard, je možné si u zdravotní pojišťovny ověřit, zda je příslušná ordinace plná. Pokud tomu tak není, může klient lékaře nahlásit. Například u pojišťovny nebo Lékařské komory, ale pomoc nabízí i náš Svaz," řekl ředitel organizace Luboš Olejár.
Poškozená osoba figuruje v řešení případu pouze anonymně, aby nebyla před lékařem poškozena. A o praxi ví i řada lékařů. Jsou si totiž vědomi toho, že od nich pacienti neodejdou, jelikož sehnat v metropoli odborníka je složité.
Doktorské výdělky
"Kde jsou takové poplatky zavedeny, je to pouze za účelem výdělku. Já osobně poskytuji pacientům veškeré služby a žádné částky navíc si za to neúčtuji," sdělila Deníku lékařka Květuše Laburdová z Prahy. Řešením situace ale podle Svazu pacientů není zrušení nadstandardních služeb. Za některé se vyplatí si připlatit. Zvlášť pokud jde o chronicky nemocného člověka.
Pacient by ale měl být informován, na vyžádání i písemně, co konkrétní nadstandard zahrnuje. Aby si například lékař nepřipisoval na účet zákroky, které jsou plně hrazeny pojišťovnou. "Chtít příplatek za objednání na konkrétní čas je sprosté vydírání. Vypovídá to pouze o neschopnosti daného lékaře si zorganizovat vlastní práci. Ale pokud je v nabídce například telefonní číslo, na které je možné si zavolat mimo pracovní dobu, pak je to v pořádku," dodal Olejár.
Regionální deníky, LUCIE VALENTOVÁ
Absurdní poplatky
- lékařka si účtuje 200 korun za objednání na čas
- gynekolog nabízí v nadstardu to, že si pacient nebude muset platit regulační poplatky, když zaplatí 600 korun ročně
- další gynekolog si do nadsdandardu započítával to, že se žena nemusí dopředu objednávat, stačí jen den předem zavolat
Zdroj: Regionální deníky