Kdo opravdu vydělává na přerozdělování peněz veřejného zdravotního pojištění
1. Do systému přerozdělování platí pouze Oborová zdravotní pojišťovna a méně pak i Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR. Všechny ostatní ZP z přerozdělování peníze získávají. O přerozdělování pojistného včetně příspěvku státu na jím hrazené pojištěnce mezi VZP a zaměstnanecké zdravotní pojišťovny (ZZP) vypovídá tato tabulka:
TABULKA: PŘÍJMY SYSTÉMU ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ V ROCE 2009
(v milionech Kč)
Roční příjmy Roční příjmy Roční příjmy před přerozdělováním z přerozdělování po přerozdělování
VZP 91 605 45 211 136 816
ZZP 68 508 3 476 71 984
Jak je z čísel patrné, původní motivace z roku 2005, kdy bylo zavedeno tzv. stoprocentní přerozdělování (podle věkových skupin se zohledněním nákladných pojištěnců), tj. posílení zdrojů VZP, je naplněna i v současnosti. Samozřejmě s vědomím toho, že neexistuje žádná optimální varianta.
2. Porovnání příjmů na jednoho pojištěnce mezi VZP a ZZP ukazuje výrazně ve prospěch VZP, přičemž tyto peníze nejsou ve fi nále v nákladech na zdravotní péči ani vyčerpány. A v porovnání s ostatními ZP jsou výrazně vyšší.
TABULKA: POROVNÁNÍ PŘÍJMŮ A NÁKLADŮ NA JEDNOHO POJIŠTĚNCE V ROCE 2009
(v Kč)
ROČNÍ PŘÍJEM NA POJIŠTĚNCE ROČNÍ NÁKLADY NA POJIŠTĚNCE PO PŘEROZDĚLOVÁNÍ NA ZDRAVOTNÍ PÉČI ROZDÍL
VZP 21 647 21 167 480
ZZP 17 768 17 763 5
3. Všeobecná zdravotní pojišťovna dlouhodobě tvrdí, že doplácí na staré a nemocné pacienty. Jak však ukazuje tabulka srovnávající příjmy a náklady mezi ZZP a VZP, v drtivé většině věkových skupin mužů i žen, zvlášť těch starších, tomu tak není.
TABULKA: ROZDÍL PŘÍJMŮ A NÁKLADŮ VE VĚKOVÝCH SKUPINÁCH V ROCE 2009
(v Kč)
Muži Ženy VĚKOVÁ SKUPINA VZP ZZP VZP ZZP
0–5 17 764 778 69 894 332 -30 165 928 30 700 244
5–10 30 913 789 -9 150 708 58 085 993 11 824 971
10–15 -28 054 023 10 212 862 -3 253 147 25 077 223
15–20 -39 921 371 3 682 235 49 233 743 8 919 278
20–25 10 086 140 23 707 120 75 314 500 42 383 792
25–30 30 467 346 56 206 413 167 317 429 46 524 916
30–35 -88 493 976 77 197 527 113 367 762 5 670 585
35–40 -62 562 222 104 640 629 140 252 128 59 856 730
40–45 2 713 674 61 116 302 179 818 893 33 163 854
45–50 124 310 756 120 224 493 234 116 521 78 403 500
50–55 148 404 659 21 134 001 335 810 715 47 987 715
55–60 149 158 965 92 837 846 390 013 211 71 763 772
60–65 246 278 451 44 532 710 480 249 719 153 519 433
65–70 125 039 161 -53 207 463 230 321 884 -15 681 114
70–75 186 320 284 19 014 494 356 161 587 -41 497 286
75–80 74 333 820 -81 239 997 215 071 249 -148 603 957
80–85 60 108 566 -69 753 360 124 237 907 -102 839 201
85 a více -5 377 837 -32 876 003 72 712 854 -85 017 927
Pozn.: Znaménko minus před číslicí znamená, že příjem zdravotní pojišťovny (ZP) připadající na příslušnou věkovou skupinu nepokrývá náklady na zdravotní péči, kterou ZP zaplatila.
V jedné ze studií, které porovnávají přerozdělovací modely, se říká, že nastavení systému kompenzace rizika a jeho implementace do veřejného zdravotního pojištění je dlouhodobý úkol, který byl řešen v zahraničí řadu let a stále jej nelze považovat ani zdaleka za dokonalý. Vedle zprovoznění systému je také třeba brát v potaz, že tento systém je dynamický, a měl by tedy být neustále obnovován a revidován, přičemž by se měly měnit a vybírat nové indikátory. Je také třeba konstatovat, že každá změna, která bude do systému přerozdělování zapracována, může mít i negativní dopad, protože nelze najít ideální řešení, které by naplňovalo všechny požadované parametry.
Ale především nepřinese – a ani nemůže přinést – do systému žádné další peníze.
Euro JAROMÍR GAJDÁČEK, ředitel Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR
Zdroj: Euro