K rušení tísňových linek není důvod
Kdyby měla jednotná tísňová linka 112 nahradit dosavadní čísla, na něž lidé volají o pomoc, musel by se její provoz změnit. Tvrdí to hasiči, kteří linku 112 provozují. K rušení současných linek 150, 155 a 158 ale zatím podle hasičů není žádný důvod. Kromě několika miliard korun by si změna vyžádala také složité organizační změny.
Vláda v březnu uložila ministrovi vnitra, aby ve spolupráci s ministerstvy zdravotnictví a informatiky do konce roku 2007 analyzoval možnost útlumu národních čísel tísňového volání.
"Ministerstvo vnitra se domnívá, že za současných podmínek není možné ukončit činnost národních čísel tísňového volání, ale při splnění některých předpokladů by bylo v budoucnu možné takové rozhodnutí učinit," konstatoval tehdy materiál pro vládu.
Mluvčí hasičů Petr Kopáček v pondělí ČTK řekl, že příprava na analýzu je v úplném počátku a k jakému dojde závěru, zatím není jasné. V případě, že by se v budoucnu přece jen přistoupilo k zavedení jednotného čísla, linka by podle Kopáčka rozhodně nefungovala stejně jako teď.
Nyní totiž musí pracovník příchozí hovory podle jejich obsahu přepojovat na další operační střediska policie nebo záchranné služby. Systém byl naposledy kritizován při nedávné vážné havárii autobusu, kdy při volání o pomoc vzniklo podle záchranářů zbytečné zdržení.
Zatím nejdále je systém dopracován na středisku v Ostravě, kde sídlí na jednom místě všechny prvky záchranného sytému - hasiči, policie i zdravotníci. Telefon člověka v nouzi se tak nemusí přepojovat, ale na místě ho fundovaně vyřídí příslušný odborník.
"V Moravskoslezském kraji nyní také připravujeme projekt integrovaného bezpečnostního centra. Teprve po vyhodnocení tohoto pilotního projektu se ukáže, za jakých podmínek lze rušit stávající národní tísňová čísla," dodal Kopáček.
Podle návrhu, který v březnu projednala vláda, by v případě rušení současných tísňových linek bylo nutné v každém kraji vybudovat nová operační střediska pro linky 112 a vybavit je technikou. Náklady lze odhadnout až na čtyři miliardy korun.
Podle Kopáčka stojí roční provoz linky 112 přibližně 88 milionů korun, zda je to ale moc nebo málo, nelze přesně říci. "Samo volání na linku 112 se stejně jako v případě čísel 155 nebo 158 neplatí, uvedené milionové částky jsou platby za použité vyspělé technologie, linky a servis," uvedl Kopáček.
Marek Uhlíř z ministerstva zdravotnictví ČTK řekl, že záchranné systémy spadají pod jednotlivé kraje. Spočítat, kolik stojí, je velmi obtížné. Kraj si může podle svého uvážení a potřeb zřídit i více operačních středisek. Podle něj jsou ale například platy sester, které obsluhují záchranný systém, rozhodně nižší než mzdy hasičů.
Zdroj: ČTK