Přeskočit na obsah

Je zveřejnění čekacích dob přínosem pro pacienty?

Od 1. listopadu byly na internetu zveřejněny čekací lhůty na zákroky či vyšetření v českých nemocnicích. Projektu se nyní účastní fakultní nemocnice, ale očekává se, že brzy se do něj zapojí i další. Na internetových stránkách www.cekacidoby.cz může každý občan zjistit, jak dlouho si v které nemocnici na zákrok či vyšetření počká. Je však tento projekt krok správným směrem? Bude výhodný pro pacienty? Jak se změní jejich chování? Proto se ptáme odborníků a zástupců nemocnic: Znamená zveřejnění čekacích dob na vyšetření či zákrok na internetu přínos pro pacienty? Změnilo se po zveřejnění dat nějak chování pacientů?

Prof. MUDr. Roman Prymula, CSc., Ph.D.,

ředitel FN Hradec Králové

FN Hradec Králové se zapojila již do pilotního projektu zveřejňování čekacích dob na vyšetření a zákroky a obecně je třeba říci, že tento projekt považujeme za velice přínosný. Pacienti mají možnost veřejně zjistit předpokládanou dobu svého čekání, a tak eliminovat svoji nejistotu. Nepochybně mají i možnost srovnávat čekací doby mezi jednotlivými nemocnicemi a případně se rozhodnout, zda nezvolit jiné zdravotnické zařízení.

Na straně druhé je však třeba zdůraznit, že zveřejněná délka čekací doby nehovoří vůbec o tom, jak kvalitní je poskytovaná péče v té či oné konkrétní nemocnici, a naopak se může stát, že delší čekací doba může být na pracovišti, které má vysoké renomé, a pacienti raději počkají delší dobu na kvalitně provedený zákrok.

Zveřejňované seznamy mají také za cíl zvýšit transparentnost celého procesu a zabezpečit, aby nedocházelo v pořadí ke změnám, jež nejsou medicínsky odůvodněné a jsou motivovány pouze ekonomickými či jinými nemedicínskými důvody. Tuto skutečnost však pacient ze zveřejněných informací nemůže sám zjistit, protože z důvodu ochrany osobních údajů není možné veřejně exponovat seznam osob čekajících na daný zákrok s konkrétními údaji.

Na druhé straně jsou tyto seznamy samozřejmě vedeny neveřejně a umožňují kontrolu pověřených orgánů. V podmínkách FN Hradec Králové uvádíme interval, tedy pravděpodobnou nejkratší či nejdelší čekací dobu, podle reálných výsledků předchozího období. Změny v pořadí čekajících pacientů jsou možné pouze z důvodů lékařských priorit, tedy zejména z důvodu přímého ohrožení zdraví čekajícího pacienta.

Mgr. Šárka Urbánková,

vedoucí Oddělení vztahů s veřejností a komunikace, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně

Zveřejnění čekacích dob je pro pacienty přínosné a umožní jim se v dané problematice minimálně zorientovat. Mohou porovnat průměrné čekací doby státních zdravotnických zařízení, ale je třeba upozornit, že ty jsou ovlivněny řadou faktorů, jimž pacient jako laik nemusí v plné šíři rozumět. Proto je velmi důležité komunikovat se svým ošetřujícím lékařem o konkrétním termínu pro konkrétní zákrok.

Předpokládáme, že pacienti budou i nadále preferovat pracoviště s dobrou pověstí, s erudovaným a vstřícným personálem a rovněž tak špičkovým vybavením, čímž se Fakultní nemocnice u sv. Anny pyšnit může. Co se týče chování pacientů, zatím se změnilo pouze co do větší návštěvnosti webových stránek, na hodnocení jejich chování vzhledem k termínu zveřejnění čekacích lhůt je zatím velmi krátká doba.

Ze zkušenosti však víme, že je ani případná delší čekací lhůta neodradí od rozhodnutí nechat se operovat u nás.

Doc. MUDr. Václav Janík, CSc.,

přednosta Radiodiagnostické kliniky FN Královské Vinohrady

Ano, zveřejnění čekacích dob na vyšetření či zákrok na internetu představuje pro pacienty přínos. Domnívám se, že informovanost našich pacientů by měla být co největší. Pokud jde o změny v chování pacientů po zveřejnění dat, zatím jsme žádné nepozorovali.

MUDr. Roman Kraus, MBA,

ředitel FN Brno

Myslím, že ano, zveřejnění může pomoci při výběru zařízení, kde si pacienti chtějí nechat udělat určitý diagnostický či terapeutický výkon. Změny v jejich chování jsme zatím nepozorovali.

Mgr. Martin Šálek,

tiskový mluvčí, FN Na Bulovce

Nemocnice Na Bulovce zveřejnila čekací doby plánovaných výkonů ještě dříve, než vstoupilo v platnost nařízení ministra zdravotnictví. A to nejen na webových stránkách, ale i na sociálních sítích, aby informace oslovila co nejširší počet zájemců.

Sledujeme totiž v rámci zlepšování kvality poskytované péče čekací doby na nejvíce žádané odkladné výkony. Domníváme se, že informace o délce čekací doby na vybrané neakutní zdravotnické úkony umožňují pacientům lépe si zorganizovat svůj pracovní i soukromý program.

Při posuzování uvedených termínů je třeba však mít na paměti, že informace o délce čekací doby mají informační charakter. Jsou totiž ovlivněny řadou faktorů, například četností a nahodilým výskytem akutních urgentních operací a diagnostických výkonů, které mají absolutní přednost, nebo pracovní kapacitou pracovišť i počtem operačních sálů.

Nově zveřejňované čekací doby na vyšetření a operace nepřinesly pouze zvýšený zájem médií, ale také zájem návštěvníků o webové stránky nemocnic. Internetové stránky Nemocnice Na Bulovce zaznamenaly přesně v den, kdy měly nemocnice zveřejnit čekací doby, tedy 1. listopadu, nárůst návštěvnosti o 97 procent!

Je to nejspíš první a logická reakce pacientů a občanů vůbec, podívat se a srovnávat. Tato reakce na začátku jistě není vyvolaná pouze potřebou lékařského zákroku, ale z velké části potřebou seznámení se s formou i obsahem publikovaných údajů, které do té doby pacient neznal.

V této fázi proto lze těžko hovořit o tom, že by pacient v praxi nějak viditelně změnil své návyky či přístup podle uveřejněných dat a čísel. Už jen proto, že publikovaná data je třeba si napřed interpretovat a vztáhnout na vlastní potřebu. Ne vždy totiž delší, ale akceptovatelná čekací lhůta musí znamenat problém. Může to právě naopak znamenat vyšší kvalitu a o tu nakonec pacientům půjde.

Mgr. Michaela Filipová,

JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M.,

Platforma zdravotních pojištěnců

Obecně je zavedení čekacích dob jevem nežádoucím a z hlediska fungování zdravotnictví kontraproduktivním – pouze zdražuje léčebnou péči pro pacienty a úspora peněz, která se mezitím zavedla, se více než rozpustí v péči o pacienty, jejichž stav se mezitím zhoršil.

Jediná situace, kdy čekací doba pomůže uspořit, je, když pacient během čekání zemře. Domníváme se proto, že zveřejňování čekací doby je pozitivní v tom smyslu, že odhaluje problém, nicméně je zapotřebí zavést takovou legislativu a takové úhradové vztahy mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními, jež znemožní, aby fakticky a podle práva byly čekací doby v praxi něčím možným.

Vyzýváme pacienty, aby nebrali čekací doby jako samozřejmou záležitost, neboť se vlastně jedná o porušení jejich práv podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.

Pokud zveřejnění čekacích dob k něčemu vede, pak k tomu, že přiměje pacienty, aby se začali orientovat – a to nejlépe ještě dříve, než se jich tento problém začne týkat.

Zaznamenali jsme vyšší zájem o to, jaká jsou práva pojištěnce, jaká jsou práva pacienta a jak vlastně funguje systém zdravotnictví a veřejného zdravotního pojištění. Zveřejnění žebříčků tedy pozitivní efekt přineslo, ale v tom smyslu, že lidé zjistili, že jsou zde diskriminační a protiprávní opatření, že každý nemusí dostat tutéž péči jako jeho soused a aktivní pacient má lepší péči než pacient pasivní.

------

Medical Tribune

další články z aktuálního vydání Medical Tribune ZDE

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…