Komora: Lékárny musejí odečítat poplatky, nedávají tím výhodu
Praha - Některé lékárny se podle mluvčího České lékárnické komory Aleše Krebse dopouštějí klamavé reklamy tím, že vyzdvihují jako svoji výhodu odečtení třicetikorunového poplatku z ceny léku. Vedle krajských jsou to i lékárny z obchodních řetězců. Odečítání je přitom povinné ze zákona, musí je dělat každá lékárna v republice, řekl Krebs ČTK.
"Chceme upozornit pacienty, že na odečtení regulačního poplatku mají zákonný nárok. Pokud některá lékárna inzeruje odečítání jako výhodu, klame zákazníky, což není fér," uvedl.
Komora se podle mluvčího dlouhodobě zasazuje o korektní a pravdivé informování pacientů. Klamavá reklama podle něj k vytváření takových vztahů mezi pacienty a zdravotníky nepřispívá, proto by měla být ve zdravotnictví pečlivě sledována a příslušnými úřady důsledně trestána.
"Jestliže některé lékárny vydávají tuto slevu za vlastní výhodu, která je odlišuje od ostatních, klamou pacienty. Porušují také zákon, který zakazuje vydávat zákonnou povinnost za obchodní výhodu," zdůraznil.
Skutečný doplatek pacienta se nyní počítá podle složitého vzorce, do něhož se dosazuje i regulační poplatek. Pacient platí 30 korun za položku na receptu, na jednom formuláři mohou být nejvýše tři položky. Vládní koalice to chce změnit, platit by se mělo jen za celý recept, předběžně 30 korun, ve variantách ale jsou i částky od deseti do 50 korun.
Krebs argumentoval právními rozbory - co mají lékárny jako zákonnou povinnost, nemohou deklarovat jako soutěžní výhodu. Komora podle něj zatím nebude dávat podnět úřadům k přezkoumání, chce na nešvar jen upozornit.
Grémium majitelů lékáren (GLM) ve vyjádření, které dnes zaslalo ČTK, uvedlo, že na nekalou soutěž krajských lékáren upozorňovalo už od loňského roku, podávalo na jejich provozovatele žaloby a příslušné krajské soudy vydaly ve všech případech předběžná opatření.
"Informace uvedená dnes komorou je pouze jednou ze tří součástí těchto podávaných žalob. Vedle klamavé reklamy členové GML žalovali současně zneužití dobrých mravů v obchodní soutěži a způsobenou újmu jiným soutěžitelům. Samotná klamavá reklama bez těchto dalších dvou podmínek by totiž k soudnímu rozhodnutí nestačila," uvedl v prohlášení předseda představenstva GML Marek Hampel.
Dodal, že na nekalou soutěž při proplácení poplatků upozornila v červnu svým předběžným vyjádřením také Evropská komise.
ČTK, Naďa Myslivcová
Zdroj: ČTK