Klamavá reklama má skončit
Zrychluje metabolismus a napomáhá hubnutí… Zabraňuje vstřebávání tuků... Taková hesla pomáhají v reklamách prodávat "léky" na hubnutí.
Problém je, že je to lež.
I když by to určitě mnoho lidí potěšilo, pilulky, díky kterým by člověk mohl jen tak odhodit deset kilo "pneumatiky" kolem pasu, prostě neexistují. Stejně jako krém, díky němuž by se ženám zvětšila ňadra o jedno či dvě čísla, jak se říká v jiné reklamě.
Přesto to mohli výrobci těchto takzvaných potravinových doplňků tvrdit a mást (někdy trochu naivní) zákazníky. To má nyní skončit.
Zaručené účinky? Dokažte to
Kontroly totiž bude nově provádět Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL). A nejen kontrolovat, v případě pochybení i pokutovat. Určuje to nový zákon o reklamě.
"Za lži a nepravdivá tvrzení může SÚKL určit pokutu, která není malá, pohybuje se už dnes v řádech milionů korun," říká náměstek ministra zdravotnictví pro legislativu Martin Plíšek.
Až dosud totiž mohli výrobci potravinových doplňků - pod něž například takové pilulky na hubnutí spadají - spoléhat na to, že jejich tvrzení o zaručených zdravotních účincích kontroluje jen živnostenský úřad.
A nemá cenu si něco nalhávat: úředníci z živnostenských úřadů tomu, co kontrolovali, nerozuměli. Tedy pokud už se ke kontrole potravinových doplňků vůbec dostali přes svou běžnou agendu.
"Živnostenské úřady to ve skutečnosti nekontrolovaly, a když už, tak se stejně vždycky obracely na nás, abychom jim poradili. Takže je dobře, že zákon dává kontrolní pravomoc nám," říká Jaroslava Doležalová ze Státního ústavu pro kontrolu léčiv.
Takže nově buď výrobce odborníkům jasně doloží, že jeho tvrzení o zázračných účincích daného přípravku jsou pravdivá, nebo nesmí tato tvrzení vůbec používat.
Zdroj: Mladá fronta Dnes