Přeskočit na obsah

Každý den voláme, zda máme službu

Pracuji jako všeobecná zdravotní sestra v nepřetržitém provozu nemocnice a.s. Poslední dobou je nižší stav pacientů. Zaměstnavatel nám tudíž nařídil,že v případě nižšího počtu pacientů než osm musíme zůstat doma. V rozpisu služeb nám jsou služby zakroužkovány a my máme nařízené si vždy v rozmezí 13.00 -14.00 zavolat, zda máme přijít do služby. Naše oddělení navíc zajišťuje pohotovost, jejíž ordinace je mimo uzavřené oddělení. Musíme si vybírat přesčasové hodiny a nebo jdeme do nedočasů, případně čerpáme dovolenou. Je tento postup zaměstnavatele správný?

Odpovídá Mgr. Jiří Knott, odborný útvar Ministerstva zdravotnictví ČR.

Popsaný postup poškozuje zaměstnance a je v rozporu se zákoníkem práce. Dobu plánované služby, která odpadla, tedy dobu, kdy zaměstnanec nemůže konat práci pro provozní příčiny, je třeba v souladu s § 207 až 209 zákoníku práce považovat za jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele. Za tuto dobu, která se podle § 348 citovaného zákoníku považuje za výkon práce, přísluší zaměstnanci náhrada mzdy. Navíc by za výkon práce zřejmě měla být považována i doba, po kterou zaměstnanec podle příkazu zaměstnavatele ověřuje, zda má plánovanou směnu nastoupit.

www.tribune.cz

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…