Lékař nenastoupil službu
Odpovídá Mgr. Miloš Máca, právník se zaměřením na medicínské právo.
Na tento dotaz nemohu odpovědět jinak, než tomu bylo v případě nedávného dotazu vrchní sestry zde na stránkách Medical Tribune na stejný problém, ale v případě středního zdravotnického personálu. Zásady a právní úprava (nebo možná lépe řečeno právní „neúprava“) se zde neliší.
Právní předpisy totiž vůbec neupravují, kdo je povinen shánět náhradu za nepřítomného zaměstnance, samozřejmě ani co má dělat lékař nebo jiný zaměstnanec, pokud se jeho kolega nedostaví na výkon ústavní pohotovostní služby, ke kterému se měl dle rozpisu dostavit.
Obecně je možné konstatovat, že sehnat náhradu a stanovit adekvátní postup pro tyto situace je samozřejmě kompetence a zároveň povinnost zaměstnavatele, tedy vedení/ředitele nemocnice. Ten však může tyto povinnosti (a běžně tak samozřejmě činí) delegovat např. na primáře oddělení, primář pak dále na svého zástupce, jiného lékaře, vrchní sestru atd. Jde však v tuto chvíli o to, aby kompetence a takové delegace povinností zaměstnavatel, potažmo např. zmíněný primář, pokud by chtěl povinnost delegovat ještě dále, jasně vymezil a zaměstnanci byli adekvátně poučeni, jak v daných situacích reagovat a kdo je za co odpovědný.
Žádejte tedy po svém zaměstnavateli, příp. osobě, na kterou byla povinnost dále delegována, jasné určení, kdo je v daných případech povinen náhradu shánět, na koho se obrátit v případě problémů apod. Toto určení by mělo být dáno nejlépe písemnou formou, příp. lze také vnitřním předpisem či jakkoliv jinak, ale prokazatelně. Chrání nejen zaměstnance od absence informací, co má kdo v dané situaci dělat, ale také i zaměstnavatele a nadřízené pracovníky, kteří by v případě vzniku právního problému museli prokazovat, koho jednotlivými povinnostmi pověřili.
www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz