Přeskočit na obsah

Jak vnímají zdravotníci společenskou odpovědnost firem

Výzkum byl proveden během měsíce listopadu a prosince 2013 formou internetového dotazování u téměř šesti stovek lékařů, středního zdravotnického personálu a dalších pracovníků ve zdravotnictví.

Zákazníci od firem očekávají nejen kvalitní výrobky a služby, ale také to, že se na trhu budou chovat důvěryhodně. Společenská odpovědnost se tedy týká nejen firmy samotné, ale i jejího přístupu ke svému okolí. Existuje řada definic i vysvětlení termínu společenská odpovědnost firem (CSR). Ale jaké aktivity či chování firem si pod tímto pojmem představují zdravotníci?

Podle nedávného šetření společnosti STEM/MARK uskutečněného v období měsíce listopadu a prosince 2013 se zdravotníkům nejčastěji vybaví etické chování či případně existence etického kodexu společnosti (13 %). Z ostatních aktivit byly dále uváděny minimalizace dopadů na životní prostředí, ekologie (9 %, častěji uváděno středním zdravotnickým personálem), sociální odpovědnost firem (7 %, častěji uváděno zdravotníky mimo nemocnice i ambulance, především ze sociálních zařízení a LDN), kvalitní výrobky a zodpovědnost za kvalitu výroby (6 %), zodpovědné podnikání projevující se zejména spojením zájmů firmy a zájmů celé společnosti (6 %) či uvádění pravdivých informací o výrobcích a neklamavá reklama (5 %). Nicméně polovina dotázaných si pod pojmem společenská odpovědnost nic konkrétního nepředstavuje.

Které aspekty CSR jsou vnímány jako nejdůležitější?

Lékaři i střední zdravotnický personál zřejmě i s ohledem na svoji práci obecně za nejdůležitější aspekty společenské odpovědnosti firem považují bezpečnost prodávaných výrobků (průměrná známka 6,35 na škále od 1 do 7) a také jejich vysokou kvalitu (průměrná známka 6,19). Neméně důležitým kritériem odpovědnosti je i etické a transparentní chování podnikatelského subjektu (průměrná známka 6,03). Odpovědná firma se musí dle vyjádření respondentů také ekologicky chovat, tj. snižovat či minimalizovat svůj dopad na životní prostředí (průměrná známka 5,84), podporovat vzdělání a osvětu odborné veřejnosti (5,83), být inovativní a vyvíjet nové produkty (5,52).

Které firmy jsou vnímány jako společensky odpovědné?

Vzhledem ke specifickému zaměření cílové skupiny byly mezi spontánně uváděnými firmami především ty ze zdravotnického a farmaceutického sektoru. Mezi třemi společnostmi, které se dají označit za ty příkladné z pohledu CSR, se obecně objevily častěji farmaceutické firmy jako celek (10 %), Pfizer (10 %), Zentiva* (8 %), ale také ČEZ (8 %), obecně neziskové organizace (7 %), Roche a Merck Sharp Dohme (6 %).

Pokud se výběr firem zúžil pouze na ty farmaceutické, pak mezi třemi spontánně uváděnými se nejčastěji objevovaly Zentiva* (25 %), Pfizer (16 %), Krka (12 %), GSK (9 %) a Servier (8 %).

Za nejpříkladnější farmaceutickou firmu z pohledu CSR pak respondenti spontánně označili Zentivu* (11 %), Pfizer (5 %) a Krku (4 %). Nicméně čtvrtina oslovených spontánně neuvedla ani jednu z firem.

Jak jsou hodnoceny jednotlivé farmaceutické firmy?

Mezi farmaceutickými firmami, které byly vybrány k hodnocení (20 společností), nejsou výrazné rozdíly ve vnímání jejich společenské odpovědnosti. Subjekty jsou vnímány jako středně společensky odpovědné.

Hodnocení vybraných firem se v určitých ohledech liší od toho spontánního. Nejvyšší ohodnocení získaly firmy Pfizer (průměrná známka 5,07 na škále od 1 do 7) a sanofi-aventis* (známka 5,02). Na dalších místech se v tomto hodnocení umístily převážně originální společnosti: Novartis* (4,91), GlaxoSmithKline (4,90), Roche (4,86), Abbott (4,86), Merck Sharp Dohme (4,85), Zentiva) (4,82), Merck Serono (4,82) a Servier (4,77).

* Společnosti Zentiva a sanofi-aventis a také Novartis a Sandoz byly pro potřeby výzkumu hodnoceny odděleně jako samostatné subjekty, a to jak v případě spontánního, tak i navozeného hodnocení.

red

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…